Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Vlotter terug plaatsen en afgieten met hars.
Waarschijnlijk zitten er haarscheurtjes in.
Goede dichte vlotters zijn moeilijk te vinden.
Ook NOS is lang niet altijd goed.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb ik ook gehad, het kunststof wordt gewoon slecht.
Een NOS geplaatst zonder extra hars of kit loste het bij mij op.
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Vanavond maar eens de hele tank eronderuit gehaald. De vlotter ziet er goed uit. Maar weer eens een nieuwe ring er tussen zetten. Dichtkitten kan maar dan krijg ik m nooit meer los.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
De tank hangt er weer onder. Behalve wat gepruts met het aansluiten van de aan en afvoer leidingen naar de motor geen noemenswaardige tegenvallers. Hopelijk is de afsluiting met de vlotter nu wel lekdicht. Binnenkort maar eens vullen.
Een ander probleem (we gaan maar door ....)
In september 2015 heb ik de airco laten vullen met R437a. Zie
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/P405/#1923408
Helaas is de airco weer ‘leeg’. Althans hij koelt niet meer. Ik meldde me weer bij het betreffende bedrijf en die gaf aan dat ook R437a niet meer geleverd kon worden. Alleen retrofitten zou nog mogelijk zijn.
Hebben jullie recente ervaringen op dit gebied?
(Deze meneer is niet zo blij met 437a: http://www.airco-dokter.nl/airco-ombouwen-klassieker-retrofitten/)
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb ook 437a in mijn airco (sm) en dat koelt na jaren nog gewoon goed. Wel had ik alles nieuw eringezet.
Ik las laatst dat ook r134 op zn retour is en al heel erg duur aan het worden.
Geen idee of de vervanger R1234yf zondermeer in onze compressors kan..
Overigens weet ik dat sommigen LPG gebruiken en dat koelt er goed…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
@Arjan: Je beschrijft hier je werkzaamheden tav de airco
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200673/P1995/#1946568
Mag ik een paar vragen stellen?
- welk type pomp zit in de auto (Sanden)
- waar of hoe heb jij de aircopomp omgebouwd naar 134
- ik neem aan dat ook de droger nieuw is. Welk type heb jij geplaatst?
- wie heeft de nieuwe slangen gemaakt
Ik zit er over te denken (maar ik moet nog een reactie krijgen van Airobolt) om de compressor te reviseren en geschikt te maken voor 134a. Er zal dan ook een nieuwe droger geplaatst worden.
Vraag is, kan ik zonder gevaar de slangen van de aircopomp/droger loshalen en is de revisie zelf te doen?
Wat is het TDC2 blokje op je foto?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zodra je de slangen loshaalt, wordt al het koudemiddel gasvormig en zal het systeem verlaten.
Je pleegt dan volgens de wet een milieudelict.
Het TDC 2-blokje is het expansieventiel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat rene zegt is waar. Laat het systeem leegmaken bij de airco boer. Dan kan het open. Een nieuwe immitatiepomp kost 300 euro.
Ik heb mn slangen ook zelf gemaakt:
Check hier alle foto’s:
https://godelind.home.xs4all.nl/SM/Airco/
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
maartens schreef:@Arjan: Je beschrijft hier je werkzaamheden tav de airco
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200673/P1995/#1946568Mag ik een paar vragen stellen?
Tuurlijk daar is een forum voor!
maartens schreef:
- welk type pomp zit in de auto (Sanden)
In die post nog een originele CX Sanden 508 pomp. Deze is toen zoveel mogelijk opgeknapt omdat namaak vaak slechter is.
Echter enkele weken geleden heb ik deze vervangen omdat die olie lekte. Er is nu een nieuwe originele Sanden ingezet. Alleen de poelie en het deksel zijn overgezet. Origineel Sanden was slechts een paar tientjes duurder dan namaak.
Reviseren was qua prijs ook niet aantrekkelijk, wel iets goedkoper dan nieuw maar toch meer risico.
maartens schreef:
- waar of hoe heb jij de aircopomp omgebouwd naar 134
Om bouwen bestaat voornamelijk uit nieuwe afdichtingen en andere olie. De pomp die ik enkele weken geleden heb gekocht hoefde niet omgebouwd te worden.
maartens schreef:
- ik neem aan dat ook de droger nieuw is. Welk type heb jij geplaatst?
Besteld bij CX-Basis.
maartens schreef:
- wie heeft de nieuwe slangen gemaakt
Eerlijk gezegd geen idee, het aircobedrijf waar mijn garage contact mee heeft.
Ik heb een set orignele CX slangen (oud) als voorbeeld ingeleverd, dat hebben ze nagemaakt. Gelukkig overal rekening mee gehouden dat de kromming van de slang juist uitkomt met de hoek van de koppeling.
maartens schreef:
Ik zit er over te denken (maar ik moet nog een reactie krijgen van Airobolt) om de compressor te reviseren en geschikt te maken voor 134a. Er zal dan ook een nieuwe droger geplaatst worden.
Vraag is, kan ik zonder gevaar de slangen van de aircopomp/droger loshalen en is de revisie zelf te doen?
Wat is het TDC2 blokje op je foto?
Dat blokje is het overdruk ventiel. Volgens het airco bedrijf bij R134a anders dan bij R12. Optisch zag ik eigenlijk geen verschil, lijkt dus origineel.
Daarnaast moet je je afvragen of je geen nieuwe condensor wil. Een oude gebruikte condensor is lang niet zo goed als een nieuwe. Zo heb ik resent gemerkt bij mijn Xsara. Met nieuwe condensor (en droger in 1) is het nu veel sneller koud dan vorige zomer. Het systeem is ook stiller.
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dank Arjan.
Ik ga er verder mee aan de slag.
De tank lekt niet meer, dus dat probleem is gelukkig verholpen.
(Helaas lekt nu de afvoer van mijn badkamer ... maar dat heeft niets met een CX te maken)
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Arjan Verkade schreef:Met nieuwe condensor (en droger in 1) is het nu veel sneller koud dan vorige zomer. Het systeem is ook stiller.
Maar, zijn daar combinaties voor te vinden die in een cx passen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Had CX-Basis niet een nieuwe radiateur en condensor in-1 ontwikkeld?
Ik weet even niet uit mijn hoofd of daar ook de droger in zit…
Ja, die hadden zo’n 3-in-1 ding ontwikkeld, ook met intercooler dacht ik, beetje overkill voor bijvoorbeeld mijn 2400
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet meer of daar ook de intercooler bij zat…
Op het moment zie ik het ding ook niet op de website staan, de vraag is even of het een voorbeeld/idee was of dat ze hem al verkocht hebben.