het is iig de manier waarop ik het NU zou doen. Dat wat MiepMiep in gedachte heeft heb ik gedaan en zou ik nu dus niet meer doen.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Zo, Xm in ontvangst genomen en betaald. Hij ziet er prima uit . Nog geen foto’s, regen, regen, regen.
Nu blijkt toch wel dat de Peugeotdealer/LPG-boer ook een atelier heeft waar gewerkt wordt aan hydraulische vering e.d. Wist ik gewoonweg niet, ik ken hem enkel als LPG-installateur. Hij serviced CX, C5, Xm ..., en dat op drie km van bij mij. Bestaat toeval ?
Betrouwbare man overigens, hij heeft ook de (prima) Prins-LPG-installatie in de Saxo geplaatst. Niet echt goedkoop maar heel zorgvuldig. De Saxo rijdt perfect op gas. Tanken en rijden, da’s eigenlijk het enige wat je moet doen.
Dus toch maar opdracht gegeven heel de boel eens na te lopen, onderhoudsbeurt,vering, remmen, bougies enz - hij heeft me wel beloofd dat de rekening niet te hoog zal oplopen.
Hij raadt me af de distributieriem te vervangen omdat die er nog maar zesduizend km in zit. Volgens hem kan er niets mis mee gaan. Zijn devies is : de essentiële zaken checken zodat de auto betrouwbaar is en dan rijden. Veel kan er trouwens niet verkeerd zijn met 53000 km op de teller.
Ik heb hem gezegd dat hij het verder onderhoud van de XM krijgt en van nog een paar auto’s als hij een goede job doet - dan ga ik niet meer bij Citroën langs. Ik geef ‘m een kans. Trouwens, zijn vrouw, die de administratie doet, ziet er véél leuker uit dan die oude dwarskop bij Citroën die een Xm bekijkt als iets dat reeds in 2003 op de sloop had moeten staan. En ik krijg nog koffie ook.
We zien wel. Binnen een veertiental dagen weet ik meer. Dan eens een héél lange rit doen en hier verslag uitbrengen.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Van harte met de aanwinst! Daar kun je nog een aardig stuk mee toeren! Ter illustratie, mijn xm 16V staat op 430.000km en heeft al die kilometers ook op lpg afgelegd. Motor verbruikt nog steeds geen druppel olie en voelt nog steeds gezond aan. Heel veel plezier de komende half miljoen kilometers
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Lotje uit de loterij deze aanwinst! Congrats!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Die riem zit er 6000 km op, maar hoelang zit de riem er al op ? Persoonlijk zou ik zelf een riem gewoon laten swappen. Het kost op een 16v maar weinig en het geeft je wel een stuk zekerheid. Overigens, een 16v riem kun je het beste niet op de gewone interval laten vervangen maar beter is een stuk eerder. Op de eoa manier vreet dat ding die riemen.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ik heb het even nagezien aan de hand van de km-gegevens van de Car Pass. De km-stand komt overeen met twee jaar geleden, half 2009. Maar inderdaad, de kost van een nieuwe riem zal het verschil niet maken - ik laat ze gewoon vervangen want ik ben toch van plan nog heel lang met de Xm te rijden.
Wat ik inmiddels gezien heb is dat de sleutels (met drukknop voor de centrale vergrendeling) er wel erg ‘gebruikt’ uitzien. Het rubber op de drukknoppen zelf is gescheurd en zit los. Zijn die plastic/rubber omhulsels van de sleutels apart te verkrijgen en kan je het binnengedeelte uit de oude sleutel nemen en inbouwen of moeten de sleutels in hun geheel vervangen worden ?
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De sleutels zijn nog wel te krigjen nieuw (maar duuuuur) Het binnenwerkje zet je zo over, een klein kruiskopschroefje vind je in de sleuf waar de baard van de sleutel in valt als hij dichtgeklapt is, als je die er uit schroeft kun je de onderkant van de sleutel lospakken en vervolgens de gehele electronica er uit trekken. Wat een nieuwe losse sleutel kost durf ik je niet te zeggen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik heb nog wel een complete sleutel liggen, van een XM die ik niet meer heb. Het gaat toch om een klapsleutel?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Hi Brian,
Ja, het is een klapsleutel. Er zijn twee stuks bij. Eentje je bij indrukken toelaat onmiddellijk te starten zonder de code in te brengen en een andere die gewoon de auto opent. Beiden zien er echt niet uit dus zou een vervanging wel van pas komen. Ik help je graag van je exemplaar af, uiteraard tegen vergoeding - laat me iets weten aub.
Na de vakantie ga ik gewoon uit nieuwsgierigheid eens rondkijken of er hier in de buurt nog sloopexemplaren te vinden zijn. Een jaar of zes-zeven geleden had iedere autodealer er wel een paar staan. Vreemd genoeg schijnen de echte liefhebbers alleen in Nederland te zitten.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dit is de sleutel die ik over heb. Zoals je ziet is het hele binnenwerk een los deel in de buitenkant dus dat is zo overgezet. Het wordt misschien nog wel een gepiel om je sleutelbaard over te zetten, maar ik stuur ook nog wel even een bevestigingssetje mee. Dan kom je er vast wel uit.
PB me maar even je adres.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
een bevestigingssetje kost je 4,30 incl btw ( 9926Q4 )
de sleutelbaard obv het chasis nummer kost je 20,40 ( 9170H9 ) dan moet je wel zeker weten dat de originele sloten in de auto zitten en daar kun je met jouw km stand wel vanuit gaan.
Ook kun je nog een complete sleutel op code kopen voor je XM. Die kost je wel knaken, 236,58 incl btw. De code staat op het stickertje dat op de printplaat in je klapsleutel zit.
Btw uitgaande van Nederland.
Het is misschien wat kostbaar, maar aan de andere kant, NU kun je het nog kopen…. Ik wilde dat ik het vorig jaar had gedaan voor mijn set. Nu kan het niet meer
Wat overigens dat ontgrendelen van het code panneel betreft met de ene en niet met de andere sleutel, dat zit ‘m als ik meniet vergis PUUR in het instellen. Er is een manier om je code te laten ontgrendelen dmv je AB. Je hebt dan iets van een minuut de tijd zonder code te starten. Aangezien je twee sleutels hebt en de een de 01 en de ander de 02 versie is, Moet je dit truukje gewoon ook even instellen met je andere sleutel.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gomp, TS wil juist alleen de buitenkant, die is versleten bij hem. En aangezien die niet los te krijgen zijn, zou hij aan een complete sleutel moeten kopen. De baard is nog prima, en dat bevestigingssetje heb ik dus nog wel voor hem, evenals de buitenkant.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hoe ziet zo’n bevestigingssetje er eigenlijk uit? Heeft iemand daar een foto van of een plaatje uit SC oid?
het is niet meer dan een pin uit 2 delen die je in elkaar drukt met een heel klein metalen veertje erbij. Thats it. Als je echter een heel kleine schroevendraaier neemt kun je de huidige pen best los maken en daarna opnieuw gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
nog maar eens proberen dan.Ik kreeg de boel niet los zonder het plastic van de sleutel te mollen had ik het idee. Vandaar de vraag om het fotootje zodat ik kan bepalen hoe en waar ik moet wrikken