Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De rechter aandrijfas heeft een tussenlager. Als dat gaar is krijg je dit ook. Je kan het pas zie als je hem er uit hebt.
Dat lager zit vast met twee haakboutjes. Je moet ze een kwartslag draaien, dan kan het lager (en de as) er uit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Koppeling nog eens even laten afzien, slipt echt voor geen milimeter en dat na 293000 km…In de garage heeft men met telkens één wiel van de grond de boel laten draaien en bekeken. Ik neem ook aan dat een lager waar speling op zit dan door de mand valt, al is dat niet geheel zeker natuurlijk. Ben erg geneigd om beide aandrijfassen te wisslen met die van mijn donorauto, nieuwe bak-keerringen erin, lekkere nieuwe bakolie en een nieuw tussenlager. Heb daarvoor wel een dag lekker weer nodig en dat is op dit moment ook een behoorlijk probleem….
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Aandrijfassen verwisselen is een goed idee.
De tripoïdes kunnen ook versleten zijn en die hoor je geen herrie maken, die voel je wel als de aandrijfassen los zijn. Ook dat laat de hele auto trillen bij bepaalde toerentallen, vooral bij het optrekken.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Voel je het getril eigenlijk altijd, bij die specifieke troerentallen of zijn er ook ritten dat het weg is of bijna weg is?
Wat ik vreemd vind is dat het bij een koude motor minder is.
En kan het zijn dat de auto een keer harde klap op een stoeprand
of kuil in de weg ofzo heeft gemaakt?
Vanmiddag leek het idd even weg. Ik dacht: wat krijgen we nou? Maar “gelukkig” na een poosje en flink gas geven was het weer terug. Bij acceleren trillingen, bij gas minderen of gas los, trillingen ook weg. Moet ook nog maar eens goed naar de uitlaat ter hoogte van het spruitstuk kijken. Lijkt daar een beetje te lekken, wat je hoort als je met open raampje langs een muur of andere auto rijdt en het geluid weerkaatst. Zal toch niet zo zijn dt de uitlaat ergens tegen aan schudt want zo’n grapje heb ik al eerder gehad. Is me wel gebleken dat die uilaat niet echt lekker afsluit in het spruitstuk. Heb ook eens mee staan kijken in de Citroengarage en die monteur vond het niet echt een leuk werkje om de pijp met pakking daar te monteren.
Eindelijk een dagje gevonden om te prutsen. Aandrijfassen van mijn donorauto afgehaald en gewisseld met mijn rijdende auto. Op beide “oude” assen zat behoorlijk veel ruimte op de tripoide koppelingen. Bij het demonteren van de lange as scheurde de hoes van deze koppeling en de speling was gewoon niet meer normaal.Hoe dan ook assen vervangen en het rijden is weer trilling-vrij en een waar genot! Nu alleen nog even uitzoeken waarom die uitlaat blijft lekken tussen pijp en spruitstuk.
Eind goed , al goed!
Gefeliciteerd Mitch !
XM TCT Ambiance`94