Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
In het clubblad, nr 81 van 2006-04 staat het. Maar ik zie het niet tussen de technische artikelen op de site ...
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Zo, net mijn eerste rit achter de rug.
Tjee, wat maken die achterwiellagers een herrie….
Ik heb ze schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet. Ik vrees dat daar iets mis is gegaan. Ik heb de lagers niet van de as afgehaald zodat je niet goed bij de achterste rij kogels kunt komen.
Maar weer eens de lagers demonteren….
De voorste wiellagers die ik vorig jaar heb gedaan zijn beter gelukt….
Verdere score:
- kachelventilator doet het niet
- groot licht doet het niet (zal wel ergens iets loszitten bij het relais dat ik geplaatst heb)
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Linkerachterlager ligt alweer op de werkbank.
Geen idee hoe ik die moer los krijg.
[removed][removed]
Ik weet niet of je iets met dat ‘nokje’ moet doen maar ik krijg daar ook niets mee gedaan.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat “nokje” zit er om de moer te kunnen borgen.
Die borging moet je zoveel mogelijk terug tikken.
Ken je iemand met een grote dop en een flinke slagmoersleutel?
De lokale dorpsgarage of zoiets?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik woon in de stad, ik geloof niet dat we een dorpssmid hebben. Moet me toch ook wel zelf lukken?
Het is dop 52mm. Ik heb een luchtsleutel maar ik denk niet dat ik genoeg kracht kan leveren. Misschien maar gewoon een breakerbar gebruiken.
Ik kan ook de moeren doorslijpen en nieuwe bestellen.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die nieuwe moeren zal je ook weer op moment moeten vastzetten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nokje is een borgnok, terug tikken.
Dop 52 is de maat, ik heb die destijds geleend.
Zat verder niet extreem moeilijk vast, ik heb even in de haynes gekeken:350 tot 450 Nm.
Volgens mij heb ik hem destijds op de volgende manier gelost:
- twee wielbouten in de astapdraaien.
- Astap verticaal in de bankschroef, zo dat bij het lossen van de de moer, de twee moeren de kracht opnemen in de bekken van de bankschroef.
- lossen met een wringijzer en een grote stalen buis als verlengstuk, geen slangmoersleutel.
...maar zeker weten doe ik het niet meer.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
De bout is eraf. Helaas niet onbeschadigd. Heeft te maken met dat nokje. Ik heb besloten gewoon twee nieuwe moeren te bestellen.
Dop 52 heb ik nog ergens. Nu nog een momentsleutel zoeken die tot 400Nm gaat om de zaak weer aan te draaien.
Snap overigens niet waarom dat lager zo’n lawaai maakte. De achterste rij kogels waren inderdaad minder vettig maar waren niet helemaal droog.
Alle 24 knikkers zijn er nu uit (uiteraard viel er een uit waarnaar ik 30 min heb moeten zoeken ). Geen beschadigingen oid. Schoongemaakt en straks lagervet erin.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Om 40O Nm te kunnen trekken gebruik ik een pijp van 2 m.
Aan het einde zit een oog, daar haak ik een unster aan.
En dan trekken tot het unster 20 kg aangeeft.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik gebruik gewoon een momentsleutel van de zaak. Stuk makkelijker mee te nemen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik gebruik gewoon een momentsleutel van de zaak. Stuk makkelijker mee te nemen
Zo heeft ieder zijn voordeel. Ik heb geen werkgever. Maar Datona had een aanbieding.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gebruik DIK vet of nog dikker.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Zo, het lager dik in het vet gezet
[removed][removed]
Tooltje is ook binnen
[removed][removed]
Even nog wachten op de moeren en dan eens kijken of het lager zich nu koest houdt.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja hoor, mijn achterwiellagers weer ingevet en de bout aangedraaid met het goede koppel en vervolgens gemonteerd.
Weer lawaai van beide lagers?!?!
Nooit een probleem geweest maar nu dus wel. Was ik er maar vanaf gebleven Maar nee, ik moest ze zo nodig opnieuw in het vet zetten….
De lagerschalen zien er perfect uit en ik heb 24 perfecte knikkers. Wat doe ik verkeerd dat nu beide lagers lawaai maken?
[removed][removed]`
[removed][removed]
[removed][removed]
[removed][removed]
Zit er een binnen of buitenkant aan bij deze ring?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
nieuwe lagers steken en klaar