Totaal aantal Berichten: 19
- Xantia break 2.0 16v
Afgelopen week toch maar weer mijn herintreden gedaan als citroenist met de aanschaf van een 1998 xantia 2.0i 16v exclusive. En ja, het rijdt weer geweldig. Er zit alleen 1 sleutel bij (klapsleuteltje met ab voor de centrale vergrendeling) en wat blijkt, het knopje voor het sluiten afgebroken. In navolging van eerdere blogs heb ik getracht om een nieuw microschakelaartje op het ding te solderen echter zonder succes. het spul blijft niet zitten als ie terug in zijn behuizing gaat met als gevolg, beide knoppen afgebroken en geen ab meer . Heeft iemand een suggestie of dit nog te repareren is of is er nog een andere mogelijkheid om een vervanging voor de sleutel te vinden? de sleutel zelf is niets mis mee(gelukkig).
Nieuw printje bestellen bij de dealer is de enige mogelijkheid ben ik bang. Het printje kost 80 euro exclusief inlezen. Maar dat kan ook met een chinese lexia/proxia kan ik uit eigen ervaring melden
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Waarom naar de dealer voor een hoop geld, kijk is op ebay.
Zo heb ik het ook gedaan.
deze bijvoorbeeld: http://cgi.ebay.nl/Citroen-Remote-Key-Fob-2-Button-Flip-Key-Xantia-/330600325252?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf950a084
Binnenwerk over zetten, inleren en klaar.
Zoek anders zelf even op ebay naar xantia key.
Misschien is er hier wel iemand bij jou in de buurt met een lexia3 om in te leren.
Groeten Theo
Toen ik mijn toenmalige afstandsbediening repareerde heb ik de schakelaartjes vastgelijmd met secondelijm, naast het solderen
De plaatsing van de schakelaartjes steekt heel nauw, zoals je gemerkt hebt. Mijn schakelaartjes bleven prima zitten, in tegenstelling tot het krukaslager van de motor die het op dag twee van de vakantie begaf…
Hallo,
Het is mijn wel gelukt om er een nieuwe microswitch in te solderen.
Eigenlijk is het heel erg makkelijk om te doen.
Helaas heb ik er geen foto;s van gemaakt.
zal ik nog eens doen.
Maar kan wel een korte beschrijving geven:
*Haal het kastje uit elkaar en haal het printje eruit.
*Zorg dat er een goede batterij in zit
*Test dan de print door de puntjes waar de de microswitch op zit met elkaar door te verbinden(met een draadje ofzo, of de puntjes van een kniptangetje)
*als dit werkt dan kun je er gerust aan beginnen.
1: Neem een stuk draad uit elkaar waar allemaal van die kleine koperdraadjes in zitten en strip er iets van 5 cms van af.
2: Knip hier dan 2 koperdraadjes uit en druk deze door de gaatjes waar de waar de schakelaar aan komt te zitten en soldeer deze aan de onderkant vast(zorg dat ong. 4 cm draad aan de schakelaar kant blijft zitten.
3: test nogmaals door de deuren te openen en of sluiten dmv de draadjes kort tegen elkaar te drukken.
4: werkt dit dan kan je verder gaan, dan heb je goed gesoldeerd.
5: neem nu een microschakelaar welke je overal kan kopen, in mijn geval bij fakkert electronica in zwolle voor €1,= pst.
6: Soldeer elke kant van het koperdraadje vast aan een van de uiteinden van de microschakelaar maar doe dit ongeveer 0,5 cms van de originele plaats van de schakelaar, deze hangt nu een 2 koperdraden boven je printje als het goed is!!
7: nogmaals testen , maar nu door de nieuw gesoldeerde schakelaar in te drukken.
8: Als dit nog steeds werkt, ga je verder met het op zijn plaats zetten van de microschakelaar.
9: Als je hem goed op zijn plaats heb dan lijm je hem vast met een lijmpistool, wees niet te zuinig, en wees zeker dat ie op de goede plaats zit, hou rekening met het feit dat het knopje van de schakelaar niet te ver uitsteekt.
10: als ie goed vast zit weer testen, werkt ie goed dan terugplaatsen en veel succes ermee.
11: ik had de schakelaar iets te ver naar buiten geplaatst en heb toen met de dremel iets van het drukknopje afgeslepen.
12: al met al een uur werk, maar inmiddels alweer heel lang goed werkend en een hoop geld bespaard.
het ziet er niet heel mooi uit maar het zit toch in het kastje, het werkt erg goed, al lange tijd.
Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen, succes.