Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
epoxyprimer is voor kaal ijzer, je moet vulprimer gebruiken over de geplamuurde delen
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Ik ben tegenwoordig erg enthousiast over epoxy plameer ( uit de boten wereld). Dat is niet hygroscopisch, itt polyester plamuur. Eigenlijk zijn al die plekken met onafgemaakt polyester plamuur funest, wan daar zit na 1 dag al heel wat water in ( dus roesten van je zo mooi geschuurde ondergrond).
Epoxy plamuut sluit echt af, waardoor zelfs als je niet alle roest verwijderd hebt, het niet verder kan roesten.
Ik doe: redelijk ontroesten, owatrol olie er op en daarna epoxy plamuur.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Deze week bij een lokale verfleverancier langs geweest om te bepalen op welke wijze ik de Ami ga verven.In eerste instantie wilde ik de wagen de kleur vert absinthe geven. De wagen is origineel AC 522 Vert Charmille. Een naar mijn mening minder sprekende kleur maar aangezien de zij- en binnenkant van de wagen nog prima in de lak zit scheelt het wel veel werk. Dus maar besloten voorlopig de oude kleur te handhaven. Ik kreeg het advies de wagen roestige kale plekken zo goed mogelijk te schuren en dan eerst 1 of 2 lagen Noverox op te zetten, daaroverheen wat primer/filler van spraymax. Dit zou gelijk werken als afdeklaag voor de oude lak. Want ik kreeg toch het dringende advies een 2K lak te gebruiken. Dit zou zelfs uit spuitbussen kunnen die zij konden leveren. En als ik het resultaat bekijk van Art met zijn eend ben ik wel een beetje jaloers. Schuren van het plaatwerk met 3M schuurpapier gaat in ieder geval prima. Je merkt wel verschil met het goedkope papier dat ik al had, het gaat snelle en loopt minder vol. Voor het goed verwerken moet het wel wat warmer worden, ook in mijn garage dus voorlopig alleen het hoognodige spuiten.
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
ik schuur altijd met 3m maar dan waterproof! dan wil je helemaal niet meer anders!
het nadeel is wel dat het soms wel wat een zwembad word!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
pieterc schreef:In eerste instantie wilde ik de wagen de kleur vert absinthe geven. De wagen is origineel AC 522 Vert Charmille. Een naar mijn mening minder sprekende kleur maar aangezien de zij- en binnenkant van de wagen nog prima in de lak zit scheelt het wel veel werk. Dus maar besloten voorlopig de oude kleur te handhaven.
Kies toch de kleur die je het mooiste vindt. Die binnenkant verven is zo weinig werk vergeleken met je totale klus!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
helemaal mee eens!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Vandaag met het mooie weer buiten het linkerachtenspatbord van de Ami aan de buitenkant compleet kaal geschuurd. Het kostte me een uur en bijna een hele 3M schijf maar het ziet er prima uit. Een paar puntlassen kon ik niet helemaal kaal krijgen. Het schuurstof zat werkelijk overal. Verder zag je in het kale plaatwerk hier en daar wat spinnewebben van oude roest. Ik heb ze zo goed mogelijk verwijderd en daarna op advies van de verfleverancier met 3 lagen novorox bespoten. Het is nu donkergrijs geworden. Binnenkort met een spraymax primer en daarna een multiprimer van Epifanes afwerken. Na dit laatste product kan er een 2K lak op.
In verband met het ombouwen van trommelremmen naar schijfremmen wil ik de oude handremhendel van het chassis te verwijderen. Weet iemand hoe dat moet of moet je gewoon de hendel afzagen?
Ik liep te balen dat het niet lukte dus terug met een zaklamp en zag 2 messingkleurige busjes. Die eruit geslagen en voila, de hendel is los.
Dit weekeinde aan de deuren van de wagen begonnen. Eerst de (aluminium?)deurklinken verwijderd. Deze zijn een beetje gecorrodeerd. Hoe kan ik ze weer een beetje toonbaar krijgen, gewoon polijsten? Verder een groot gedeelte van de oude plamuur verwijderd, de roestplekken kaal gehaald en met Noverox ingespoten. Kon gelukkig buiten, dan ben ik de stofzooi binnen kwijt. Hier en daar nog wat bij plamuren en verder schuren. Daarna gaat er een Epifanes primer op met de roller.Dat is ongeveer een factor 10 goedkoper dan een spuitbus en de laagdikte is groter.
Bij mij zijn de deurklinken van de Ami6 van alu. Dat kan je inderdaad mooi polijsten.
Mooi dat je gestaag door gaat.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert,
Ach je doet wat je kan. Gelukkig zit een Ami simpel in elkaar en hoef ik de zuigerveren niet met het blok erin te wisselen, zal ik maar zeggen.
Afgelopen zondag begonnen om wat plaatwerk in de Epifanes primer te zetten met de roller. Dat ging prima. Op enkele plekken vond ik dat het schuurwerk eerst nog iets strakker moest. Dat lukte niet. Nu blijkt de plamuur op de oude lak te zijn gezet. Op advies van de verfleverancier kaal gemaakt tot op het metaal en opnieuw geplamuurd. Wel jammer maar nu weet ik zeker dat het goed zit.
Ik ben verder gegaan met het chassis en de wielophanging. Ik heb 4 Boge schokbrekers liggen. Die moeten volgens de Haynes met de dikke kant naar de wielen worden gemonteerd. Maar waar moet nu de lange schokbreker, is dat aan de voor of de achterzijde? Is het verder aan te raden de olie uit de batteurs te verwisselen, het binnenwerk zit niet vast en ze lijken voldoende te stuiteren? Jammer genoeg moet ik een nieuwe hoofdremcilinder halen bij de club. Een tijdje geleden een goede gebruikte gehaald, maar die blijkt toch vast te zitten. Dan maar een nieuwe.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De lange schok hoort achter.
Laat die olie maar lekker zitten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>