Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Heeft iemand een idee welke aansluitingen er op dit verdeelblok moeten zitten? Het is het verdeelpunt vlakbij de Dirvaibol. Ik mis een slang…. heel vreemd.
Op dit verdeelpunt zitten beide voorveercilinders en de leiding richting het voorraadvat. En dan mis ik nog een aansluiting.
Ik vind dit wel erg raar. Een aansluiting kan toch niet zomaar weg zijn?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9407
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij hoort daar ook het lekslangetje van de centrifugaalregelaar bij.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Nee, die blijkt twee eigen aansluitingen te hebben.
Al met al nog al bizar. Auto maar eens gestart en gekeken waar de olie uit zou komen. Niet dus. Er gaat blijkbaar maar erg weinig olie door de retour slangen.
Binnenscherm afdekking eraf gehaald. Ik kan nog steeds niets ontdekken.
Dit is wel het vreemdste probleem dat ik ooit gehad heb….
Volgens dit plaatje zou er vanaf het blokje nog een leiding naar de diravi moeten lopen. Ik kan die echter niet ontdekken. Behalve dat er een afgedopte aansluiting zie op de diravi….
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9407
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die afgedopte op het stuurcommando hoort er bij. Volg het lijntje maar in het schema.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Er hoort een lekleiding van de Diravi stuurcomando aan. Om precies te zijn: de lekleiding van de centreerplunjer.
Als je in de buurt van de accu/koplamp staat en je kijkt in de richting van de de leidingaansluitingen van het stuurcomando dan is het de aansluiting linksonder.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Rene was me net voor…
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dank je Wijnand,
Zonder jouw aanwijzing had ik het niet gevonden. Inderdaad ontbreekt een retourleiding.
Grote vraag is alleen: waar is die gebleven?!? Het lijkt net alsof die al langer weg is maar ik heb helemaal geen lekkages gezien.
Ik heb wel geknutseld aan de auto deze winter maar dat ging over de achterwielophanging. Voor heb ik mij bezig gehouden met de uitlaat en heb ik het plastic onderdeel wat op de kogel zit van bedieningsteltsel van de automaat vervangen maar dat heb ik helemaal van onderaf aangedaan… De auto heeft al die tijd op de brug gestaan.
Maar goed we hebben een oplossing! Ik heb een stukje rilsan besteld, nu nog even bedenken wat voor slangetje op het tuitje moet. Welk rubber/plastic is ongevoelig voor LHM?
PS: gisteren nog even je demoopstelling bekeken op youtube. Echt heel mooi gedaan. Besef me hoe mooi alles werkt, zonder enige vorm van electronica. Ik hou me aanbevolen voor een cursus hydrauliek! Zeker ook om te weten ‘waar welke leiding in de auto zit’.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9407
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
NBR.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, die aansluiting is het! De lekstroom daarvan is idd minimaal.
Slang geschikt voor benzine/diesel. Dat is zoals hierboven beschreven vaak NBR.
Nog een tip om olie gesproei te voorkomen als je aan een veercilinder werkt: hoogte verstelling in de laagste stand.
Als je alleen het systeem drukloos maakt met de ontlastschroef bij de drukregelaar, dan blijft het veersysteem op druk vanwege het veiligheidsventiel. De laagste stand instellen laat de druk uit het veersysteem weglopen. Als er weer een evenement kan komen waarbij hydraulische opstelling aanwezig is kan je het zien/uitproberen. En die cursus gaat er vast wel komen dunkt me.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Zo alle leidingen weer op zijn plaats maar nu ontdek ik weer iets anders.
Achter de de ‘luchttoren’ blijkt wat los te zitten en ook de afdichtingen van de kachelventilator lijken niet goed af te sluiten
Onderdeel 8 zit bij mij gewoon los. Boutjes zijn door iemand ooit losgedraaid en nooit meer vastgezet…. Ook de afdichtingen nr 9 en 5 lijken niet goed aan te sluiten.
Vraag is nu hoe krijg ik deze ‘luchttoren’ (nr 1) eruit. Ik heb het nieuwere type (horizontale ventilator) maar ook airco. De aircoslangen wil ik in iedergeval niet loshalen.
Ik zit te zoeken maar kan nergens een in en uitbouw beschrijving vinden.
Het klijkt dat bout 16 en 18 los moet, maar wat nog meer. Zitten er nog boutjes door het schutbord heen? Kan motor 10 blijven zitten? Moeten clipjes 24 los?
Enfin, weer een nieyuw avontuur.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
5 zit vaak los, die hoort vast te zitten met een Ligarex, na alle jaren wil die het wel eens opgeven.
24 hoeft niet los, het kan er in zijn geheel uit. Je kan even kijken of je 8 eerst eruit moet halen, 9 is niets meer dan een afdichting dacht ik.
Eigenlijk zit het ding met vrij weinig zaken vast.
Naar mijn weten hoeven de airco slangen niet los, die zitten ook aan de andere kant.
Misschien kan je het KVS vaatje los halen, mogelijk geeft dat wat extra bewegingsruimte, al zit daar ook weer staal omheen.
Afwatering nr 4 hangt er nog onder, die komt vanzelf mee. Is wel goed om die goed schoon te maken om gezeur in de toekomst te voorkomen als die verstopt raakt.
Totaal aantal Berichten: 9407
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Uit mijn hoofd, bout 16 zijn er 2.
Aan de achterzijde van de aanzuigkoker zit een lip, waar bout 16 2x doorheen gaat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Als er niets vast zit, hoef je ook niets los te halen….
Clipjes 24 ontbraken allemaal…
Kapje 8 hoort met vier boutjes vast te zitten die allemaal los waren…
Ik weet helaas ook welke monteur destijds aan dit onderdeel gewerkt heeft…. Beter om het zelf te doen. Ik maak best wel eens fouten maar dit afgeraffelde werk lijkt nergens op.
De hele toren is eruit.
Probleem is dat de vier(!) boutjes waar kapje 8 mee vast zit allemaal meedraaiende moeren hebben (de tekening gaat uit van 2 boutjes). Dit kapje is het onderdeel dat je als eerste moet loshalen om de toren te demonteren.
Als deze moertjes meedraaien heb je inderdaad geen alternatief dan de clipjes 24 te verwijderen om dan bij de twee boutjes 16 te kunnen komen. Boutjes 16 zitten dus onder het kapje 8.
Nu maar eens kijken hoe ik de boutjes loskrijg als de moeren meedraaien. Vraag is waar die moertjes zitten. Ergens vermoed ik dat die achter het dashboardkastje zitten. Dan moet het kastje eruit, hetgeen bij een serie i gelukkig goed te doen is (hoop ik). Ik heb ooit nieuw leer op het kastjes geplakt, dus het kastje is er al eens uit geweest.
Helaas dus nog geen lenterit voor mij
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Nou, dat weten we dan ook weer….
Kapje 8 zit mer drie van dit soort moertjes vast
Wat gaan we als alternatief eens verzinnen….
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 10304
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zeskante moertjes als alternatief?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.