kabels en slangen vernieuwen?
dixie-delight
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 30 augustus 2011 10:50 PM

Hallo allemaal,

Mijn Xm 2,0l 16v van 1996 gaat richting de 270.000km.

Distributie riem + waterpomp zijn vernieuwd.
Net als de remblokken voorop, uitlaat vanaf het spruitstuk,benzine olie en luchtfilters, bougies
en de veerbollen zijn weer op druk gezet.

Maar nu zit ik tedubben.
Zou ik ook de slangen van het koelsysteem, en de gas en koppelingskabels ter voorkoming van problemen moeten vervangen?
Ik heb er een pesthekel aan om met stukken langs de weg testaan, net als mijn latste vakantie toen er een remleiding tegen het voorwiel was gaan lopen.
Ja, eigen schuld.
Bij vervangen van de remblokken niet goed opgelet na het terugkantelen van de remklauw op de schyf.

Maar wat is wijsheid??
Worden kabels vervangen bij een bepaalde leeftijd of kilometerstand?

Wat is bij Xm aan slijtage onderhevig, en kan je het beste bijtijds vervangen ter voorkoming van ellende?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 augustus 2011 11:09 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij staat daar geen ‘standaard’ termijn voor. Ik geloof ook niet dat er standaard slijtageonderdelen zijn op dat vlak. Wat wel geregeld slijt zijn de mantels van de parkeerremkabels, maar dat is niet iets waarmee je met panne langs de weg komt te staan, hooguit vervelend voor de APK.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 30 augustus 2011 11:31 PM
  [ # 2 ]

Mijn Xm 2,0l 16v van 1995, heeft er 440K opzitten voordat ze met pensioen mocht. Daar zijn geen preventieve zaken aan vervangen tot het echt nodig was, koelslangen kunnen heel lang mee gaan, maar ook kort, 100% zeker weten doe je het nooit, kabels zullen echt wel slijten maar zelfs bij 440K zien ze er nog goed uit, zou ik me echt geen zorgen over maken.
Maar als je een auto hebt van onderhand 15 jaar oud, kan er altijd iets gebeuren wat je niet verwacht had. Dat is een risico wat je zelf neemt. Wink

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 31 augustus 2011 01:48 AM
  [ # 3 ]

Ik doe ff de aanname dat met je waterpomp en je riem er ook nieuwe spanrollen op zijn gekomen (?)

De uitlaat vanaf het spruitstuk vervangen sta ik ff van te kijken, bedoel je dat er ook een nieuwe katalysator op zit?

Wat de slangen betreft… Als het er allemaal nog goed uitziet, dus geen opgedroogde kvs korrels enzo, lekker laten zitten. Wat je wel kunt doen is het slangen spul op de plank leggen. Nu kun je er nog eea nieuw kopen…Voor de v6 is dat bijvoorbeeld al zo’n beetje afgelopen…

Profiel  
 
dixie-delight
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 31 augustus 2011 09:12 AM
  [ # 4 ]

Ja de spanrollen zijn ook vernieuwd.
En je heb gelijk, de uitlaat is vanaf de katalysator vervangen.
Mijn vorige Xm van 1990 was vernieuwd vanaf het spruitstuk.
Daar was de katalysator wel van aan vernieuwing toe.
Dat was rond de 280.000km.

Die heb ik bij 300.000km verkocht, en daarbij had ik nooit iets van kabels vervangen.
Maar met deze Xm wil ik nog wat verder door, vandaar mijn vraag.
Tuurlijk houd zo’n oude wagen een groter risico op stukken in.
Al moet ik zeggen dat mijn Xm het eigenlijk altijd probleemloos heeft gedaan.

Vlak voor de vakantie ging er een hydrauliekslang naar de middelste bol lek.
Dat kan gebeuren.
Ik heb ergens een heel klein koelwaterverlies.
Niet te traceren waar, maar het is echt heel minimaal.
Mischien een halve liter per 2 maanden.
Wagen koelt goed.

Mijn doel is een Xm die ondanks zijn hoge kilometerstand, betrouwbaar is.
Maar in onnodig onderdelen vervangen heb ik geen zin, en goed is goed.
Vandaar mijn vraag of er structureel problemen bekend zijn op kabel of slangen gebied.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 31 augustus 2011 12:59 PM
  [ # 5 ]

Even wat druk (1 bar) op het systeem zetten, dan kan je het misschien wel zien. Kan ook zijn dat je kachel lekt. Dat zie je nog moeilijker, maar dan heb je wel vaak vette beslagen ramen.

Evt heb ik nog een nieuwe slang liggen voor je 16v, het is de slang van rad naar thermostaat, mag je voor 2 tientjes hebben, zit nog in de orginele dealer verpakking

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook