6 van de 75
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Ma Prestige - deurpanelen
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 oktober 2011 07:48 PM
  [ # 76 ]

De tuimelmethode komt ook uit het wph van citroen Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 oktober 2011 07:55 PM
  [ # 77 ]

Het steekt niet zo nauw; meer dan de helft van de omtrek van een nok is cylindrisch en geeft dus de bedoelde speling.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 oktober 2011 08:06 PM
  [ # 78 ]

Dat bedoel ik Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 19 oktober 2011 08:58 PM
  [ # 79 ]

De wijze van klepstellen ken ik wel. Bij mijn MG-tje heb ik de kleppen vaker gesteld.
Het valt me alleen op het eerste gevoel op dat de kleppen ‘erg strak’ staan. Nauwelijks speling. Ik krijg nog niet eens maatje 0,1 er tussen. 
Dat vindt ik een vreemde gewaarwording. Dan zouden bij de laatste beurt de kleppen niet goed gesteld zijn.
Een deze dagen een exact gaan meten.

Vervang niet alleen de klepdekselpakking, maar ook de 4 ringen om de bougiepijpen.

Standaard aanpak? Ook als allen er nog zeer goed uit ziet?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 19 oktober 2011 09:13 PM
  [ # 80 ]

Het gaat niet om ‘er goed uitzien’, je moet ze even voelen of op de harde vloer gooien. Hoor je dan ‘klak’ dan zijn ze keihard en kun je ze beter vervangen.

Dat bedoelt ‘ie.  Wink

Als je werkelijk nergens een 0,1 tussen krijgt staan ze mega-strak. Maar…. allemaal???  huh
Was de motor wel echt geheel afgekoeld?

Te strakke kleppen veroorzaken verminderde compressie, rauw lopen van de motor en uiteindelijk tot het verbranden van de kleppen doordat ze niet goed meer sluiten en er dus hete gassen langs blijven stromen.


Als morgen dus blijkt dat ze écht zo strak staan: geef je vrouw dan mijn complimenten omdat ze dat zomaar hoorde toen ze van de week je garage binnenkwam!

You go girl!!!!  dance

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 19 oktober 2011 10:30 PM
  [ # 81 ]

Het vernieuwen van de klepdekpakking met de 4 ringen hoort er gewoon bij. Vooral de ringen over de bougiepijpen worden nog wel eens vergeten met resultaat dat er olie in de bougiepijpen loopt. Ook wordt de deksel te hard aangedraaid met kans op scheurtjes in de deksel.

Prijs voor een nieuwe pakking met de ringen ongeveer 12 euro.

[Bericht voor de moderator; ik kan tot nu toe in mijn WPH boeken het systeem van “tuimelem” nergens vinden. Alleen het door mij voorgestelde reparatie methode.]

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 19 oktober 2011 10:45 PM
  [ # 82 ]

Gewoon lekker met de startmotor laten draaien scheelt een hoop gekloot en in de loop der jaren zijn er wel vaker methodes ontwikkeld om dingen makkelijker en sneller te doen dan officieel voorgeschreven. Zolang je maar niet via de nokkenas de motor ronddraaid gebeurd er weinig.

Zelf werk in trouwens ook in een service organisatie waar we storingen en onderhoud doen en hier wijken we ook wel vaker van de voorgeschreven methodes af omdat het gewoon veel makkelijker en sneller is zolang je maar weet wat je doet.  Wink

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 20 oktober 2011 12:19 AM
  [ # 83 ]

Was de motor wel echt geheel afgekoeld?

Ijskoud.

Ik vind het ook erg vreemd. Dit weekend eens rustig gaan nameten.

You go girl!!!!

Ja, ja, niet overdrijven hè

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 23 oktober 2011 03:47 PM
  [ # 84 ]

Kleppen zijn gesteld. Zowel de tuimelmethode als volgens de 9-regel gewerkt.
Het valt mee, in die zin dat de uitlaatkleppen wel strak maar niet te strak stonden maar ik toch vooral de inlaatkleppen wat losser heb gezet. Je kunt nu de voelermaat er slepend doorhalen.

Er moeten wel een paar nieuwe rubbers is, want die braken al bij het demonteren.

Als Leontien me die nu even snel opstuurt, dan kan deze week alles weer in elkaar.

Er gaar ook irridiumbougies is. De huidige bougies stonden op een electrodeafstand van 0,6. Naar ik begrijp moet dit tussen 0,8 en 0 ,9 zijn.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 25 oktober 2011 01:14 AM
  [ # 85 ]

Ik monteer altijd Eyquem C62S. Heeft een ‘gap’ van 0,75 overigens.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 25 oktober 2011 05:28 PM
  [ # 86 ]

Een koplamp van mijn CX is wat aan het roesten.
Nu kan ik zo’n koplamp krijgen (l+r) van een serie 2 inclusief aparte verstraler.
Past deze ook in een 1984-er serie 1 (bevestiging boven)? Of zijn lampen van serie 2 anders dan van serie 1?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 25 oktober 2011 08:11 PM
  [ # 87 ]

Mijn ‘84 TRDT had ook dubbele koplampen, waarschijnlijk nadat ‘ie een keer onzacht met een voorganger in aanraking is gekomen. Ik denk dus dat ‘t kan, maar de bedrading zal je wel aan moeten passen.

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 29 oktober 2011 11:41 PM
  [ # 88 ]

Vandaag was het lekker weer om nog even lekker te knutselen.
Relais 99 is dus mislukt. En ook de dansende koelwatertemp. meter heb ik nog niet kunnen oplossen. Inmiddels het hele klokkenspel weer gemonteerd.
Kleppen zijn gesteld en de hele bende weer in elkaar geschroefd.
Ik kwam nog wel een nare verrassing tegen: een afgebroken bout van het uitlaatspruitstuk. Ik merkte op dat een bout los zat. Controle leerde mij dat de bout aleen nog aan het hitteschild vastzat maar niet meer aan het de cilinderkop. Met een hoop zweet en bloed de bout losgekregen van het hitteschild. Inspectie leerde me dat de bout al lang gelden gebroken moet zijn. Het breukvlak is helemaal zwart.
Hmm, geen zin om nu de hele kop te (laten) demonteren. Blijkbaar rijdt ze al jaren ook zonder problemen ook zonder deze bout. Het is nu net wel de laatste bout (bij cilinder 1) waardoor het spruitstuik juist op de hoek niet vastzit.

De nieuwe koelslangen. De onderste aansluitingen op de warmtewisselaar van de automaatolie was een ramp om te vervangen. Uiteindelijk de hele wisselaar gedemonteerd en opnieuw gespoten:

De slang die ik nog laat vervangen (van blok naar oliekoeler):

Het hele luchtinlaattraject is uit elkaar geweeet. Het luchtfilter is gelast, gestraald en gespoten. Alles verder gecontroleerd op lekken etc:

expansievat vervangen:

Mooie nieuwe stads/knipperlichten:

Bezig om het geluidsdempende materiaal te vervangen. De muizen hadden er een beukennootopslagplaats van gemaakt (mooi lampje hè?):

Van binnen:

van buiten:

meneer zelf die net een kapotte bout heeft ontdekt en door zijn vierjarige wordt vastgelegd:

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 30 oktober 2011 01:24 AM
  [ # 89 ]

die laatste is mooi !  Wink

toen had je nog schone handen.

maar verder is het een plaatje.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Gepost: 30 oktober 2011 10:13 AM
  [ # 90 ]

Ziet er keurig uit Maarten, goed werk!!!  very good
Grondig aangepakt!

Nu ben ik nieuwsgierig: loopt ze nu ook mooier?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
6 van de 75
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook