Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
hahaha vandaag was ik in Oostende bij de garage om nog wat onderdelen en rarara wat zag ik daar staan
Dat is inderdaad een erg leuke garage, ze hebben daar vooral heel erg leuke en mooie oude citroën vrachtwagens. Ik weet niet direct hoe ze noemen, maar ik bedoel deze:
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Een lekker onoverzichtelijke Franse allegaartjes garage, i love them!
De man is duidelijk wel zeker van zijn stuk, toen ik vandaag belde om te weten hoe het zat zei ie: ‘jouw auto staat voor morgen op de planning. Dus morgenavond is ie klaar’
Ik was al verstomd van het woord planning, en al helemaal dat ie vrij zeker klonk (en kordaat) dat ik hem morgenavond mocht ophalen. Is een garage die ik ga onthouden (en een klantenkaart vragen :p )
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
hahaha, is idd een erg leuke garage. Zeker als je eens in zijn onderdelen ‘magazijn’ binnen gaat. Niet te geloven hoeveel onderdelen er daar liggen, en alles op een erg overzichtelijke franse manier Ik vroeg of hij c-stijlen had voor de BX. Voor 150 euro konden we er 2 kopen en dan kregen we de rest van de BX er gratis bij. Het was echt een mooie rode progress die er nog erg goed uit zag, maar met een hydraulisch lek. Hij heeft het ons echt moeilijk gemaakt om deze te laten staan
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
En het Rode Monster is terug thuis. Garagist zei al lachend dat ie dacht dat ik ze niet meer moest terughebben
Op mijn vraag of alles vlot gegaan is, kwam een grijns op zijn gezicht… blijkbaar was de vorige startmotor niet de originele startmotor voor een DS, maar een kleinere Valeo variant, waardoor ze ook wat beplating en bekabeling aangepast hadden. Nu zit er een originele gereviseerde in, maar de bekabeling is dus ook direct compleet vervangen, en beplating weer passend gemaakt.
Wat deint dat toch heerlijk, zo’n DS
Mooi dat je auto weer gerepareerd is.
Maar wat was er gebeurd? Is de startmotor inderdaad blijven hangen, maar waarom?
Die “niet originele” Valeo heeft veel voordelen:
-draait sneller rond
-Je kan hem heel makkelijk de- en monteren, hoeft geen motorsteun of wat dan ook los gemaakt te worden.
-Ze zijn nog nieuw te koop.
Je moet inderdaad een kleine aanpassing aan het hitteschild en de kabel maken.
En de prijs loopt langzamerhand ook op ( bij Chyparse dacht ik ruim 300 Euro, CTA biedt ze onder de 300 Euro aan)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
Maar je mag er niet mee blijven doorstarten. Daar kan de relais niet tegen.
Dus als je ds niet wil aanslaan, regelmatig stoppen en laten afkoelen die starter.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
De startmotor is beginnen smelten, dus waarschijnlijk blijven hangen.
De prijzen die je noemt zijn hallucinant?! Voor de prijzen die jij noemt is mijn DS hersteld met werkuren en al erbij! De garagist had het nogal voor origineel, dusja, wat kan ik daartegen in brengen?
Er hing trouwens tussen al die nieuwe meuk een mooi gereviseerd blok met bak aan de takel… maar daarvoor moest er nog een ‘nulleke’ bij zei hij
Ze start nu precies wel vlotter, dusja, eind goed al goed… op naar het volgende
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
En dat volgende is de flexibel van de uitlaat vooraan, ik krijg zo stilletjesaan een rally-DS
Nieuwe is besteld. Ben benieuwd hoe vlot dat gaat lukken.
Oja, en ondertussen het gewone onderhoud, motorolie + filter, doorsmeren. (kleppen laat ik nog even, ze trekt en rijdt heerlijk soepel, dus dat zit nog snor)
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Een half jaar later dan voorzien, maar goed… ze staat binnen op blokken, oliefilter en motorolie is ververst (ik dacht dat er maximum 5,5 liter olie inging met filter vervangen, maar met 5 liter staat ze al iets boven maximum, morgenavond nog eens peilen).
Achterscherm en achterwiel links zijn er ook af, er lag sinds 2 weken een plasje LHM, ik vermoed de lekzak… (andere kant heb ik 2 jaren geleden al gedaan). Straks beginnen demonteren. En dan nog dat stukje uitlaat (of misschien de lange pijpen ook direct, ik heb ze eigenlijk toch al liggen…?) en ze kan er deze zomer weer tegenaan.
Dat is ook weer een tijdje geleden. Die smeerbeurt staat samen met wat andere dingetjes ook nog op mijn lijstje. Hopelijk treffen we mekaar binnenkort op een clubevenement
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er moet 5 liter olie in na verversen incl vervangen van het oliefilter. Niet meer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
tsja, er zit 5 liter in die bidon, is er helemaal in en staat 1cm boven maximum op peilstok. Maar misschien moet de oliefilter nog wat trekken? Vandaar dat ik morgenavond, ohnee, overmorgenavond nog eens peil. Desnoods laat ik er een klein beetje af. We zien wel, belangrijkste is dat ze nu echt klaarstaat om onder handen te worden genomen, dus nu moet ik wel voortdoen
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
5,5 liter moet er alleen in na demontage en uiteraard inwendig schoonmaken van de motor. Na aftappen blijft er dus ongeveer een halve liter “hangen”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Zo, dus toch maar wat olie afgelaten via het filter. Ik schat dat er zo’n kwartje liter uitgelopen is en nu staat de olie net onder het maximum op de stok. Er zit bij mij dus maar 4,75l in plaats van 5 in. Bij het monteren van de lekzak achter is dat stofhoesje voor de kogel ook gescheurd natuurlijk… moest ik eigenlijk direct bijbesteld hebben
Nog even daarop wachten en dan kunnen we nog eens rijden. Oja, nog even doorsmeren ook misschien, nu ik eraan denk
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
4,75 is dus 0,25 te weinig. Er hoort gewoon 5 liter in te gaan bij een verversing en vervanging van het filterelement.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste