Ik heb de reserve remklauwen eens bekeken, en toevallig zitten er 2 kapjes bij, beide voor de bestuurderszijde. Eentje is van metaal, de ander van kunststof. Ik kwam nog wat restanten van mijn originele tegen, maar nu zit er weer een compleet (schoongemaakt) exemplaar op. Ik zag ook dat de BX spontaan is begonnen met lekken van LHM (toen ik hem startte een paar dagen geleden, moest ik een halve liter LHM erin kieperen.. Het slangetje bij de veiligheidsklep is aardig gescheurd, dus die is hoofdverdachte. binnenkort een paar meter brandstofslang halen, ik heb zo’n vermoeden dat dit niet het enige slangetje is dat aan vervanging toe is..
Ik wilde bovenstaande post editen, maar dat werkte niet, dus dan maar een nieuwe post.
Ik ben weer op onderzoek uitgegaan. Het slangetje naar de veiligheidsklep is poreus, maar dat is niet de oorzaak van de lekkage. TOen ik het slangetje wilde vervangen, en ik het van de veiligheidsklep af had geschroefd, had ik ineens het hele slangetje in m’n handen. Na wat speurwerk vond ik waar ie vast hoorde te zitten (op een van de meest onbereikbare plaatsen): een heel mooi T-stuk bovenop het subframe. Helaas was het ooit een T-stuk, maar is het nu een vergaan stuk rubber. Bij het opnieuw erin prikken van het slangetje, vielen stukken van het T-stuk op de grond.. Het slangetje heeft er al een tijd niet ingezeten, daar de onderkant van het subframe vol hangt met groene druppels. Die enorme olielekkage die ik dus een paar posts eerder aangaf, is dus een enorme LHM lekkage..
Tja.. En dan te bedenken dat ik alleen maar op wilde sporen waarom die rem vastzat..
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Een T-stuk of de grote octopus? De grote octopus ligt rechts op je subframe en daar zitten heel veel slangetjes aan.
Eveneens ben ik tevens ook.
De BX is in de vervroegde winterslaap gegaan door een enorme olielekkage. Wat blijkt: het was niet (alleen) een olielekkage, maar een vrij forse hydraulieklekkage.
De boosdoener:
Da’s dus een vrij serieus vergaan Y-stukje.. Helaas ben ik dit al een keer tegengekomen, en dat was bij het voorraadvat, een compleet vergaan T-stukje. Daar de slangetjes aldaar mijns inziens vrij weinig nut hadden, heb ik er nooit meer naar omgekeken. Helaas gold dit niet voor dit Y-stuk, daar er in een week zo’n 3/4 liter LHM uit de BX was gelopen.
Na een tijd zoeken ben ik een geschikte kandidaat als vervanger tegengekomen, en een paar dagen geleden heb ik via mijn werk een aantal van die T-stukjes besteld. Afgelopen donderdag waren de T-stukjes aangekomen, en vandaag heb ik er eens flink mee lopen stoeien.
Dit zijn de T-stukjes die ik besteld heb, geschikt voor slangen van 4mm doorsnee. Afkomstig van RS (bestelnummer 419-8123). Enorm duur natuurlijk, *kuch* 47ct/stuk:
Als eerste het T-stuk bij het voorraadvat vervangen, het gaat dus om het T-stuk dat aan de dop vast zit. Bij het vervangen hiervan had ik opeens een van de 2 slangetjes in mijn hand, dus daar heb ik een nieuw dilemma: waar lopen ze naartoe?? ik kon niks vinden.
Daarna alle moed bij elkaar geraapt, en mezelf opgevouwen om bij het Y-stuk te komen. Dit zit dus in de buurt van de remservo en veiligheidsklep, en dan precies boven het subframe, op een plek waar je dus *totaal* niet bij komt. Na een paar uurtjes stoeien heb ik hem vervangen. Onderstaande foto’s geven aan waar ie ergens zit. De foto’s zijn van bovenaf genomen, vanaf onderen is het onmogelijk er een foto van te maken.
Op hoop van zegen de motor gestart, en de eerste 5 minuten geen druppel gelekt. De velg er weer opgeschroefd, bokken onder de BX uit gehaald, en wederom gestart. Een beetje lopen gymnastieken, en een paar spatjes LHM op de grond. Na een hevige schoonmaak van het subframe, heb ik eigenlijk niet veel LHM meer aangetroffen.
Daar de BX 20 jaar oud is, krijg je voor ieder probleem dat je oplost, gelijk een paar nieuwe! In mijn geval:
Ik hoopte dat de enorme plas onder de BX (zie openingspost) enkel LHM was.. Niet dus. Ik wist dat de BX wat olie lekt, maar die lekkage is dus vrij serieus:
- De hele rand van het carter hing vol druppels.
- Een stukje hoger in het blok zit een sensor (achterkant blok)—> ook nat..
- Klepdekselpakking—> ook nat
- Bij de koppeling—> ook nat..
- Bij de D-riem—> ook nat.
