Hallo,
Ik heb even een vraagje.
Onlangs heb ik een C1 van iemand overgekocht.
Tijdens het testrondje leek alles goed en in de eerste twee weken dat ik ermee gereden heb ook nog steeds.
Echter heb ik nu problemen met de versnellingsbak. Soms moet ik hem best wel doorduwen in zijn versnelling.
De ene dag is het erger als de andere dag. Het gaat om de 1e 2e en 4e versnelling.
Als ik hem doortrek in zijn versnelling is het ook erger dan wanneer ik rustig rijdt.
Vooral als ik voor een stoplicht moet stoppen en hem terug moet zetten in zijn 1 gaat dit vrij lastig.
Het meest belabberde is nog dat hij niet in zijn achteruit wil zonder een hoop herrie en kabaal.
Daarom heb ik er voor gekozen hem alleen in zijn achteruit te zetten als de motor niet draait.
Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 12-08-2011
- C3 Puretech 68 Collection
Klinkt eerlijk gezegd niet goed. bij de C1 (EN DE 107 EN AYGO) wordt geschakeld dmv stalen stangen op de motor (voor zo ver ik het als niet techninsch iemand begrijp)
Ik zou er mee naar de garage gaan en er zsm na laten kijken want een auto die niet goed schakelt is een ramp . er kunnen diverse singen kapot zijn en raden welke het is is koffiedik kijken (de kans dat ik als leek het juiste raad is net zo groot als de win kans in de staatsloterij voor de megajackpot )
resume overvlakee:
Zoek een dealer op en vraag om een offerte. ga ook eens langs bij toyota of peugeot , de techniek is allemaal het zelfde .
Succes
geniet nu het nog kan van je Creature Technologie !
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klinkt eerder als een koppeling die niet goed vrij wil komen bij het intrappen. Op naar de garage.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de reacties.
Ik heb vanmiddag voordat ik van het werk naar huiz ging nog even gebeld met de citroen dealer.
Volgens hem moest ik me koppelingskabel strakker zetten omdat hij idd. niet goed vrij kwam bij het koppelen.
Helaas moest ik hem zeggen dat ik dit gisteren al had geprobeerd.
Des al niet te min, daarnet nog maar eens gaan stellen.
Ik heb hem nu een behoorlijk eind strakker gesteld en het moet gezegd worden het is nu over en hij schakelt in alle versnellingen een stuk beter.
Alleen de beste man van de garage had het over een ruimte van 135mm tot 145mm tussen de onderkant van het pedaal en de bodemplaat.
Tijdens het stellen werd dit echter niet meer dan dat het al was voor het stellen (130mm).
Nadat ik klaar was nog even gekeken of hij wel verder omhoog kon komen en dat kon niet omdat het pedaal aan de bovenkant wordt tegengehouden door een bout.
Ik denk nu dat mijn kabel te strak staat hoewel de versnelling achteruit bij twee slagen losser nog steeds ratelde. Als ik me pedaal nu lichtjes intrap, zeg 2cm dat gaat hij tijdens het rijden al in zijn neutraal (als ik gas geef gaat hij op dat moment meer toeren draaien).
Ook gaat de koppeling zwaarder. Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel speling ik hiervoor had voordat het toerental begon op te lopen. Maar ik denk dat ik morgen even een afspraak ga maken met de dealer om te vragen of hun er mee kunnen leven als ik de kabel zo afgesteld heb staan .
Anders merk ik het vanzelf wel als de koppeling tijdens het rijden begint te slippen.
Groeten
Ik heb ook niet zoveel verstand van versnellingsbakken maar als ie piept en kraakt dan kan dit volgens mij niet goed zijn.
Wel heb ik gemerkt dat mijn versnellingsbak ook niet helemaal als een mes door de boter snijd. Ik hoor geen piepen of kraken hoor !!maar heb weleens in een andere auto gereden (Fiat) die wel toch iets lekkerder schakelde.
Het is dus volgens mij wel zo dat dit per merk en type kan verschillen.
Ik heb pas geleden nog een autotest gelezen (merk /type is mij even ontschoten) van een nieuwe auto en daar gaf de tester als min punt aan het schakelen. Omdat dit ook niet als een mes door de boter ging.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
De drukgroep is kapot waardoor de koppeling niet goed vrijkomt. Je kan de koppelingskabel stellen maar dan komt het pedaal hoger en is de afstelling niet meer correct.
Van de drukgroep is een deel van de veer niet goed waardoor met intrappen op die plek de plaat niet vrijkomt en daardoor blijven de tandwielen in de bak meedraaien .
Zelf 2x meegemaakt bij autos onder de 50000 kms.
Suc 6
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Jammer dat C1gebruiker niet meer reageert.