4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
GS(A) als dagelijks vervoer ?
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 10 augustus 2011 10:59 PM
  [ # 46 ]
waterman schreef:

Laten we eens realistisch zijn in plaats van een emo-keuze te maken:

Ik snap niet hoe men een gs als dagelijks vervoer zou kunnen overwegen vergeleken met bv een bx. Een GS is een zuipschuit, maakt je gehoor kapot boven de 110 km/h, roest, lekt en valt na verloop van tijd uit elkaar. Een Gsa zit misschien wat beter in elkaar, heeft een 5-bak ( dat scheelt echt veel in teringherrie) en een 5e deur maar nog steeds zou ik daar niet graag alle dagen de weg mee op gaan. Ik heb in een jaar zo’n 30.000 km met een GS1220 gereden op lpg en was blij dat ik er weer uit mocht. Goed, het ligt fijn op de weg en het veert lekker. Maar de stoelen zijn ruk, het ding is gemaakt van pisbakkenstaal en heeft de veiligheid van een beschuitbus…

Als je veerbollen wil en comfort koop dan een bx of een xantia. Heeft je vriendin ook enige overlevingskans bij een aanrijding. Of wil je graag van haar af?

citroen rijden is altijd wel een beetje emo-keuze denk ik.

Ik ben het niet met je eens dat boven de 110km je gehoorschade op zou lopen, dat was bij de mijne in elk geval niet het geval, al zijn ze niet echt stil natuurlijk.
Vooral mijn GS wilde altijd gewoon hard, te hard en het was toen leuk om er in te touren. Mijn vriendin liet ik er ook gewoon lekker mee rijden ondanks dat ze altijd te hard ging, en ik wilde ook niet van haar af Laughing Het is een ander topic denk ik, of het verstandig zou zijn om in welke oude auto dan ook, in het dagelijks verkeer te willen rijden. Als iemand daar nou plezier in heeft, prima toch. Fietsen is ook gevaarlijk en het gros van de Nederlandse fietsers zet ook geen helm ook. Geen reden om niet te fietsen toch?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 augustus 2011 11:13 PM
  [ # 47 ]

GS(A)‘s zuipen -mits goed afgesteld- helemaal niet. En lawaai boven de 110 km/u? Op de snelweg rijd ik meestal rond de 130 km/u (teller) en dat gaat prima.
Al meer dan 25 jaar rijd ik GS en GSA. Prima auto’s!
En een Xantia? Die heb ik ook. Degelijk, maar log en saai vergeleken met een GS(A).

Citroen!

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
- Traction Avant 11BL 1955
Gepost: 10 augustus 2011 11:16 PM
  [ # 48 ]

Als iemand met veel plezier in een GS wil rijden dan is dat toch prima?
Ik heb jarenlang dagelijks in een GSA X3 op Lpg gereden en weinig problemen gehad. In ieder geval niet meer problemen dan met andere soortgelijke auto’s. Daarna nog een mooie GS club gehad en die gaf mij nog meer het Citroen gevoel. Fantastische vering en veel ruimte voor zo’n compacte auto. Alleen weinig ventilatie bij warm weer.
Helaas zijn er ook mindere exemplaren wat vaak te wijten is aan slecht onderhoud.
De BX, ZX, Xsara die ik daarna had waren ook prima auto’s maar de GS blijft bijzonder.

Profiel  
 
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 11 augustus 2011 04:13 AM
  [ # 49 ]

Als ik rationeel zou zijn dan zou de optie GS niet eens in me opkomen. GS is natuurlijk minder veilig dan DS of gelijk welke huidige middenklasser , maar dat is een risico het waard te nemen. BX en Xantia zijn beide prima wagens maar die zien er niet uit (al vermoed ik voor de BX een hoog youngtimer gehalte)

Heb nu redelijk wat meningen verzameld , ik denk dat we misschien toch maar een keertje richting DS moeten denken ... Al zijn GS-en wel goedkoop ...

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 augustus 2011 09:55 AM
  [ # 50 ]

Als goedkoop een koopargument is, kan je beter naar een andere auto uitkijken. Voor een GS(A) moet je wel willen gaan.

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 augustus 2011 10:27 AM
  [ # 51 ]
GuyTDi schreef:

M’n vriendin is helemaal verkocht voor LHM citroëns na onze balkantrip per DS. Zelf een DS kopen ziet ze wel zitten maar als beginnende chauffeur is zo’n DS toch wel groot zwaar en kostbaar.  ?

Mijn vriendin rijdt DS. Als de stuurbekrachtiging goed werkt gaat dat helemaal niet zwaar! De GS van mij rijdt veel zwaarder…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 augustus 2011 10:27 AM
  [ # 52 ]

En als aanvulling op DriverD: maar dan heb je ook wat. En dan rijd je ook leuk. Wat Waterman er ook van zegt.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 11 augustus 2011 12:12 PM
  [ # 53 ]

Hallo, wij rijden al een goed half jaar dagelijks GS.  Net deze week nog 2000km achter de kiezen, op en neer naar Praag. 
Dat is een zeer betrouwbaar rustig wagentje. Twee kinderen en twee volwassenen en alle bagage, ging perfect, en zelfs het verbruik, zelfs met een c-matic, vond ik erg acceptabel .  1 op 11.5 vind ik helemaal niet overdreven.

Als er dan toch eens iets fout ging (lees topic : bak leeg gereden), dan kwam dat door mijn eigen nalatigheid.  En zelfs dat probleem was eigenlijk zo opgelost.

Over de veiligheid: afstand houden, en 110 rijden in plaats van 130.  Dat heb je vind ik ook voor een groot stuk zelf in de hand.

Profiel  
 
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 11 augustus 2011 12:35 PM
  [ # 54 ]

Persoonlijk ben ik vóór grote wagen bij beginnende chauffeurs , hoe vaak leren mensen niet rijden met een klein wagentje en bij het overstappen naar een groter veehikkel worden die bij parkeeracties gelijk terug korter gemaakt ...

Ik heb een mooi ‘85 pandatje staan waarmee ze mag rijden , maar ze vind het niks meer , eigen schuld denk ik dan. Ze wilt in ieder geval liever geen DS omdat ze schrik heeft om ‘zoiets kostbaars in elkaar te rijden’. Heb d’r al vaak gezegd dat dat niet de goede ingesteldheid is om te beginnen rijden maarja.

Lijkt er toch meer en meer op dat een GS de B keuze word op een (I)D(S)(uper) Smile

Toch bedankt voor de hulp mensen, deze mag dicht !

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 augustus 2011 09:59 PM
  [ # 55 ]
bogaard77 schreef:
GuyTDi schreef:

M’n vriendin is helemaal verkocht voor LHM citroëns na onze balkantrip per DS. Zelf een DS kopen ziet ze wel zitten maar als beginnende chauffeur is zo’n DS toch wel groot zwaar en kostbaar.  ?

Mijn vriendin rijdt DS. Als de stuurbekrachtiging goed werkt gaat dat helemaal niet zwaar! De GS van mij rijdt veel zwaarder…

Geen Michelin 145-15 XZX banden erop, neem ik aan?

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 augustus 2011 10:28 PM
  [ # 56 ]

jawel. maar in stilstand moet je best trekken!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 augustus 2011 10:51 PM
  [ # 57 ]

Beter: Alleen sturen als de auto rolt.
En de bandjes goed op spanning houden natuurlijk! Smile

Citroen!

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 11 augustus 2011 10:53 PM
  [ # 58 ]

Zalige bandjes zijn dat ! En het is waar van dat sturen als een scheermes !

Profiel  
 
Mario tt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 18-05-2011

Gepost: 11 augustus 2011 11:27 PM
  [ # 59 ]

Perfekt die Michelin`s ik heb ze ook, sommige dingen moet je gewoon houden zoals het bedoeld is vind ik. En sturen als je rolt is niet alleen beter voor je armen maar ook voor je stuurinrichting.

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 11 augustus 2011 11:40 PM
  [ # 60 ]

Ik rij in het voorjaar, zomer en najaar dagelijks ongeveer 50 km met mijn GSA 1.3 club met 5 versnellingsbak.
Gemiddeld verbruik 1op 13.2 over de afgelopen 5 jaar een enkele uitschieter van meer dat 1 op 15 wordt ook wel eens genoteerd.
130 km/h op de meter is goed te doen en dan blijft het motor geluid nog acceptabel,  maar dat rij ik niet zo veel persoonlijk vind ik tussen 112 tot 115 een hele mooie en fijne snelheid voor deze auto.
Onderkotsen vind ik wel meevallen, wel haal ik net voor de APK beurt de achter remklauwen los om het spul schoon en los te maken.
De aandrijfassen heb ik al eens moeten vervangen, dit is volgens mij echt wel een punt wat aandacht verdient.
Tussen de beurten door (iedere 7500km) moet er wel eens wat olie bij niet veel maar wel in de gaten houden.
Het geen stuurbetrachting hebben vind ik niet storend een beetje laten rollen en dan gaat het uitstekend, in vergelijking met mijn DS rijd de GSA erg strak op de weg en blijf je verbazen over de positieve rijeigenschappen.
Ik heb maar 1 buiten spiegel op de GSA mijn andere auto hebben er gewoon twee, en als je dan naar een winterstop in de GSA stap dan is dat even een gemis.
Het onderhoud vind ik buitengewoon goed te doen, maar ik moet eerlijk zijn ik ben 25 jaar Monteur geweest

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook