Wat voor brandstof en olie
Jan.L
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 26-07-2011

- CX Athena
Gepost: 06 augustus 2011 09:12 PM

Heb m’n CX 2.0 Athena van mei 1982 nu 3 weken en moest de eerste keer tanken echter wat voor benzine kan ik nu het best tanken.
Heb nu Ongelood RON 98 getankt.
Verder kraakt de versnellingsbak wat van eerste naar tweede en van derde naar tweede versnelling en vroeg me af of het zou helpen om de bak een keer te verversen en dan wel met een goede olie?

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 06 augustus 2011 09:34 PM
  [ # 1 ]

Heb in mijn Douvrin (22 TRS) altijd ongelood RON98 gemikt. 2400ie draait daar nu ook op, of op V-Power (ongelood RON97, maar in mijn 22-tijd had Sjel alleen nog Pura95). Ik maakte nooit extreem veel kilometers met een benzine-CX, dus dan maar gewoon het beste erin. Vaak loopt een motor dan nog een tikkie zuiniger ook, dus dan valt de meerprijs relatief mee. Zeker in Frankrijk is de meerprijs veelal opvallend laag, overigens.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Gepost: 07 augustus 2011 01:57 AM
  [ # 2 ]

Klopt, maar in France moet je sowieso heel ver blijven van de Euro 95, aangezien men daar al 10% ethanol aan toevoegt en onze wagens dat NIET leuk vinden en er zeer slecht op gaan rijden!


In NL zit er (voorlopig nog) maximaal 4,25% ethanol in de Euro 95, maar beter is het om 98 te tanken, waar nog verkrijgbaar, want het wordt allengs lastiger te vinden. Daar zit een tikkeltje minder ethanol in. Euro 98 (soms het het Super Plus) is niet duurder in gebruik, aangezien je auto er ‘verder’ mee rijdt. Ik heb dit laatst nog getest en het maakt nagenoeg niets uit behalve tijdwinst want je hoeft minder vaak te tanken. Die veredelde benzines zoals Excellium en Ultimate zijn nog beter want bevatten meer goede dopes. Evenmin is dit duurder, want het is geen fabeltje dat je er verder op rijdt.

Loodvervanger toevoegen is overigens niet noodzakelijk!


Helaas moeten we wel concluderen dat anno 2011 ‘benzine’ benzine niet meer is; er verdwijnen steeds meer belangrijke dopes omwille van het miljeu, maar daar zijn de auto’s van dit tijdperk feitelijk niet op ontworpen. Sad

Jan.L schreef:

Verder kraakt de versnellingsbak wat van eerste naar tweede en van derde naar tweede versnelling en vroeg me af of het zou helpen om de bak een keer te verversen en dan wel met een goede olie?

Verversen is sowieso goed, zeker als je niet weet wanneer dit voor het laatst gedaan is. Alleen het kraken zal er waarschijnlijk niet minder door worden: dit wordt n.l. veroorzaakt door versleten synchromeshringen. Je kunt deze vervangen maar dat is geen klein klusje, helaas.

Op de foto zie je zo’n ring: de bovenste op de stapel (as uit de bak verwijderd en gedeeltelijk weer opgebouwd).

Hoe groter de kier tussen ring en tandwiel, hoe beter. Nieuwe ringen hebben een kier van ca. 1 mm. Deze ring is wat conisch van vorm en heeft ribbels aan de binnenkant.  Hij ‘remt’ daardoor het tandwiel af voordat je naar een andere versnelling schakelt en voorkomt zo het kraken.

Is de geribbelde binnenkant van de ring versleten, dan verdwijnt de kier en klappen de tandwielen direct op elkaar en gaat het kraken. Foto hieronder: links goed, rechts versleten.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 augustus 2011 10:21 AM
  [ # 3 ]

Goed verhaal, behalve over de premium benzines:
http://www.han.nl/gebied/techniek/nieuws/nieuws/test-han-automotive-voor-/

Citroen!

Profiel  
 
Gepost: 07 augustus 2011 01:04 PM
  [ # 4 ]

Het gaat mij voornamelijk om het ethanol gehalte dat lager is bij dit soort benzines, en de betere dopes die erin zitten.
Aangezien Super Plus (98) steeds minder verkrijgbaar is.

Ik zal voor de grap nog eens een test doen met Excellium, hoewel ik eergisteren juist volgetankt heb met Super Plus, dat je bewezen verder brengt dan Euro 95. Gelukkig verkopen ze dat nog bij mij um die Ecke.


Um die Ecke is trouwens een Firezone-pomp, maar ik zie er elke keer een Texaco tanktruck staan. Very Happy Benzine is dus inderdaad altijd benzine, alleen de dopes verschillen en dat bepaalt het merk en de prijs.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 augustus 2011 01:12 PM
  [ # 5 ]

Gulf challenger. 100 octaan, maar niet bij iedere pomp te krijgen. De SM rijdt er werkelijk fantastisch op!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 07 augustus 2011 01:16 PM
  [ # 6 ]

Echt waar???  Is RON 100 nog te krijgen? Super!

Dat zou ik graag eens willen proberen. Weet niet of het zin heeft in een CX 20 Laughing, maar het lijkt me een mooie test.


Nu eens zoeken of dat hier in de buurt te koop is.  huh

Edit: het productblad zegt dat er toch wel 5% ethanol inzit. Da’s weer minder leuk.  hmz

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 07 augustus 2011 01:20 PM
  [ # 7 ]

Jullie laten me wel een beetje schrikken….ik heb met al mijn Franse ‘bolides’ in Frankrijk 95 getankt…Gelukkig heb ik er absoluut niets van gemerkt maar die schade treedt niet direct op naar ik aanneem.

En erger nog, in Ierland is (in elk geval de laatste 10 jaar) alleen maar 95 te koop…Ik zal eens navragen hoeveel ethanol er hier in zit maar ik neem aan dat er Europese normen gelden.

Ik kijk wel hoe lang mijn citroen tijdperk hierop nog voortwamt. Als het gedaan is, dan is het jammer. Ik word er niet vrolijker van.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 augustus 2011 01:24 PM
  [ # 8 ]
La Léo schreef:

Echt waar???  Is RON 100 nog te krijgen? Super!

Dat zou ik graag eens willen proberen. Weet niet of het zin heeft in een CX 20 Laughing, maar het lijkt me een mooie test.


Nu eens zoeken of dat hier in de buurt te koop is.  huh

Edit: het productblad zegt dat er toch wel 5% ethanol inzit. Da’s weer minder leuk.  hmz

5% ethanol is helemaal geen probleem. Ik flikker dat spul ook in de sm, gaat prima. Op de site van Gulf staat waar je het kan kopen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 07 augustus 2011 01:41 PM
  [ # 9 ]

Nee 5% is geen probleem, maar veel hoger moet het toch niet worden!

@Puffel: sinds januari dit jaar is vrijwel alle franse Euro 95 voorzien van 10% ethanol en dat gaat jouw CX Turbo niet waarderen!

Zie ook hier:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205414/P315/#1483767

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 07 augustus 2011 10:01 PM
  [ # 10 ]

Ik zal het niet meer doen! Wink Maar ik heb er gelukkig, niets van gemerkt. Ook met de XM en Xantia niet overigens.


Wel was het benzine pompje (de membranen) van de 2cv overleden. Die had ik wel braaf elke maand gestart, maar niet mee gereden. (ethanol????) Overigens had ook die, Franse 95 verbruikt maar was wel een tijdje geleden. Zo zie je maar, ik kom nog wel eens in Frankrijk, maar minder in Nederland…Moet eens vragen hoe het zit met de verkrijgbaarheid van 98 benzine in Engeland..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook