Totaal aantal Berichten: 735
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Hoi,
Ik wil graag binnenkort andere luidsprekers in mijn BX bouwen, daarvoor heb ik natuurlijk afmetingen nodig. Heb al het een en ander gevonden voor een leuke prijs, maar ik had een vraag.
Weet iemand zo welke speakers er fabriek af in een BX zitten. Het zijn Philips, en achterop de magneet staat een code…
DD 00 248 6 45515
Hopelijk kan ik er zo achter komen wat de precieze afmetingen zijn, en kan ik eens goed vergelijken, dan weet ik zeker dat ik speakers kan kopen die passen..!
Alvast bedankt!
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Je kan toch ook gewoon even in de auto meten?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Ja, heb ik ook gedaan, maar weet ook niet precies hoe je alles moet meten.. Inbouwdiepte, monteerdiepte, bevestigingsmaat enz enz..
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
13 centimeter. Als je twee-weg speakers neemt, niet te zwaar, dan past het altijd wel.
Beter is een compo-set, met de midrange- en lage tonen in de deuren en tweeters in de daarvoor bedoelde roosters. Geeft mooier en beter gespreid geluid.
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
13 cm wat..? Ik ben trouwens zowiezo niet van plan heel veel geld uit te geven aan speakers enz, zolang het maar een goed, normaal geluid geeft…
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
O—-> 13 cm.
Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Ik heb nog originele speakers van de BX liggen, Philips 30W. Je mag er wel twee hebben als je wil, maar als je die er al in hebt zitten zal er niet veel verbetering zijn.
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Heb een leuk setje gezien, Kenwoods. Diepte is 7 cm, breedte is 13.3 en hoogte 13.6 cm. Monteerdiepte 4.2 cm. Dit gaat wel passen toch volgens mij.. Heb eens gemeten met het raam helemaal naar beneden, dan is de diepte vanaf de rand tot aan het raam 10,5 cm.
Die Philips heb ik er idd al in zitten, maar toch bedankt!
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
ik had er pioneer drieweg speakers ingedaan. TS 1376 of zoiets. Past precies, plastic rooster past ook nog (net) en prima geluidje.
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Ah, heb jij die ook in de BX (gehad) kennis van mij vertelde dat pioneer niet zo goed is.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Ik heb er ook Pioneer in gezet, klinkt echt super!
Je hebt als maat alleen de diagonaal nodig, en dat is 13 cm.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Oke, bedankt allemaal!
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Wat is er mis met de originele Philipsen als ik vragen mag?
Ik heb in mijn GSA ook de originele Philipsjes zitten, en samen met een bescheiden subje in de kofferbak klinkt dat toch best aardig. Speakers hebben een ‘kast’ nodig om goed te kunnen klinken. En meestal is een dashboard open van achter/onder.
Hou er rekening mee dat er ook veel verschil zit in radio’s… Ik heb ooit een keer een Aldi radio vervangen door een Clarion, en dat was me toch een verschil! De auto was een Citroen Jumpy met originele speakers.
En ik ben een verwend geluidstechnicus/audiofiel
Maus schreef:Wat is er mis met de originele Philipsen als ik vragen mag?
Nieuwe autoradio erin, en toen was de versterker te groot voor de boxen.
Bij mijn Deauville zaten er maar 30W boxen in.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Ik let nooit op vermogens. Daar heb je over het algemeen niet zoveel aan.
Een speaker kan vermogen hebben tot hij gaat vervormen, en over het algemeen staat het dan erg hard. De maximale belasting is ook afhankelijk van de behuizing ofwel box.
In de GSA speakers mogen 50w hebben, de radio claimt 4x45 te leveren maar bij een wattje of 10, 15, houd het echt wel op. Bovendien beweegt de speaker dan al zoveel, dat die het frontje raakt van het dash.
In het algemeen geld ook:
Versterker een lager vermogen dan de speakers? pas op, dan kan het nog steeds stuk.
Een versterker die meer moet doen dan ie kan, gaat gelijkspanning(DC) geven aan de speaker. Hier hoor je meestal niets van tot het ineens stil word, of de tweeter stuk gaat.
Ik wilde een nieuwe autoradio er in waar ik mijn iPod op aan kon sluiten.
Daar zat een 4X50W versterker in. Het was eigenlijk ook niet mijn bedoeling om de boxen ook te vervangen, maar zodra het volume op een bepaalde hoogte kwam (niet eens hard) begonnen ze te kraken en te doen. En toen heb ik maar besloten om de boxen ook te vervangen. Het klinkt nu allemaal zoals ik het hebben wil.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Toendertijd hadden ze nog geen grote vermogens en ipods Dat zie je maar weer.
Wat heb je ingebouwd?