Daar ik als kind heb geleerd om altijd positief te blijven zeg ik alleen dit: ik heb bijna altijd verse olie in de BX De kans dat de olie er een jaar in zit is vrij klein.
Bij het comfortabele verblijven onder de BX kwam ik ook nog een vrij serieus verroeste benzineleiding tegen:
En natuurlijk was weer eens een lekretourslangetje van een veerpoot (passagierszijde) overgebroken. Maar, dat is een klusje van een paar minuten (oefening baart kunst)
Owja, als afsluiter:
Ik heb vorig jaar mijn BXje naar de garage gebracht omdat ze op de APK zeiden dat mijn stuurhuisashoes slecht was. Ik heb eens naar die hoes zitten kijken, geen Tie-wrap om het einde van de hoes heen. De hoes zat dus verfrommeld en de as was gewoon zichtbaar.. Ik ben toch aardig het vertrouwen kwijt in mijn standaard BX garage !
Het is weer APK tijd..
Voor ik met de BX op keuring ga, vraag ik mij af of de BX goedgekeurd kan worden wanneer hij redelijk wat olie lekt (het loopt er niet uit, maar toch zie je om de zoveel tijd een druppel vallen).
Ik heb gehoord dat je een boete krijgt zodra de APK is verlopen. Weet iemand of dit klopt?
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Volgens mij heb ik weleens een boete daarvoor gehad. Mijn BX Cannes heeft ooit een poosje stil gestaan en is toen ook niet op tijd gekeurd. Ik meen dat ik daar 70 of 75 euro boete voor heb gekregen toen. En google maar even, dan wordt ‘t bevestigd.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Je krijgt een automatische boete thuisgestuurd 2 maanden nadat de APK is verlopen. Als je ermee rijdt kan je van oom agent een boete krijgen 1 dag nadat de APK is verlopen, maar meestal loopt het niet zo’n vaart.
Eveneens ben ik tevens ook.
GVD!!! net een beschikking in de bus omdat de BX niet verzekerd is… 400 euro! ! Het is een aankondiging, kijken of ik hem met terugwerkende kracht verzekerd kan krijgen..
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Oei, dat is wel zonde. Onder die boete ga je niet uitkomen..
Eveneens ben ik tevens ook.
Ja… Ik heb m’n adviseur gebeld, en die krijgt de BX verzekerd vanaf 15-10.. De datum van die beschikking is 17-10, dus ik heb nog een kans..
Ik heb de polis voor de BX gekregen. Die staat op 15-10, zoals het er nu uitziet hoef ik die beschikking niet te betalen!
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Goed geregeld. Heb zelf net old-timer-verzekering geregeld. Ideaal!
Maar hoezo had je de verzekering laten verlopen? Dan had je ‘m moeten schorsen, denk ik. (Of moet een voertuig gedurende schorsing ook verzekerd zijn?) Ieder geval is er dan geen APK plicht meer.
Eergisteren heb ik de BX APK laten keuren.. Uiteraard eerst een stuk gereden, aangezien hij al 2.5 maand stil heeft gestaan. Wat een wereld van verschil zit tussen de BX en de Fiat zeg, ongelooflijk! Qua remmen is de BX vrij hopeloos, maar qua vering geldt dat voor de Fiat!
Lang verhaal kort: de BX is met vlag en wimpel afgekeurd.
- Stuurhuisashoes gescheurd (4 jaar geleden vervangen overigens)
- aandrijfashoes gescheurd (vorig jaar vervangen (!!))
- Buitenmantel handremkabel gescheurd (tevens vorig jaar vervangen)
- Fuseekogel passagierszijde
- LHM remleiding, aan de achterzijde van de auto is doorgeroest
Verder een opmerking van de profieldiepte van een band, maar die stonden al op de planning om vervangen te worden.
Ik had een donkerbruin vermoeden dat de BX afgekeurd ging worden, maar niet op bovenstaande punten (en zeker niet die aandfrijfashoes en remkabel). Daar ie de 24e nov. gekeurd moet zijn, denk ik dat het beter is om ‘m te schorsen, en tzt (lees: voorjaar 2012) eens goed te laten repareren..
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Zo, dat is best een lijstje. Hoeveel is bij jou de km-stand, als ik zo vrij mag zijn? En was je bij dezelfde garage dan? Daar had je toch iets minder vertrouwen in na het laatste bezoek? Hebben die ook de keuring gedaan?
Bij mij staan met ruim 200.000 km op de teller zulke punten ook op de lijst. Helaas heb ik geen garage thuis (en ook geen reserve Fiat meer ) om de BX te stallen. Mijn idee is om al die hoofd-onderdelen - motor, hydrauliek, draagconstructie, koppeling/bak, roestplekjes - stelselmatig en stuk voor stuk aan te laten pakken door de garage. Zal wel bergjes van centjes kosten, maar dat heb ik er wel voor over. Het gaat toch stukje bij beetje. En ik wil deze auto graag in mooie (technische) staat.
Trouwens: sinds deze zomer heb ik via het forum al vernomen over een drietal Chics die zijn gesloopt afgelopen maanden, en nu eentje die (gedwongen) stilstaat.