Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerst de standaard dingen checken. Heeft de koppeling vrije slag? Is de kabel in goede staat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dit weekeinde ervaren eendologen naar de wagen laten kijken/rijden. Het is vermoedelijk het druklager. Balen, kan het blok er na 150 km weer uit. En het blok lekt ook steeds meer olie. Het alternatief is doorrijden tot het najaar en deze winter alles in 1 keer aanpakken of nu even het blok eruit, het druklager vervangen en tegelijk het visablok erin met deze bak. Daarvoor moet ik dan nog wel een carburateur scoren, de dynamo omzetten, een andere startmotor zoeken en een ontsteking regelen. Kan ik gelijk kijken of het visablok goed is voordat ik daar een lange bak van probeer te maken met het differentieel van de originele ami-trommelbak. Wat is wijsheid?
Ik kreeg een tip dat het met een balkje moest lukken.Ik vond het nog een heel gepruts om de bak en de motor te splitsen maar het is gelukt. Ik heb foto´s van de koppeling en het druklager gemaakt. Het druklager lijkt goed te draaien. Kan je daar iets van zeggen of moet je het druklager gewoon vervangen? Kan je trouwens nu ook het toplager controleren?
Pieter het zit niet mee met jou Ami.
Als het druklager goed, stil en soepel ronddraait, dan is die mi niet verdacht.
Toplager kan je pas bekijken als je de drukgroep los schroeft, 6 boutjes.
Niet relevant, maar er is bij de vorige montage veel te veel kopervet op de priseas gesmeerd, dat gaat in de rondte slingeren en slaat je koppelinsplaat vet.
Wanneer hoorde je het geluid precies? Stilstaand, rijdend, welke versnelling, koppeling ingedrukt of juist omhoog?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
check ook de gaffel waar je kabel aan zit erg goed. Die scheuren nog al eens.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Egbert, het druklager draait een beetje zwaar. Het blijft in ieder geval niet draaien als ik er een slinger aan geef, is dat goed?. Het geluid ontstaat als ik de koppeling intrap, zowel stilstaand als tijdens het rijden. Bij het terugschakelen hoor ik ook een beetje gekraak, net of de synchromes niet helemaal jofel zijn. De bak is trouwens mooi stil tijdens het rijden, een groot verschil met de vorige. Het kopervet heb ik juist op advies opgesmeerd omdat het standaard witte vet dat bij een koppelingsset zit, bij de nieuwe montage ontbreekt. Ik zal de volgende keer zuiniger zijn. Hoe controleer je trouwens het toplager?
Bogaard, ik zal morgen beide gaffels eens vergelijken.
Een nieuw druklager blijft niet draaien als je er een slinger aan geeft. En als ie gaar is dan hoor je m vanzelf.
Had het pedaal wel een vrije slag toen e.e.a in elkaar zat?
Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Eén van de poten van de veer die het druklager op zijn plaats houden was niet goed gemonteerd/ was losgeschoten. Toen ik vanmiddag ter controle de gaffel van de koppeling indrukte bleek dat deze soms niet en soms wel helemaal vrijkwam. Toen ik de veer goed monteerde in de 2 gaatjes bleef deze elke keer volledig naar voren komen/vrijkomen. Het effect was dus net of de koppeling onvoldoende vrije slag had maar niet altijd. En bij de 2 controles zat die toevallig wel goed. De gaffel was ook niet ingescheurd. Ik overweeg nu alles er maar gewoon weer in te bouwen. Het werkte bij de oude bak ook goed.
Helemaal begrijpen doe ik het niet.
Door die verkeerd gemonteerde veer kan het zijn dat druklager steeds is blijven mee draaien, heet geworden is en dan lawaai maakt bij belasting.
Als het druklager hierdoor beschadigd is, dan verwacht ik dat hij bij draaien lawaai maakt en rammelt als je hem schud.
Als je op zeker wilt spelen, dan zou ik met een nw druklager monteren.
Je kan ook het blokje monteren, niet afbouwen en proefdraaien.
Succes.
Zou leuk zijn als we met kampeerweekeinde regio west met de Ami’s komen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ja dat lager is veel te heet geworden door het langdurig mee draaien, het plastic is gesmolten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik heb dit weekeinde het nieuwe druklager geplaatst en de motor ingebouwd. Het koppelingspedaal gaat nu zeer licht. De koppelingskabel zit wel in de gaffel in het koppelingshuis. Als ik de koppeling intrap kan ik niet schakelen, de koppeling komt niet vrij. Heeft iemand een idee wat ik fout heb gedaan?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Neem aan dat je gaffel beweegt bij indrukken koppelingspedaal. heb je je kabel goed afgesteld?
Ik was alleen aan het sleutelen dus ik kon het niet zelf zien maar voordat de motor er weer in ging zag je de gaffel duidelijk bewegen bij het intrappen. Ik heb de kabel geprobeerd op spanning te brengen met de stelmoer die door het schutbord komt maar dit heeft niet geholpen.