De laatste tijd begint mijn v6-12 een wat verhoogd stationair toerental te vertonen. Normaal gesproken hoort het zo rond de 850 rpm te zijn bij stationair dat eventueel wat kan worden beïnvloed door de airco ed die inslaan.
Symptonen;
- eigenlijk direct op 1000 rpm afregelen en soms bij een stevige rit zelfs even op 1100
- te langzaam terugvallen van de toeren
- rpm stationair is wel stabiel maar af en toe gaat het schommelen tussen de 1400 en 1600. Een beetje spelen met het gas laat het rpm dan weer zakken.
- geen verschil tussen benzine en lpg.
De eerste verdachte was de stappenmotor. Deze is in eerste instantie goed schoongemaakt en weer teruggeplaatst. Dat maakte geen verschil. Andere stappenmotor genomen uit een peugeot 605 die gelijk is en daar goed in werkt. Dat maakte ook geen verschil.
Conclussie getrokken dat het zeer ws ( ik sluit niks uit) niet de stappenmotor is.
Gas kabel en gas veer gecontroleerd. Die loopt volledig soepel. Nergens is er sprake van even blijven hangen. Gaspedaal komt ook prima in normale stand terug.
Gisteren het gasklephuis eens goed gecontroleerd. Dat is eigenlijk gewoon goed schoon. Het is niet losgehaald maar goed. Aan de achterkant van dat gasklep huis viel me echter iets op.
Er zitten dat 2 messing pijpjes die uitsteken. horizontaal wijzend naar de cabine. Ze zitten boven elkaar en de onderste is afgedopt. De bovenste echter niet.
Druk ik nu mijn vinger op dat bovenste pijpje dan voel je dat er een vacuüm word gezogen en dat het toerental direct naar de 850 valt en daar keurig blijft staan zolang je je vinger erop houd. Vinger weg -> 1000-1100 rpm.
start je de motor zonder dat dat pijpje is afgedopt dan schiet de rpm naar de 2000 en valt dan direct naar de 1000 rpm. Doe je dit met het pijpje wel afgedopt dan tikt de rpm naald bij starten net de 1500 aan en valt dan direct naar de 850.
Ook valt het rpm met afgedopt pijpje bij gaslos veel sneller naar beneden.
De vraag;
Hoort dat buisje ook te zijn afgedopt, of hoort daar een slangetje op naar een ander onderdeel? Ik heb geen losliggende slangen kunnen vinden en in service citroen geeft er verder ook niets over aan.
Hoort daar helemaal niets op en zo nee, welke conclusie kan je er dan uit trekken ?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het lijkt inderdaad op een beetje valse lucht, en ik denk dat die pijpjes allebei afgedopt horen te zijn. Kijk maar eens op service.citroen. Motor-Lucht/brandstoftoevoer-Inlaatspruitstuk en dan zie je onder nr. 8 en nr. 9 een dop vermeld.
Dat hoge toerental meteen na het starten herken ik wel van mijn V6.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dus idd een dopje erop. Ik heb me suf gezocht naar een slang oid die los lag. Dat plaatje dat jij hier neerzet heb ik ook zitten bestuderen maar zat eigenlijk alleen geconcentreerd op onderdeel 15, het gasklephuis zelf.
Ik heb het overwogen om dat hele huis los te make maar daar vanaf gezien omdat ik dan liever eerst die pakkingen op de plank heb liggen.
Eens kijken of een stukje slang met een schroef erin de oplossing bied.
Wat het opnieuw inleren betreft van de computer…
Het was iets met accu pool even losgoiien voor een kwartiertje en dan iest met sleutel zoveel tijd op 1e contact ?
Wat de valse lucht betreft, bij een lekje oid zou je verwachten dat je een schommelde toerental zou hebben. Dat heb ik dan weer niet. Die 1000 rpm is bere constant. Het enige schommelden dat er is als het gas blijft “hangen” Dan lijkt het alsof de computer het ff niet weet. Mechanisch is er echter niets dat niet soepel gaat. Ook de gasklep zelf sluit keurig af.
Rijden in de stad op deze manier is iig niet fijn
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het ene dopje kost €1,18, het andere €2,11. Dan ga je toch niet lopen klooien met slangetjes en schroefjes?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
nope, zeker niet, die dingen bestel ik wel even. maar tot ze binnen zijn even een dopje met schroef erop. Dit rijd namelijk niet echt joepie. In langzaam stadverkeer bij de stoplichten lijkt het wel of je tegen de motor in aan het remmen bent. rpm valt gewoon niet snel genoeg.
Van het onderste dopje had ik overgens het idee dat het een berschrming op een schroef oid was. Dat om de slang die er vlak langs loopt te beschermen. Die dop zit er nog op maar vertoont wat scheurtjes van droogte.
maar iig, alle twee nieuw erop, thnx Brian!