1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Verder in BX of toch iets anders? Graag discussie / advies
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 16 augustus 2011 09:29 PM

Wat is het geval?

Ik rij al drie jaar heerlijk rond in de basis BX type 1 die daarvoor van Patje74 was. In die tijd heb ik 40.000 km gereden. Prima, weinig problemen en de km stand is nu 145.000.

Intussen werk ik, en rij ik voor mijn werk alleen 30.000 km per jaar. Of ik een leasebak krijg weet ik niet. Dat zou dan per 1 april 2012 zo zijn.

In eerste instantie had ik een Mercedes w123 300d gekocht voor woon-werk. Deze heb ik na drie maanden weer verkocht (vandaag). Deed prima z’n werk, maar het paste heeeeelemaal niet bij mij. Ben blij dat ik er vanaf ben. Had namelijk ook een hoog jatgehalte.

Door de verkoop heb ik weer een aardig gevulde oorlogskas. Wat moet ik doen? Twee zaken spelen een rol: 1) ik MOET een (redelijk) betrouwbare auto hebben voor woon-werk en 2) ik WIL graag een leuke Citroen oldtimer rijden.

De opties die door mijn hoofd gaan:
1) 2e hands diesel van 5-10 jaar oud: betrouwbaar, zuinig, degelijk, saai.
2) BX type 1 uit France halen, zowel diesel als benzine: redelijk betrouwbaar, zuinig, leuk, gedoe met import.
3) GSA uit France of NL: matig betrouwbaar, niet heel zuinig (1 op 12 a 13 gemiddeld), heel erg leuk.
4) Huidige BX opknappen: redelijk betrouwbaar, redelijk zuinig (1 op 15), leuk maar eenvoudig model (niet voor iedereen een ‘maar’). Aan roest/cosmetisch alleen al moet wel 1500 euro gebeuren, octopussen moeten ook echt gebeuren vrees ik, nieuwe bollen, carburateur misschien ook iets mee)

Ik hoor graag wat anderen hier over denken.

Wat denken jullie hiervan (misschien beter op GSA deel van het forum): http://link.marktplaats.nl/468323451

Als mods vinden dat dit onderwerp ergens anders moet, hoor ik het graag.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 augustus 2011 09:40 PM
  [ # 1 ]

30.000 km per jaar met een Gsa? Jij liever dan ik….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bossinkje
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gepost: 16 augustus 2011 10:42 PM
  [ # 2 ]

Precies wat Waterman zegt… Wink

Is een Xantia diesel geen optie? Of een BX diesel met lage km-stand?

Citroën Xantia 1.8 16v

EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S

Profiel  
 
Rieske
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Gepost: 16 augustus 2011 10:44 PM
  [ # 3 ]

Ik zou met 30.000km’s meer aan een XM denken.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 16 augustus 2011 10:47 PM
  [ # 4 ]

Ik heb nog een leuke cx over… Mr. Green

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 16 augustus 2011 11:20 PM
  [ # 5 ]

Precies! Als de basis goed is, kan je best redelijk betaalbaar CX rijden (qua variabele lasten dan).

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 16 augustus 2011 11:25 PM
  [ # 6 ]

Gewoon een moderne meuk kopen , en de BX als erbij houden..

Werkt prima!  Wink

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 16 augustus 2011 11:32 PM
  [ # 7 ]

Alvast bedankt voor de reacties. Zo hoor ik ze graag. Direct.

- XM wordt duur in de wegenbelasting + gaat wel eens kapot en kan dan plots erg duur zijn, nietwaar?

- CX lijkt me eigenlijk de allerleukste optie, maar gaat helemaal sneller kapot + plus roest van buiten slapen, nietwaar? Wat zou ik voor een in goede staat verkerende oldtimer CX diesel moeten betalen vinden jullie?

- GSA lijkt af te vallen als ik het tot nu toe lees…

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 17 augustus 2011 02:48 AM
  [ # 8 ]

Xantia op LPG, wel een 16V

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 17 augustus 2011 08:23 AM
  [ # 9 ]

En die heb jij toevallig nog te koop Wink

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 17 augustus 2011 09:18 AM
  [ # 10 ]

Ik zou eerst afwachten of je per april 2012 een leaseauto kunt krijgen.
De tussentijd zien te overbruggen met een goedkoop autootje.
Dan kun je in april een goede keuze maken. Maakt nogal wat uit of “je klassieker”  30000 km.per jaar moet draaien of alleen ingezet gaat worden voor de de fun.

Jeroen

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 17 augustus 2011 12:41 PM
  [ # 11 ]
knäckor schreef:

En die heb jij toevallig nog te koop Wink

Nog niet, afhankelijk van de APK komende week Razz

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 17 augustus 2011 12:54 PM
  [ # 12 ]

Als je voor een BX zou gaan en meer dan 20000 km per jaar zou rijden dan zou ik een type 2/3 diesel nemen. Met een beetje onderhoud kan zo’n auto erg betrouwbaar zijn. In mijn type 1 1400 werd ik een beetje zenuwachtig en heb ‘m daarom maar omgebouwd naar diesel Smile.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 augustus 2011 01:00 PM
  [ # 13 ]

GSA op LPG natuurlijk!

Citroen!

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 17 augustus 2011 03:32 PM
  [ # 14 ]

@Vermond: Type 2/3 BX diesel is natuurlijk ook de overweging waard: leuk (maar niet zo leuk als type 1), comfortabel, behoorlijk degelijk

@DriverD: GSA op LPG lijkt me geweldig. Wat dacht je van deze op LPG: http://www.autocentrumdrachten.nl/occasions/3/citroen/gsa/citroen_gsa_x3_bj_1984_34187km_nieuwstaat_topconditie_ned_auto-594196.html

@toniclight: Tsja, dat is inderdaad de verstandigste keuze.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 17 augustus 2011 03:40 PM
  [ # 15 ]

Wat vinden we van deze opties??:

http://www.leboncoin.fr/voitures/223796951.htm?ca=12_s

Deze op gas: http://www.leboncoin.fr/voitures/215182587.htm?ca=12_s

http://www.leboncoin.fr/voitures/225221445.htm?ca=12_s

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook