Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Voordeel van deze bandenbrug is dat het twee lossen delen zijn die niet aan elkaar zitten en dus ook weer makkelijker zijn op te bergen
Ik zou ze je aan elkaar willen hebben ivm stevigheid.
Desnoods demontage.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Deze meneer doet geloven dat het allemaal heel stabiel is. Zo voelt het ook als ik aan de auto trek of duw.
En deze meneer is ook positief (en die auto Ford Fairlane had mijn vader in 1985 ook, maar dan een 4-deurs….)
https://www.youtube.com/watch?v=uMqTFQuPHeY
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Mijn vuistregel voor zo’n krik-methode: Als je auto er met “schudden” aan de auto op blijft staan is het safe. Ik probeer dat altijd, als het beweegt is het niet goed en als ie er af valt, des te beter dat je er niet onder ligt! Hier lijkt me dat niet, geef een flinke duw aan de zijkant ( simuleer dat er per ongeluk een bezoeker tegen de auto valt…) en hup, de blokjes kantelen. Dus bredere blokjes lijkt me aangewezen. Grote vierkante , 3 per kant en 1 dwars , meerdere oplossingen mogelijk.
Als ik een auto op assteunen of zo heb staan laat ik de krik er toch onder, onze oosterburen zeggen dan ” doppelt genaet haelt besser”, in goed Nederlands een dubbele stiknaad houdt beter.
Op het filmpje is het stabiel, maar die heeft er geen blokjes onder!
To err is human, not to err is divine.
Ik heb het altijd al een kniftige brug gevonden.
Staan je blokken nu wel onder de assteunen?
Je zou zoals geopperd de blokken breder kunnen maken, óf je maakt iets waardoor ze vastzitten aan elkaar, en aan de brug.
Zo te zien haal je nu een zelfde hoogte als ik met mijn schaarbrug bereik, prima hoogte voor veel werk! Doordat deze een stuk subtieler is, zal er ook wel minder in de weg zitten bij het sleutelen. Veel plezier ervan!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik moest het woord ‘kniftig’ even opzoeken ... Mooi woord.
Ik ga idd de blokken onderling, over de breedte van de auto, verbinden.
De moeren van de assen krijg ik alvast niet los. Die zitten erg vast. Zelfs met een impactsleutel lukt het niet. Dit weekend maar eens een tooltje maken zoals het werkplaatshandboek voorschriijft.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Zit vast met 350~400 Nm. Je ook een paar wielbouten terug zetten. Vervolgens een dikke schroevendraaier in de remschijf zetten om de boel te blokkeren. Dop 35 heb je nodig.
Overigens heb ik het bewuste gereedschap waar je over praat: zeer handig!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik haal die moeren al los als de auto nog op de wielen staat met een pijp van 2 m op de dikke wringstang.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
helaas nog geen kans gezien om aan de assen verder te werken. Het mooie weer van afgelopen weekend heeft mij andere dingen laten doen (schilderklus aan huis).
In mijn serie werkplaatshandboeken heb ik een deel waarin de modificaties staan beschreven die in de loop van de jaren uitgevoerd (konden) worden.
Een van de mondificaties die beschreven staan in het aanpassen van het uitlaatsysteem door het tussenvoegen van een flexibel deel (http://www.cx-basis.de/flexrohr-cx-edelstahl-aa-17620.html).
Mijn auto heeft geen flexibel deel. Is het aan te bevelen dit deel ertussen te zetten?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
De assen zijn eruit. Dat ging relatief makkelijk. Wel een vuil werkje…
Mijn ashoezen zijn enige tijd geleden door de garage vervangen en vanaf dat moment ging de auto steeds harder trillen (zie vorige posts).
Het bleek dat de tripoidehoes van de rechteras was vastgezet met een tie-rap. Die was dus al los en het vet zat overal behalve in de hoes .... Nadat de as van het wiellager los was viel dus dat deel al spontaan op de grond…. Ben een beetje teleurgesteld in de opvolger van Wil Wijnhoven. Ga dit nog wel bespreken.
Verder viel het me op dat op de as rechts de rubber en teflon ring ontbraken en ook het afschermende rubber weg was… blijkbaar heeft ie and ooit de moeite niet genomen die terug te plaatsen.
Ook links ontbrak de rubber ring.
Ik begrijp oveigens wel waarom het het werkplaatsboek aangeeft dat je de stabalisatorstang vebindingen los moet halen. Links kreeg ik het tripoidehuis nauwelijk eruit. De ruimte tussen de carosserie en de verbindingsstang is te klein. Om de nieuwe as te plaatsen zal ik toch nog wel een en ander los moeten halen.
Nu maar eerste de ringen bestellen (links alleen een rubberring?) en ondertussen de motorsteun rechtsonder vervangen. Dat was eerder niet gelukt (zie mij eerdere posts)
Fijn weekend!
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Links inderdaad alleen een o-ring, rechts dezelfde ring, de teflonring en de grote rubberen schijf.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Goedemorgen allemaal,
Voordat ik verder kan met het plaatsen van mijn nieuwe assen moet ik eerst nog de rubber/teflon ringen ontvangen die ik bij CX Basis heb besteld.
Ondertussen heb ik de onderste motorsteun vervangen.
Nu de auto toch ‘op hoogte’ staat heb ik meteen de veerbol (dat is de remacccu?) die linksvoor ‘in een bakje zit’ losgehaald. Het bakje (http://www.cx-basis.de/halteblech-bremsdruckspeicher-cx-ueberholt-at-ht-19971.html) was aan het roesten en kon wel een likje verf gebruiken.
Bij ht loshalen van de leidingen zag ik dat de LHM welliswaar mooi groen was maar ook gemengd lijkt met stikstof. De LHM kwam eruit als een soort schuim.
Ik wil dus een nieuwe remaccu plaatsen en vervang dan ook mar meteen de voorraad bol.
Stomme vraag maar welke druk moet de remaccu/voorraadbol hebben? Allebei 62 bar?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Remaccubol en voorraadbol zijn identiek, dus ja.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Links inderdaad alleen een o-ring, rechts dezelfde ring, de teflonring en de grote rubberen schijf.
Mag ik nog even vragen hoe ik die ringen moet plaatsen?
Ik zie in jou topic de ringen op de as geschoven.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219809/P15/#1722157
Is het de bedoeling dat ik de buitenste O-ring in het differentieel duw?
VRijdag komen de onderdelen binnen en ik hoop dit weekend weer de assen terug te plaatsen. Inmiddels heb ik ook een nieuwe voorraadbol en remaccu ontvangen.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
maartens schreef:Is het de bedoeling dat ik de buitenste O-ring in het differentieel duw?
Nee, gewoon op de as schuiven.
Links gaat vanzelf goed.
Rechts steek je eerst de as door het huis van het tussenlager.
Dan in de genoemde volgorde de ringen erop en daarna de as in het differentieel steken.
Als de boutjes voor de opsluiting van het tussenlager zijn aangehaald de ringen tegen het differentieel aan schuiven.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ok, thx
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI