De verkoop van onze berlingo loopt nog niet zo’n storm vandaar dat het idee ontstond om er een lowbudget campertje van te maken.
Wie heeft hier al ervaring mee en heeft mogelijk al foto’s van zijn of haar ontwerp?
Op de RDW site zijn de vereisten om in aanmerking te komen voor een camperkenteken het volgende:
- Zitplaatsen en tafel
- Slaapaccomodatie die eventueel met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreeërd
- Kookgelegenheid
- Opbergfacaliteiten
Al met al klinkt het niet heel spannend maar heb het idee dat er toch het e.e.a. vergeten wordt of heb ik het mis?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er zal ook nog wel ergens iets staan over stahoogte, dat was tenminste altijd zo.
...dat miste ik inderdaad aangezien ik de nederlands gekeurde berlingo’s altijd met een hefdak zag rijden.
Zonder hefdak is niet alleen mooier maar behoud ook verband in de carroserie lijkt mij.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Misschien kan je hier wat mee. Deze heeft wel een hefdak, maar het ging mij meer om het idee dat je misschien wat ideeen kunt opdoen betreft de inrichting. Op http://www.berlingo.org (duitstalig Berlingoforum) en op http://www.hochdachkombi.de staan meer mensen die van een Berlingo een camper gemaakt hebben.
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Kijk aan daar kan ik wat mee.
Of een hefdak overigens verplicht is weet ik niet. Uiteraard wel handig voor de nodige ruimte maar de eerder genoemde stahoogte ga je er niet mee redden.
Ik kwam bij de zoektocht naar ideeën onderstaande nog tegen. Ook erg handige indeling.
http://www.ludospace.com/article.php3?id_article=10408
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sinds 1 mei 2002 moet een kampeerauto aan de volgende eisen voldoen als je in aanmerking wil komen voor het kampeerwagentarief wat de houderschapsbelasting kent:
De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijders zitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht. De binnenruimte moet zijn voorzien van: minimaal 2 vaste zitplaatsen en een tafel. De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn ontworpen, dat je de tafel eenvoudig kunt verwijderen;
slaapplaatsen voor ten minste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, echter niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Als het een tweepersoonsslaapplaats betreft, moet deze ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 110 cm breed. Als het 2 afzonderlijke slaapplaatsen zijn, dan moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 60 cm breed;
vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten;
een vast keukenblok met een werkblad van ten minste 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer. Het geheel is bestemd voor gebruik in de binnenruimte;
een vast ingebouwd kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
Let op!
Alle faciliteiten moet u op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.
Afwijkende hoogte
Als de binnenruimte van fabriekswege geen hoogte heeft van 170 cm, maar wel ten minste een hoogte van 130 cm, dan mag u de binnenruimte verhogen tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor de heldere beschrijving.
De brochure van de RDW is erg sumier eisen m.b.t. de kampeeruitrusting.
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/Over RDW/Brochures en folders/Zelf een kampeerwagen invoeren of ombouwen.pdf
Op de site van belastingdienst is inderdaad bovenstaande uitleg te lezen.
Helaas is dus toch een klein hefdak vereist.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Gisteren even opzoek geweest naar een net hefdak voor een berlingo maar kon eigenlijk maar weinig fraais vinden.
Veelal lelijke vierkante dingen die enkel voor de keuring in het dak worden gezaagd.
Mooiste is een hefdak dat tussen bovenste dakranden valt maar heb het nog niet kunnen vinden.
Het dak wat de duitse firma ZOOOM leverd is, vind ik dan, een niet al te fraai zo’n pukkel op je dak.
Kent iemand nog andere fraaie alternatieven?
Citroen rolls better then a Rolls!!