67 van de 76
« Eerste  < Vorige 65 66 67 68 69 Volgende >  Laatste »
   
Ma Prestige - spuiten
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 08 april 2021 06:49 PM
  [ # 991 ]

Ja, maar daar leer je dus geen steek van. Als je snel verder wil, kan je nieuw monteren maar als die al 30 jaar op de plank liggen moet je die ook opnieuw in het vet zetten.

Wat ik kan bedenken: aan de achterzijde zit een afdekplaat om vet binnen en vuil buiten te houden. Is deze plaat nog recht? Bij uit elkaar trekken van het lager kan deze krom zijn geworden en nu tegen de kogels aan lopen. En heb je het lager ook geprobeerd zonder remblokken op de remschijf? Tevens kan de Remschijf wat aanlopen. Maw, hoor je het lager, of een ander gruizig geluid?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 april 2021 07:56 PM
  [ # 992 ]

Bij een break zit er op de binnenzijde lager een plastic dop…
Althans mijn ex serie 2 break uit 86.
Zat er bij eerdere modellen een blikken deksel op….

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 08 april 2021 10:53 PM
  [ # 993 ]

Achterzijde, binnenzijde: bedoelen jullie wel hetzelfde? Bij mij Athena (1980) zit er in de draagarm een plastic dop. Die is zichtbaar als je het lager van de draagarm demonteert. Dat is denk ik de dop die Frank bedoelt. Ik vermoed dat Niels de afdichting van het lager bedoelt aan de kant van de flens waar je de remschijf op zet. Dat is idd een blikken behuizing. Als daar een deukje in zit waardoor de kogels dat deukje raken kunnen ratel-geluiden ontstaan.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 09 april 2021 10:02 AM
  [ # 994 ]

Ja, maar daar leer je dus geen steek van. Als je snel verder wil, kan je nieuw monteren maar als die al 30 jaar op de plank liggen moet je die ook opnieuw in het vet zetten.

Inderdaad moeten nieuwe lagers ook opnieuw in het vet gezet worden en bovendien zijn ze best duur.

Ik vind het gewoon erg vreemd dat de lagers prima waren maar nadat ik ze uit elkaar heb gehad ineens lawaai gaan maken.
Dat is toch vreemd…. Ik zie ook geen beschadigingen of iets.
Dan dan ook nog eens allebei de lagers….

In de draagarm zit inderdaad een plastic dop om het vuil buiten te houden. Daar komt het lager niet bij in de buurt.

Dat is idd een blikken behuizing. Als daar een deukje in zit waardoor de kogels dat deukje raken kunnen ratel-geluiden ontstaan.

Dat blikken plaatje ziet er ook nog goed uit. Mooi recht.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 april 2021 10:10 AM
  [ # 995 ]

hoe weet jij zeker dat alle kogels exact rond zijn en binnen toleraties de juiste maat?

quote niels:
En heb je het lager ook geprobeerd zonder remblokken op de remschijf? Tevens kan de Remschijf wat aanlopen. Maw, hoor je het lager, of een ander gruizig geluid?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 09 april 2021 11:51 AM
  [ # 996 ]

Als je twee rijen kogels hebt moet je je ze ook niet door elkaar husselen.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 09 april 2021 12:09 PM
  [ # 997 ]

hoe weet jij zeker dat alle kogels exact rond zijn en binnen toleraties de juiste maat?

Nee, dat weet je niet. Het enige dat ik weet is dat de lagers geruisloos liepen en nu niet meer (en sinds heb ik max 10 km gereden)

Als je twee rijen kogels hebt moet je je ze ook niet door elkaar husselen.

Huh?

Natuurlijk zitten alle kogels door elkaar in een bakje…. Maakt dat uit?

Je kunt nieuwe kogels kopen
https://www.neita.nl/webshop/lagers/kogels
https://www.techniekwebshop.nl/stalen-kogels.html
Goedkoper dan een heel lager kopen.

Het is duidelijk niet de rem die aanloopt. Ik heb de remblokjes wat teruggedrukt in hun huis. Duidelijk ook een ander geluid

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 april 2021 12:13 PM
  [ # 998 ]
maartens schreef:

IMG_20210408_180941_1

De kunst is om de kogels 1 voor 1 uit de kunststof houder te halen, schoon te maken, in te vetten en op de originele locatie terug te plaatsen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 09 april 2021 12:17 PM
  [ # 999 ]

Nou dat gaat niet lukken. Je moet sowieso eerst de buitenste 12 kogels verwijderen om de binnenste te kunnen bereiken. Althans als je niet het hele lager uit elkaar wilt halen.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 april 2021 12:49 PM
  [ # 1000 ]

het is belangrijk dat kogels die op de buitenring liepen ook weer daar terug worden geplaatst. dat geldt ook voor de binnenste kogels. ze moeten terug daar waar ze zijn ingelopen op de schaal.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 april 2021 02:45 PM
  [ # 1001 ]

Dat klinkt wel logisch.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 09 april 2021 03:11 PM
  [ # 1002 ]

Kogel lager ringen worden gepaard met een grootte klasse van kogels.
Kogels worden eerst geselecteerd op grootte, voordat ze gemonteerd worden in lagerschalen en dus gematched.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 09 april 2021 04:45 PM
  [ # 1003 ]

Nou, dan ben ik mooi de Sjaak…. Mijn knikkers liggen in een bakje door elkaar. Nieuwe lagers besteld. Duur lesje.stupid

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 10 april 2021 09:29 AM
  [ # 1004 ]

Je kunt het natuurljk altijd proberen,
Een groter probleem bij een CX lager was dat het een compleet nieuw ontwerp was van een nieuwe lager generatie.
Het was een zogenaamde HUB 2 unit met geintegreerde buitenflens zodat de wielophanging er direkt aangeschroeft kan worden. Dus een veel eenvoudiger montage. In het begin was er het probleem dat de schroefgaten ervoor zorgden dat bij harding van de lagerschaal een vijfhoek ontstond waardoor de lager levensduur ernstig bekort werd. IN mijn eerste CX uit 1977 gingen de voorwiellagers dan ook nog geen jaar mee. Gelukkig wel garantie.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 10 april 2021 05:07 PM
  [ # 1005 ]

Ja, ‘smalspoorlagers’ zijn berucht vanwege een korte levensduur. Maar de achterwiellagers hebben doorgaans niet zo veel te lijden.
Je kan eventueel nog eens met een micrometer de ballen meten, ook al heb je nieuwe besteld.

Het is natuurlijk een leuke exercitie om het goed te krijgen, als je daar aardigheid in hebt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
67 van de 76
« Eerste  < Vorige 65 66 67 68 69 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook