Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
JJRoadrunner schreef:
Het goede nieuws is dat mijn verzekeringsmakelaar me gemeld heeft dat hij een heel gunstige verzekeringspolis ‘bijkomende auto’ heeft kunnen afsluiten (4 auto’s en weinig km/jaar in een gezin van 2 - klinkt gek, ik weet het) omdat het risico voor de verzekeringsmaatschappij zeer miniem is. Voor 178 €/jaar is de Xm verzekerd, minder dan de verzekering voor een bromfiets. Toch weer een reden om blij te zijn.
Dit vraagt om enige uitleg.
Uit de rest van je verhaal begrijp ik dat je 20.000 to 25.000 km per jaar gaat rijden met deze auto.
Mocht je ooit een klap maken dan komt je KM stand vast wel ter sprake en daarmee ook hoeveel je rijdt. Reken er maar op dat je verzekeraar dan zal zeggen dat deze auto niet als “bijkomende auto” kan worden aangemerkt.
Dan zou het handig zijn om de navordering alvast in een spaarpotje te hebben.
Verzekeraars zijn niet meer zo goedgeefs, dezer dagen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Waarom afzagen? Terug naar de garagist. Als je €720 voor een uitlaat betaalt,mag je er toch op rekenen dat de goede er onderkomt.
Inderdaad. Niets afzagen. Er is een niet originele demper aangeplakt, nl. een van een turbo diesel zonder catalysator. Ik zou de wagen niet eens in ontvangst genomen hebben.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
De foute demper (was voor een break) door Citroën laten vervangen. Die wordt teruggebracht naar de garage die hem gemonteerd had. Hij ziet maar wat hij ermee aanvangt, dat ding en één werkuur worden niet betaald. Dat kost hem ook nog het onderhoud van een paar andere auto’s. If you fool me once, it’s your fault - if you fool me twice it’s mine.
Terwijl ik bij Citroën was eens de hele boel eens grondig nagelopen samen met de monteur - zo eentje die nog weet wat een Xm is en die ik graag wat zakgeld geef. Het is wel niet die Citroëngarage waar de ouwe baas kijkt alsof een Xm iets voor de schroothoop is.
Hier een daar een beetje olie en de rare geluiden zijn weg, hij verklaart de auto ‘als nieuw’, altijd leuk om te horen.
Meteen de LHM-olie ook vervangen. Eén veerbol (die vlak aan de radiator staat) moet nodig vervangen worden, de rest is nog ok. Morgenvroeg nog eens terug, tien minuutjes werk voor de montage van die veerbol - die lag niet op voorraad.
Ook bij de verzekeraar geweest om het groene formulier van de nieuwe polis te halen en de rekening, 171,79 €/jaar, geen kilometerbeperking, zolang ik minstens drie auto’s bij die maatschappij verzekerd houd. (ik word nu beschouwd als ‘fleet owner’, straks loop ik naast mijn schoenen van verwaandheid)
Dat van die drie auto’s is wel goed want ik heb nog geen idee of ik de Saxo (ook op LPG, krijgt morgen een grote beurt) verkoop of niet. Het zou eigenlijk zonde zijn om zo’n goed autootje weg te doen. Af en toe eens dat go-cartgevoel en die automatic in stadsverkeer zou ik wel missen zelfs al heb ik er eigenlijk geen plaats genoeg voor… Decisions, decisions. Rationeel denken op gebied van auto’s is nu eenmaal niet mijn sterkste vak.
Er zijn wel een pak kandidaat-kopers voor dat autootje, zo van ‘voor mijn dochter of vriendin, voor-niks-en-100€-toe-en-krijg-ik-er-winterbanden-en-een volle-tank-bij’. Ben echter wel een beetje gek maar niet zo dom, dan hou ik ‘m liever zelf.
Al bij al kan ik tot nu toe niet klagen. De Xm ziet er goed uit en rijdt als een Xm, voor een redelijke prijs. Hierbij wel eens op hout getikt, het is immers een franse auto.
Roadrunner… never been caught.
Jij hebt stevig moeten aftikken zeg voor die Prince VSI, In NL kost dat ding een stuk minder. De installatie in mijn v6 , dezelfde VSI was niet duurder dan 1900 euro in de btw.
Dat stationair verhaal, doet die dat op beide brandstoffen ? Heb je die VSI overigens laten inbouwen bij een Prince hoofddealer ?
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ja, Gompy, alles wat LPG aangaat is hier in België een stuk duurder dan in Nederland. Da’s altijd al zo geweest. De dealers moeten allemaal speciale cursussen en examens afleggen bij één of andere staatsorganisatie en krijgen dan een officieel certificaat - er zijn hier een aantal belachelijke veiligheidsregels ivm LPG, net alsof je met LPG met een rijdende bom onderweg bent. De installatie moet ook bij ingebruikname gekeurd worden en dan verder weer elk jaar controle. Zonder ‘officiële’ inbouw kom je zelfs niet door die keuring.
Ik ken mensen die hun installatie hebben laten inbouwen in Nederland en daarmee een paar honderd euro uitspaarden - hoe die eerste keuring hier dan verloopt weet ik niet. Het nadeel is dat je tijdens de garantieperiode ver van de installateur zit. En ga je dan bij een dealer hier die het zaakje niet geïnstalleerd heeft dan is hij niet erg enthousiast om er iets aan te doen.
Ik ga naar een Prins-dealer die ook de Prins-installatie in de Saxo gemonteerd heeft - 2 jaar garantie van Prins en nog nooit een probleem gehad. Gas tanken en rijden, da’s alles. Nu, na zo’n 2 jaar en dertigduizend km op gas laat ik wel even de filters vervangen. Twee jaar geleden betaalde ik 2300 euro voor die installatie.
Dat bedrijf zit hier op een paar kilometer van bij mij dus da’s wel handig als er ooit iets mocht defect zijn.
In de ‘maagzweer-C5’ (type 2002, nieuw gekocht) liet ik bij een andere dealer een AG-installatie inbouwen, die kostte 3000 euro. Je kreeg toen wel 500 euro premie van de staat (die is al weer afgeschaft) en voor 200 euro gratis LPG tanken van AG. Die installatie heeft nooit goed gewerkt - de auto is zelfs eens een paar weken naar Nederland gemoeten waar ze ook niets vonden. De Prins-dealer waar ik nu bij ga deed vroeger ook AG maar die wil over dat merk zelfs niet meer horen praten omdat hij er zoveel problemen mee had.
Het resultaat met AG was een slechte auto met een slechte gasinstallatie. Ik ben nog altijd blij als ik een C5 zie rijden - blij dat ik ‘m niet meer heb.
Het ralentieprobleem doet zich zowel bij benzine als LPG voor. Het is wel al wat beter dan in het begin. Ik heb nu al een tweehonderd km gereden en wacht nog wat af. Misschien kwam het doordat hij lang stilgestaan heeft ? Als het blijft duren laat ik het nazien.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Heerlijk hoor! Zo’n verse XM op LPG.
Met betrekking tot het stationaire toerental zou ik de stappenmotor eens schoonmaken, even flink wat remmenreiniger doorheen blazen en vervolgens wd40 doet en deed bij mijn auto’s altijd wonderen. Gezien de lange stilstand kan die best wel wat uitgedroogde vettigheid van binnen hebben waardoor hij niet meer soepel draait.
Verder zou ik persoonlijk niet meer wachten met het vervangen van je distributieriem, die heeft zijn tijd er al ruim op zitten en mocht ie gaan dan ben je zo 3000 euro verder na een koprevisie, of je moest zelf een cilinderkop weten te scoren en monteren maar dan nog hebben we het over het algemeen over meer geld dan een riem laten vervangen. Maar manman 60K op de klok, ongelooflijk, de inrij periode nog niet eens achter de rug
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ja, Meccuchio, die riem wou ik ook al vervangen maar nu zegt ook de Citroëngarage dat een distributieriem vervangen na twee jaar en zesduizend km zelfs bij lang stilstaan gewoon te gek is om los te lopen.
Tja, op de duur weet ik het ook niet meer. Toch maar doen zeker en op veilig spelen.
Deze morgen die kapotte veerbol vooraan vervangen, hij rijdt nu echt wel heel comfortabel. Vreemd dat er wel geen anti-doorzak-bol opstaat, ik dacht dat alle types na 1996 die hadden, die van mij is een 1997. Na een tijdje uitgeschakelde motor gaat Xm rustig een beetje lager hangen acheraan. Voor mij geen probleem, hoe minder er in zit hoe minder er kan kapotgaan.
Ook een extra massakabel aangelegd tussen batterij en motor - bij koudstart (met goede batterij) klonk het alsof de motor rondkrijgen wat moeite kostte. Stappenmotortje laat ik bij een volgende gelegenheid eens reinigen - ik stel wel vast dat het al verbeterd is met wat meer te rijden.
Wel vanmorgen een raar geluid bij koud starten, zo heel kort van ‘psschhtttt’. Kontakt af en weer gestart en hij deed het weer. Hij start nochtans altijd op benzine. Nu vertelde de monteur me dat een klant van hen met een CT turbo op gas een bijkomende klep heeft moeten laten plaatsen omdat de slang van zijn luchtfilter er altijd afvloog bij het starten. Kan dat ? Bij warm starten hoor ik niets speciaals.
Morgen eens zien of dat raar geluid zich nog voordoet. Ik hou nu eenmaal niet van rare geluiden.
Voor de rest, inderdaad, 60K is weinig - hoe vreemd ook, die kar is 14 jaar oud en die rijdt en voelt aan als nieuw. Met mijn 20 à 25000 km per jaar zal het misschien mijn laatste auto zijn, wie weet, lol.
(ik ben 59).
Nu nog een anekdote waarbij de haren je ten berge rijzen :
Die Citroëndealer waar ik geweest ben had ik al in jaren niet meer gezien dus wist ik niet wat hij aan tweedehandsauto’s staan had. Ik heb half België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk afgezocht om een Xm te vinden en nu vertelt die dealer me doodleuk dat hij een maand of twee geleden een Xm, tweelingbroer van de mijne (wel met lederen zetels) met zo’n 120.000 km naar de schroot heeft laten brengen ‘niemand wilde die auto, en ik kan toch niet alles bijhouden’. Zou je nu toch echt niet…... grrrrrr.
België is dus duidelijk geen land van Xm-liefhebbers, niemand wil ze. Ik zou beter beginnen met ze allemaal op te sporen om er de Nederlandse liefhebbers blij mee te maken. In ieder geval is hij gewaarschuwd - als hij nog zoiets heeft moet hij het me laten weten en ik zet het hier op het forum.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Mooie wagen, veel plezier er mee maar dat gaat wel lukken. Doet me natuurlijk erg denken aan onze eigen XM vondst. Vandaag weer heerlijk mee gezoefd, wat rijdt zo’n kar lekker.
Voor wat betreft die distributie, 2 jaar en 6000 km. dat zou ik ook echt niet doen. Op safe spelen is natuurlijk goed, maar een foutje bij het vervangen, loop je ook weer risico’s.
Ook vond ik de kosten van klein onderhoud, € 32 euri, wel erg weinig. Benzinefilter, luchtfilter, bougies, koelwater, multiriem om maar eens wat te noemen, kosten wel natuurijk.
Stationair is waarschijnlijk inderdaad stappenmotor, simpel zelf te doen zoals al genoemd.
Die massa kabel, bedoel je neem ik aan de kabel van de accu naar de bak?
Veel succes er mee verder, gewoon rijden met die wagen, is ie voor gemaakt
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
oow sorry, ik was in de veronderstelling dat de riem nog de originele was (niet goed gelezen) dat was namelijk gezien de kilometerstand zeer goed mogelijk. Als die riem inderdaad maar 2 jaar oud is dan tsja, dan zou je hem kunnen laten zitten. Het nare is dat je ze niet echt kunt controleren en de conclusie van een slechte riem vrijwel altijd te laat komt.
Dat verhaal van die klep klinkt een beetje als een druk klep, wordt vaker gemonteerd bij een LPG systeem om schade bij een backfire te voorkomen. Dat komt bij een G3/LPI systeem eigenlijk bijna nooit voor maar wellicht dat er bij de turbo systemen weer andere zaken spelen, dat weet ik niet.
Kun je overigens niet achterhalen naar welke sloop die XM is gegaan? Misschien kun je voor een paar tientjes dat lederen interieur daar scoren, het is de moeite waard kan ik je zeggen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Dag Puffel,
Klein onderhoud is enkel vervangen van de olie, alle peilen nazien en bijvullen indien nodig, bandenspanning nazien en nog zo’n paar dingen. Geen olie- ,luchtfilter, bougies en zo. Half uurtje werk en de prijs van de olie, dus redelijk goedkoop.
De massakabel is een extrakabel van de minpool van de batterij naar het motorblok. Er loopt reeds een massakabel naar de versnellingsbak maar blijkbaar is dat in sommige gevallen onvoldoende. Bij mijn vroegere Xm 2.1 TD had ik ook dat zwakke koudstarten en dat was ok na het bijleggen van een massakabel naar het blok.
Veel meer weet ik er niet van - voor dat kabeltje werd me zo’n 2,00 euro aangerekend, baat het niet, dan schaadt het niet.
En inderdaad, nu wordt het gewoon rijden. Ik heb zonet eens zitten tellen. Bovenop de spotgoedkope aanschafprijs van 1500 euro toch al zo’n 4000 euro uitgegeven. LPG-toestand, uitlaat, banden, veerbol en nazicht, verse LHM (zelfs nieuwe matten, zo kan ik ook eens zelf iets doen).
Mijn budget was zo ergens rond de 6000 voor een goede Xm dus kan ik niet klagen (nog 500 over voor kleinigheden zoals stappenmotortje reinigen, nieuwe bougies en oliefilter voor de winter, etc) maar nu ben ik het uitgeven wel even beu.
Nu is rijden aan de beurt en genieten van mijn “investering”. Na de winter dan een professionele poetsbeurt (kijk eens op http://www.wax-it.be/diensten/behandelingen.html) bij een bedrijfje zo’n 20 km van bij mij vandaan dat prachtig werk levert, je gelooft je ogen niet als je hun resultaten ziet.
Maar da’s allemaal zorg voor later. Rijden is de boodschap.
Roadrunner… never been caught.
Dat ‘psssht’ met contact is de benzinepomp die druk opbouwt
Ouwe mopperkont
Je hebt een mooie wagen gevonden roadrunner, maar verklaar me voor gek of niet, als het de mijne was ging er echt een nieuwe riem op. Die riem zelf kost geen drol. Als de spanrollen niet mee gaan omdat het allemaal heel vers is dan is het rubber wisselen zo gepiept.
Die dealer, die het nu onzin noemt, zegt tegen jou dat het natuurlijk altijd kan gebeuren en dat het heel erg vervelend is als dat ding wel knalt. Ik acht de kans niet zo groot, maar persoonlijk zou ik het gewoon gedaan willen hebben, voor de kosten hoef je het namelijk niet te laten.
Op mijn 16v gaat echt ruim voor de interval een nieuwe riem op. De wagen staat nu stil maar ik heb in de 120k km minstens 3 nieuwe riemen erop gehad. Die 16v krengen heb ik teveel gezien met schade door breuk.
Riem kost misschien niet zoveel maar aangezien hij alles uitbesteed loopt het toch wel weer in de papieren.. persoonlijk zou het me jeuken, een riem van 2 jaar en 6000km die ruim 10 jaar kan worden en bijna een ton kan lopen? Lekker gebruiken.
Mensen maken elkaar alleen maar bang op fora zonder te onderbouwen wat er nou écht mis kan gaan met zo’n riem of niet verder komen dan ‘vroeger….’
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Bedankt voor het advies Matthijs309.
Ik ben ook wel ergens je mening toegedaan wat die distributieriem betreft. Bijvoorbeeld op de MX-5 van mijn vrouw - een autootje dat maar een 2000 km per jaar rijdt heeft de distributieriem 18 jaar dienst gedaan. Ik had er gewoon nooit aan gedacht die te laten vervangen. Toen ik hier op het forum begon te lezen over distributieriemen die kapot gaan heb ik ze laten vervangen. OK, het is dan wel Japanse kwaliteit maar toch, ik heb regelmatig eens 6500 toeren gemaakt met dat motortje. (ik heb het privilege gekregen van mijn lieve schat dat ik ermee mag gaan tanken, dan eens lekker scheuren natuurlijk)
Ik zal eerst eens een paar duizend km rijden, aan 60.000 km dan een grote beurt, dan mag een nieuwe riem er misschien wel bij.
Het is nu ook niet zo dat die auto compleet stilstond, hij reed af en toe wel een paar kilometer.
Het is inderdaad juist dat als je alles moet uitbesteden het wel heel duur kan worden, dat besef ik terdege. Als ik zie dat ik gisteren voor die ene veerbol vooraan 118 € moest betalen, dan nog BTW en montage, en ik hier op het forum zie dat er voor diezelfde bol in Nederland zo’n 68 of iets in die aard verlangd wordt…
Ik moet mezelf met die auto een beetje in toom houden of ik zou zo ongeveer alles laten vervangen (zelfkennis is het begin van alle wijsheid). Zo van, oh ja, distributieriem, neem ook maar de spanrollen erbij, en terwijl je bezig bent misschien een nieuwe waterpomp, en kijk ook nog eens naar die radiator. En dan nieuwe schijfremmen en blokken, en voor je het weet ben je een pak geld kwijt.
En dan zit ik ook nog eens likkebaardend te kijken naar zo’n mooi leder interieur en mooie velgen.
Nee, voorlopig even de rem op de kosten (tenzij er iets echt noodzakelijks komt) en rijden.
Roadrunner… never been caught.
Een prachtige discussie heren. Ik hang in deze ‘in het midden’. De pro`s en contra`s voor het op voorhand vervangen van een distributieriem. Ik ben het met beiden eens. Is het niet kapot of aan vervanging toe dan laat het zitten. Mee eens. Maar we spreken over iets dat, als het onverwachts kapot gaat, een dusdanige schade veroorzaakt….nou ja, jullie begrijpen wat ik bedoel. En een distributieriem is van rubber. Rubber dat met de jaren poreus wordt, zijn flexibiliteit en sterkte verliest. Zeker als het niet of slechts matig gebruikt wordt.
Het komt dus gewoonweg neer op “welk ‘risico’ wil je nemen en wat ben je bereidt te betalen om dat ‘risico’ uit te sluiten”.
@Roadrunner,
Als je sowieso de werkzaamheden aan jouw auto uitbesteedt, pak het dan ‘tactisch’ aan. Wat er echt ‘in hakt’ is meestal het uurloon dat een garage rekent. Voor € 80,= onderdelen en voor € 180,= werkplaatskosten. Derhalve, als er een bepaald gedeelte van je blok gedemonteerd moet worden, dan laat gelijk alles vervangen wat daar zit en waar je ook maar de minste twijfel over hebt. De nota zal dan misschien (buiten het gebruikte materiaal) met iets meer werkplaatskosten stijgen, maar in elk geval minder dan dat ze bij wijze van spreken je blok aan die kant 2 of 3 keer moeten demonteren en monteren.
@Matthijs,
“Bang maken” of kennis en (heel belangrijk) ervaringen delen? Het is per slot aan de lezer wat deze met de geplaatste informatie doet. Niet waar? Ik zou het niet “bang maken’ willen noemen, eerder het wijzen op hetgeen kan gebeuren, gebeurt of gebeurt is. En nogmaals, het is aan de lezer wat deze met de aangeboden informatie doet.
Ik heb eens een hele leuke (en ware) kreet gelezen, was van de een of andere Japanse krijgsheer. “Ontvang elke informatie die je krijgt, hoe waardeloos dan ook, in dank. Doe je dit niet dan loop je het risico dat je in de toekomst geen informatie meer zult krijgen.”
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)