SPAM schreef:De reden dat deze veelal is doorverbonden ligt in het eenvoudige feit dat de “schakelaar” veelal slecht werkt door corrosie of dat de weerstandsdraad defect is geraakt.
Inderdaad SPAM
Bij mij is dat ook zo het geval
Maar nu weet ik tenminste waar het voor dient
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
/pedant mode aan/
de “schakelaar” is eigenlijk een rheostaat: een draadgewonden variabele weerstand met twee aansluitingen, op één kant van de draad en op de bewegende loper.
/pedant mode uit/
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
En nu geheel compleet
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Had ik in mijn HY ook (3 versnellingen, onwaarschijnlijke takkeherrie, en dan wel de luxe van een dimbaar dashboard; nooit helemaal begrepen…) Dimmer vervangen door een gewone industriele weerstand, knopje van originele weerstand afgezaagd, gaatje in achterkant geboord van diameter van de stang van de nieuwe, oude knopje over nieuw stangetje gelijmd en je hebt weer een dimbaar dashboardlichtje.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Ondertussen zijn we weer wat verder, heeft ze gisteren ook nog eens een 350km rondgereden, zalig gewoon!
Vooraan zaten er hoezen over de zetels, nuja, je moet niet slim zijn om te weten waarom hé. Nu heb ik die er gisteren eens afgehaald. Die van de passagier is nog ongeschonden, alleen de zetel van de chauffeur is aan vervanging toe. Moest er iemand een zwarte skai bestuurderszetel te koop weten? Ik vind het namelijk wat zonde om het ganse interieur van een nieuwe laagje skai (dat er dan nog niet op lijkt ook) te voorzien, als er maar 1 zetel slecht is.
Verder bemerk ik toch ook ‘ergens’ een gaatje vooraan in de uitlaat, tussen de motor en waar ie beneden onder de auto komt. Dat moeten we nog eens nader proberen te zoeken.
wellicht kan ik helpen,
ik heb tweede hands nieuwe (rode) stoeltjes gekocht, en heb dus nu twee stoeltjes (zwart skai) over. Nu is de bestuurders stoel in slechte conditie, vandaar de nieuwe stoeltjes. En de rest van het interieur is rood, dus past er ook beter bij. Maar de bijrijders stoel is lang zo slecht nog niet. (geen scheuren) Mocht je interesse hebben, mail even, dan reply ik met foto’s van de stoel.
groet,
Ivo.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Voor het eerst in mijn leven moet ik een auto langs de weg achterlaten
Misschien kan iemand me helpen waar het probleem hem juist zit?
Tijdens het rijden plots een irritante verbrande geur, gestopt, motor stilgelegd. Even gewacht, contact aan, lichtjes dashboard branden, maar de startmotor heeft geen kik meer.
Dus: batterij is nog goed, maar de startmotor kan/wil niet meer draaien en de motor doen starten. (ook met startkabels geprobeerd maar nog niks)
Vaststelling: alle bekabeling ziet er goed uit, nergens iets gesmolten ofzo,maar als ik het deksel verwijder van de 123i dan zie ik beneden allemaal precies grafietpoeder liggen, en ik zie dat de 4 nokjes uit het deksel zo goed als volledig weg zijn (6mm ingesleten) Nu ken ik niks van dat 123i gedoe, maar volgens mij is dit niet pluis? het vreeemde is dan nog wel dat moest daar de oorzaak liggen, de startmotor niet meer wil ronddraaien?
(btw ik reed zelf niet met de wagen, was voor een keer uitgeleend…)
Morgen maar laten takelen??:(
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Oja, stoer als we zijn hebben we hem even met de slinger ook proberen aan te draaien (dat gaat dus echt?!), de motor draaide wel ‘rond’ maar sloef niet aan, nuja, kan ook aan de slinger’snelheid liggen :p
Als ik nu zo’n nieuwe (of goede gebruikte) rotorkap op die 123 zou steken, zou ie dan weer ‘starten’?
(ambetant dat ze 40 minuten van huis staat en op haar buik ligt)
Een bijna lege accu kan nog genoeg spanning hebben om de lichtjes te laten branden en de startmotor niet meer te laten draaien. Even met een meter de spanning meten.
Geeft de startmotor nog wel een klik als je probeert te starten? Zo ja, klapt de accu spanning dan in elkaar? Meten of kijken of de lampjes dan zwakker worden.
Ik gok dat je accu leeg is door een laadprobleem en dat je bevindingen van de 123 een toevals bevinding zijn en niet de oorzaak van het stranden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Maar met startkabels deed ie het ook niet…
Dan is een lege accu toch uitgesloten?
Dat stinken is natuurlijk wel verdacht. Mogelijk toch ergens kortsluiting?
Dat “inslijten” van de nokjes in de verdeelkap kan ook normaal zijn, de rotor draait als het ware net tussen die nokjes door. Maar misschien kan je een foto laten zien?
Een klein beetje stof is niet ongewoon, maar als het veel is hoort dat natuurlijk niet zo.
Daar had ik over heen gelezen. Mits natuurlijk de startkabels goed contact maakten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
de startmotor doet werkelijk NIKS! geen klik, niks!
En de reden van het stoppen was stank, iets wat aan het verbranden was, maar de motor droei toen nog. Maar voor de veiligheid heeft de chauffeur zich wijselijk langs de kant gezet en de motor uitgezet. Dus op zich kan de startmotor het probleem niet zijn volgens mij, als je aan het rijden bent moet die toch niks doen? het probleem deed zich dus blijkbaar voor tijdens het rijden. En de nu niet draaiende startmotor is daar een gevolg of bijkomend probleem van… (denk ik)
En startkabels gaven geen soelaas, vandaar dat de batterij volgens mij uitgesloten is, en ze sowieso niks met de stank te maken heeft… kan het iets aan de bobine zijn???
Waarom wil madame zelfs met startkabels van de CX niet starten? Normaal heb je toch een vonkje als je wat wikkelt aan de startkabels maar niks nu, niks…
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Als er geen stroom loopt krijg je ook geen vonken bij aansluiten startkabel. Dat wijst op volle accu. Vergeet die ontsteking, dat lijkt me heel erg onwaarschijnlijk. De startmotor draait niet dus dat zal het probleem wel zijn.
Hier is een theorie: de startmotor is blijven hangen bij het starten. Het startcontact is verbrand door de langdurige hoge stroom en je startmotor is overleden doordat die aangedreven werd door de motor. Zoals gezegd een theorie maar wel met een logische oorzaak - gevolg.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Dat zou ook kunnen, maar is die startmotor dan de hele tijd ook blijven draaien? dat moet je toch horen?
Dus best afslepen naar garage en kijken voor een nieuwe (of gereviseerde startmotor) en startcontact… want haar ter plekke doen starten lijkt me niet zo simpel dan…
Domme vraag misschien, maar waarom wou ie dan niet starten met de slinger? of moet je dan echt snel draaien (want dat draait wel nogal zwaar)
Nog een mogelijkheid:
contactslot is doorgebrand, daarom stank en geen bekrachtiging startmotor.
Even het rode stekkertje vlak bij de plus pool, dat de startmotor bekrachtigt lossen en op de plus om te kijken of de startmotor het dan wel doet.
(Auto elektriciteit blijft lastig en daarom is ook dit weer een mooi moment om reclame te maken voor de cursus auto elektriciteit die de techn commissie van de IDDS club in het najaar gaat geven)
Edit:
Met de slinger starten valt niet mee, is mij maar een enkele keer gelukt tijdens een vakantie met een kapotte startmotor
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper