@Wijnand: jij heb een mooie opstelling gemaakt. Enig idee waar ik moet zoeken?
Net als vorige posters vermoed ik dat de lekleiding van de achtervering de boosdoener kan zijn. In de hoogste stand komt de volledige systeemdruk in de (achter-);veercilinders. Daardoor neemt de hoeveelheid lek-lhm toe t.o.v. de rijstand waarbij de druk doorgaans veel lager is. Dus wellicht is de rilsan slang ergens gescheurd of doorgeschuurd. Of wellicht is verderop het lek-circuit (gedeeltelijk) geblokkeerd waardoor er druk wordt opgebouwd in de lekleiding.
Eventueel zou het nog kunnen dat de hogedruk keerring van een achterveercilinder slecht is en erg veel lekt waardoor er te veel druk wordt opgebouwd in de lekleiding, maar die kans acht ik vrij klein.
Zoals de vorige poster al aangaf: op een vierkoloms brug met draaiende motor in de hoogste stand kijken waar het vandaan komt…
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Uiteindelijk is het toch de aansluiting van de retourleiding bij de hoogteregelaar voor.
Achter lekte de hoes van de veercilinder. De klemband aanschroeven was voldoende.
Inmiddels lijkt alles droog te blijven.
Ik heb er nog niet helemaal vertrouwen in, maar ik zal het in de gaten houden.
Wat is het trouwens een ramp om het ‘plastic huisje’ wat de voorste hoogte regelaar beschermt, weer te monteren….
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je bedoelt waarschijnlijk de lekleiding.
De retour van de voorste regelaar is het eerste stuk namelijk in staal uitgevoerd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik las in dit draadje inderdaad wel meer reacties waar retourleiding en lekleiding door elkaar gebruikt worden.
De retourleiding zit met een wartel in de hoogteregelaar en is van metaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Deels van metaal, het laatste deel richting het voorraadvat is rubber.
De lekleidingen zijn simpel te herkennen, die zijn van Rilsan en hebben rubberen verbindingsstukjes.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Vrijdag de CX voor de AAPK weggebracht. Helaas geen goedkeur. Wat mankeert er?
De moer van de onderste fusiekogel is ‘te dik’. Daardoor borgt deze niet goed. Op de foto is de moer overigens al een stukje losgedraaid.
[removed][removed]
Ok, die vervangen we dus wel even.
Wat nog meer?
De uitlaat bij het spruitstuk ‘lekt’. Tja, die heb ik inderdaad vorige jaar los gehad.
Het spruitstuk er maar weer eens onderuit gehaald.
Zo te zien lekt de pakking. De pakking heeft zich ook in twee delen gesplitst. Een nieuwe pakking zoeken dus. Of eentje maken uit universeel spul
[removed][removed]
[removed][removed]
Tenslote deed de ruitensproeier het niet. Tja, dat kan best. Ik gebruik die nooit.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Maar wat ik veel erger vond is mijn lekkage bij de voorste hoogteregelaar. Blijkbaar interesseert dat de APK meneer niet. Misschien omdat de lekkage zich alleen vertoont als je de auto in de hoogste stand zet.
Van onderen kon ik niets vinden.
Dan maar eens van boven het kachelhuis eruit gehaald om naar beneden te kunnen kijken…
Tja, dat is wel duidelijk.
[removed][removed]
Vieze troep.
Ook daar heb ik vorig jaar gesleuteld….
Hmmmm, toch nog eens beter mijn werk nakijken….
Ok de zaak kan weer in elkaar
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het had de APK meneer moeten interesseren. Op zo’n lekkage keur je gewoon af als je een goeie keurmeester bent. Ik zou een andere keuringslocatie zoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit ik nou naar het stuurhuis en de stabistang te kijken?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja inderdaad, maar het gaat om het losse slangetje die via een T-stukje naar het stuurhuis moet
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:Maar hoe ziet het eruit aan de bovenzijde van de voorste hoogteregelaar, daar alles droog?
Vandaar deze vraag.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
waterman schreef:Ik zou een andere keuringslocatie zoeken.
Eens.
Ik laat mijn CX altijd apk keuren door een specialist hier in de buurt. Die weet waar op te letten, maar waardeert de auto’s ook. Mijn sproeier deed het ook niet, maar die heeft ‘ie gewoon doorgeprikt, klaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij staat het ook gewoon in de voorschriften dat een lekkage in het hydraulisch systeem afkeur is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Waarschijnelijk heeft hij de lekkage niet opgemerkt omdat alleen in de hoogste stand er een behoorlijke hoeveelheid LHM uitloopt. Bij gewoon rijden lekte ie nauwelijks.
De keuringsmeneer zei letterlijk ‘.... zolang het er niet uitstroomt maakt het mij niet uit….”
Ik zat overigens ook in twijfel. Lekt-ie-of-lekt-ie-niet? Totdat de auto weer in de hoogste stand stond en ik weer druppels op de vloer zag komen.
En ja, probeer maar eens een specialist te vinden die deze auto’s kent. Ik was bij een garage die een een 2CV in de showroom had staan…. dus….
Even over de pakking bij het uitlaatspruitstuk. Ik kan die bij CX Basis bestellen of er een uit universeel materiaal namaken. Wat zal ik doen.
Ik neem aan dat de pakking voldoende moet zijn en ik geen ‘cement’ oid hoef te gebruiken. Hoewel ik ook wel eens zie dat er iets van kit tussen gaat als extra afdichting. Liefst monteer ik zonder kit maar het moet wel dicht zijn maar ook demontabel blijven.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou toch een passende pakking bij Cx basis bestellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste