Gerepareerd! De hydrauliek is weer helemaal lekvrij. Binnenkort komt de nieuwe accumulatorbol… De dynamo moet ook even opnieuw gemonteerd worden, daar het ringetje gebroken is, en de riem a) los en b) verschoven is.
Ik ben blij om je weer positief te zien berichten in dit topic.
Het is natuurlijk helemaal jouw keuze als je klaar bent met een auto, maar ik had/heb stiekum de hoop dat jij de hoop niet zou opgeven.
Elke BX kan lekvrij gemaakt worden. Als je ‘m écht weg zou doen, zou je wellicht spijt krijgen. Als alles weer in orde is, ga dan eens een mooi ritje maken en bedenk dan bij jezelf hoe fijn zo’n BX toch rijdt. Dan wil je toch niets anders meer?
Succes.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik was enorm teleurgesteld toen ik weer vanalles in het rond zag spuiten, vooral na de investeringen die ik gedaan heb.. Dat is een behoorlijke domper. Het is gewoon een feit dat een BX een oude auto is, en gebreken komen met de jaren. Probleemloos rijden is gewoon moeilijk. Ik heb een diepgaand bericht in de (jou niet onbekende) wrennieob groep gezet, en de steun en hulp die daar is gekomen, is gewoon geweldig.
Ik ben wel weer begonnen met de to-do lijst, dus er is nog hoop, haha.
Probleemloos rijden met een BX kan inderdaad moeilijk zijn. Ik heb er de laatste maanden genoeg ervaring mee.
Maar áls het rijdt, rijdt het geweldig.
Ik hoop met je mee dat jouw Chic nog een toekomst heeft.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed bezig. En nou, hup! Rijden met dat hok!
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Fijn te lezen dat ’ weer de goede/positieve kant opgaat met de BX. Probleemloos rijden is inderdaad niet vanzelfsprekend met een oude(re) auto, die ervaring heb ik inmiddels ook met de Chic. Maar wat XBXG al zegt: als het rijdt, dan is het fantastisch.
Mijn Chic kwam vorige week met flink wat punten door de keuring heen: ashoes, stuurhuishoes, laswerk etc… Dus ik dacht: ik kan weer een poosje verder. Nou, mooi niet! Meteen zondag al brak een verbindingsstang van het schakelmechanisme los. Slijtage. Versnellingspook hing helemaal slap. Maar ook dat is weer gefixt! Dus nu weer op het gezicht! Met veel dank aan de (bekende) geweldige garage!
Succes met de to-do list!
Het bestuurdersraam heb ik gisteren onder hand genomen, daar die niet meer dicht wil gaan. Het tandwiel op de motor, en de tanden van de geleider zijn dusdanig afgesleten (lees: weg) dat het raam niet meer dicht gaat / blijft, enkel door het klemmen van het glas in de geleider. Als je er een mep tegen geeft, schuift ie een stukje naar beneden. De geniale oplossing “dan moet je er niet tegen meppen” heeft een tijdje gewerkt, maar als ik een kaartje bij de AH wil pakken om het terrein op te komen, verloopt dat toch wel uiterst komisch. Tijd voor reparatie dus.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
haha heerlijk die handleiding voor elke auto apart
probeer die spatlappen van mij eens op de chic, ik heb geen idee hoe dat staat!
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Had je al een mechanisme en motor gevonden?
Yep, ik heb de mechaniek en motor net opgehaald. Het volgende klusje stak ook al weer z’n kop op: linker koplamp doet raar, waarschijnlijk een slecht contact. Binnenkort het raammechanisme erin knutselen.
Ik maak me wel serieus zorgen voor de hydrauliek. Net toen ik bij een stoplicht wegreed volgde er een hevig getik… Als de auto stil staat en ik druk op de motorkap klinkt een enorm zompig geluid, zowel bij het in- als uitveren. Mogelijk lucht, maar mogelijk ook iets anders. De tik interval wordt wel schrikbarend snel korter. Bol is besteld, zaterdag oppikken en eronder schroeven.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Bedoel je dan de hoofdbol? In “het vooronder” zeg maar? Is die makkelijk (zelf) te vervangen?
Ja, de hoofdbol, bij de radiateur. Is prima te vervangen: auto omhoog, vervolgens mij een hamer + beitel wat overtuiging inkloppen, vervolgens drukloos maken (ontlastschroef op de HD regelaar), en de bol er met het handje afdraaien (afwasteiltje eronder). Vervolgens de rubber ring vervangen, nieuwe bol erop (handvast), motor starten en paar minuten laten lopen om te ontluchten, daarna de ontlastschroef op de HD regelaar vast, en klaar.
Het koplampprobleem lijkt zichzelf te hebben opgelost, waarschijnlijk een slechte verbinding.
Maar, toch is er nog een ander probleem: af en toe komt er een overweldigende verbrande olie lucht de passagiersruimte in. Mij lijkt het dus vrij waarschijnlijk dat er af en toe wat olie op het uitlaatspruitstuk komt…..
Vandaag weer een uiterst interessante ontdekking gegaan…
Raammechanieken van voor en achter zijn *niet* uitwisselbaar. Ik heb eentje van een achterraam, voorin gezet. Het raam gaat wel open, maar niet helemaal (blijft ongeveer 4cm open staan). Morgen maar weer even omwisselen.
Bolletje is binnen, ook een klusje voor morgen.