De remservo zit toch aan de bestuurderskant, ter hoogte van het rempedaal? Of bedoel je een ander ding?
In ieder geval mooi dat dit uiteindelijk kleine euvel is opgelost.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Juist, aan de bestuurderskant, bij het rempedaal, lekker toegankelijk.. Het lijkt nu lekvrij (tenminste, de remservo…)
Ik hoop voor je dat er nu eens een periode komt met wat minder problemen. Je ziet overigens dat een hoop nattigheid dus kan komen van een eenvoudig op te lossen probleempje.
Nu weer lekker zweven!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ja, wat minder problemen inderdaad… Ik hoop dat ik die KVS lekkage snel tegenkom. Word er niet echt vrolijk van.
Zweven is overigens meer stuiteren
Er lekte dus zowel kvs als LHM…
Wellicht even de garage raadplegen?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste post. Ik ben alweer een paar keer glansrijk afgekeurd voor de APK, maar het allemaal weel op orde. Over de lange termijn valt mij echter iets op aan de Chic. Het verbruik wordt steeds beroerder. Vroeger reed ik als ik zuinig reed 1 op 15, maar nu mag ik in mijn handen klappen als ik 1 op 9 haal. Het koude weer is natuurlijk medeverantwoordelijk hiervoor, maar wat kan ik nog meer als oorzaak aanstippen?
Ik moet hierbij vermelden dat na een stuk rijden een ontzettende zwavellucht om de auto heen hangt, dus ik heb het vermoeden dat er iets grondig verkeerd is. Tevens is mij opgevallen dat mijn stationair toerental erg hoog is, dit is rond de 1000 rpm. Soms zakt het tijdelijk naar 900, maar zodra de hydrauliek druk vraagt stijgt het toerental direct weer.
Een maat van me zei: check de stappenmotor. Ik weet dat ze berucht zijn bij BXen, maar naar mijn weten hebben die enkel invloed op het stationairtoerental, niet de regeling bij half-gas bijvoorbeeld.
Owja, geen lampjes branden. olie is vervangen, bougies en bougiekabels ook. De Chic heeft verdelerloze ontsteking; BDY blok.
Heeft iemand enig idee waar ik wat zou kunnen zoeken?
Wellicht is de brandstofpomp aan het overlijden?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Check katalysator en lambdasonde. Check bougies, vervang zo nodig. Check koelvloeistoftemperatuursensor die voor de ecu is, dus niet die van het lampje. Controleer klepspeling.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
En…. vergeet de thermostaat niet. Als de motor niet goed op bedrijfstemperatuur komt, wordt ie aardig dorstig.
zwavellucht is 9 van de 10 x de lambdasonde en/of kat. laat anders je co eens checken.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Thermostaat en bougies zijn vervangen.
De temperatuursensor voor de ECU is inderdaad een goeie… Lambdasonde en kat.. Hoe kan ik die checken?
door je co te laten meten…
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Maar dat doen ze toch ook bij de APK, of zijn de marges zo mega ruim dat hij altijd door de CO meting heen komt?
Als ie met de apk goed was, wil dat niet zeggen dat dat nu ook nog zo is
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
We zijn weer een half jaartje verder, en de BX begint oud te worden… De afgelopen 1000km is het weer een paar keer prijs geweest, vooral op hydrauliekgebied is er het een en ander gebeurd:
- Een van de leidingen die van voor naar achter loopt is lek gesprongen,
- Aanzuigpijpje in het voorraadvat gescheurd (dus continu lucht in het systeem),
- Voorraadvat besloot spontaan om te gaan lekken,
- Diverse lekkages die waarschijnlijk zijn te wijten aan ouderdom en vergaan rubber.
Maar ook andere zaken zijn aan de hand, en daar gaat deze post eigenlijk over. Er zijn 2 issues:
1. Ergens komt olie vandaan. Nou heb ik gezien dat de slang die onder de vuldop zit (die naar het blok loopt en onderaan een zijtak heeft) erg nat is, ik verwacht dat die poreus is geworden en dat daar de ellende vandaan komt.
2. Losschietende schakelstangetjes. Bekend issue. Bij mij is het de schakelstang die het dichtst bij de uitlaat zit.
Heeft iemand toevallig beide zaken in de aanbieding? Dus die slang en een goede schakelstang?