Hallo, ik rijd een jumper 1.9TD van 1998. Sinds lang heb ik het volgende probleem. Als mijn motor op temperatuur is, geeft de meter bijna 130 graden aan. Het waarschuwings lampje brandt echter niet en de ventilator is nog niet aangeslagen. Als ik stop, en het contact afzet, en daarna het contact weer aanzet geeft de meter, normale bedrijfstemperatuur aan, ongeveer 100 graden. Start ik echter dan de motor, dan gaat de meter direct weer naar bijna 130 graden. Mijns inziens moet het dus een elektrisch probleem zijn. (ik sta volledig open voor een andere opinie) Ik baal er verschrikkelijk van dat ik altijd rijd met de wijzer in het rode bereik, hoewel ik weet dat het niet de juiste temperatuur is. Alvast bedankt voor alle goede raad.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als ik hoor dat fans en waarschuwingslampjes geen krimp geven, zou ik toch eerst de temperatuurmeter verdenken. Bij 130 graden zou er zo’n hoge druk ontstaan dat de overdrukbeveiliging in komt (met andere woorden: er zou koelvloeistof moeten weglopen). Als er onder de kap daarvan niets te zien is, wordt de soep waarschijnlijk toch niet zo heet gegeten.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Toch maar even een nieuwe temp. sensor kopen…
Bij de garage hebben ze een infrarood thermometer, die richten ze op de koeler en kunnen ze bij benadering zien hoe heet het water is.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist