1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Motor slaat op hol 1.9Turbo d
fransman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 03 september 2011 07:06 PM

Ik heb vandaag een xantia gekocht loopt als een zonnetje maar slaat op hol hoger in de toeren
Ik ga ervan uit dat de turbo kapot is, maar ik heb olie gepeilt en het niveau staat 3cm te hoog zou dit de reden zijn?en niet de turbo?
Ik wil de auto naar huis rijden wat kan ik beste doen Olie toevoer naar de turbo afsluiten en intercooler loskoppelen hij zou dan als gewone diesel moeten lopen niet?
Enige sugesties?? En ja ik wil hem rijden dus ik moet een oplossing vinden

Wat heb ik gedaan

Olie gepeilt 3CM TE HOOG

Motor loopt netjes rookt niet

Genoeg koelwater

Wat gas gegeven en ik hoor de turbo niet fluiten?

Afbeelding Bijlagen
xantia.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 03 september 2011 10:50 PM
  [ # 1 ]

Oei oei oei, 3 cm te hoog is echt foute boel.
Even uitsluiten dat er een verkeerde peilstok in blok is geplaatst, dat heb ik ooit eens meegemaakt, een peilstok van een andere motor met andere lengte.

Als het echt 3 cm te hoog is dan gaat de zaak kapot.
De carterontluchter zal de motor rijkelijk van olie voorzien en kan het op hol slaan verklaren. Ik neem aan dat de motor bleef doordraaien toen je het contact had afgezet ?

Ik zou eerste alle olie via schroefplug onder het blok uit laten lopen, en met normale hoeveelheid weer afvullen. Dan verder kijken. Ik weet niet wat je bedoelt met olie toevoer naar de turbo, maar die mag nooit droog draaien.

Met juiste hoeveelheid olie, probeer dan de motor opnieuw en houd een flinke oude lap bij de hand. Slaat hij dan weer op hol kun je direct die lap in de luchtinlaat drukken, dan slaat de motor zeker af. Als je niet bij de luchtinlaat kan dan even zonder filter en deksel proberen. Pas wel op dat de turbo geen zand en stof opzuigt.

Succes en tevens veel plezier toegewenst met de nieuwe aanwinst.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 03 september 2011 11:32 PM
  [ # 2 ]

Misschien kan iemand hier even van zijn/haar turbodiesel de peilstok nameten, weet je gelijk of de juiste hebt!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43320
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 september 2011 12:04 AM
  [ # 3 ]
fransman schreef:

Ik wil de auto naar huis rijden wat kan ik beste doen Olie toevoer naar de turbo afsluiten en intercooler loskoppelen hij zou dan als gewone diesel moeten lopen niet?

nee. dat werkt natuurlijk niet. de turbo werkt op uitlaatgasdruk. ga je rijden zonder oliedruk en blijkt die turbo nog mee te gaan draaien loopt ie gelijk stuk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 september 2011 02:17 AM
  [ # 4 ]

Inderdaad, uitsluiten dat het niet de verkeerde pijlstok is en indien nodig gewoon olie aftappen.
Met het warme weer heb je bij een TD, waar teveel olie in zit, al snel kans dat deze op hol slaat.

PS: Bedoel je echt op hol slaan, of blijft de motor in zijn hoge toeren hangen?

Profiel  
 
fransman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 04 september 2011 12:04 PM
  [ # 5 ]

de oude eigenaar reed op de snelweg en de auto sloeg op hol hij heeft hem snel aan de kant gezet en af latenslaan met de koppeling en de rem
De anwb is geweest en heeft hem vertelt dat de turbo kapot was de beste man heeft nooit meer wat gedaan aan de auto
Nou heb ik me laten vertellen dat de olie net ververst was dus wat ik vermoed is dat de garage veel te veel olie heeft bijgevult en dat dat de reden is van het op hol slaan
Wat ik geboel is met de olie naar de turbo is? dat als de turbo vaststaat of gebarsen is dan loopt de olie van de koeling van het lagerhuis in het uit en inlaatsysteem dit kan ook de reden zijn van het op hol slaan.
Ik wou dus de olietoevoer afdoppen zodat de motor niet meer op hol slaat;maar eerst wil ik weten of de turbo kapot is???

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 04 september 2011 02:47 PM
  [ # 6 ]

Oke, nu wordt het wat duidelijker.
Wel, de turbo is meestal of helemaal heel, of helemaal kapot. Daartussen in is maar een kort tijd waarbij de turbo veel lawaai maakt.

Als de afdichtingen van de turbo zouden lekken vind je veel olie in de intercooler.

Met een kapotte turbo trekt de motor helemaal niet meer, nog minder dan de 1.9d zonder turbo. Tevens zal hij enorm roken als je gas geeft (rijdend).

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
fransman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 04 september 2011 03:04 PM
  [ # 7 ]

Ja dat is zo vreemd de auto had 6maanden niet gelopen en loopt echt super hij rookt niet ook niet na het starten!!!
Als hij 1000 toeren loopt geen probleem maar toen ik even 2000 toeren liet lopen ging die gelijk uit zichzelf lopen ik heb gelijk de auto af laten slaan.
Ik zal de slang van de drukzijde van de turbo naar de intercooler is losgooien dan zou die moeten blazen als de turbo nog draait
Ps de ROOK was WIT/BLAUW en de motor pingelde teveel branstof samen met die olie denk ik

Ik vermoed dat het inlaat traject vol met olie zit aangezien het oliepijl te hoog is zal de motor na de 2000 toeren opeens gaan aanzuigen.

Zou die 3CM boven het niveau echt zoveel uitmaken?... ik hoop het want dan heb ik een goede koop hehad 150Euro voor de auto alleen maar hopen dat de motor geen schade heeft maar hij liep echt netjes

PS auto heeft 234.000 gelopen distributie vervangen bij 219.000 en de veerbollen ook

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 04 september 2011 03:47 PM
  [ # 8 ]

Je plannetje om de turbo te voelen blazen met de intercooler los gaat niet lukken. De turbo pompt bijna niet bij onbelaste motor, ook niet met wat gas geven in de vrij. Er is dan te weinig overdruk in de uitlaat om de turbo goed op toeren te krijgen. En eh, onder het rijden is dit natuurlijk wat lastig te testen…

Ja, 3 cm is echt veel te veel. Als daarmee blijft rijden krijg je problemen. De pompdrukken in het carter worden te hoog, de olie gaat schuimen en keringen kunnen het begeven. Over op holslaan en carterventilatie nog even niet gesproken.

Mijn advies blijft olie af laten lopen en opnieuw afvullen, eventueel intercooler controleren op aanwezigheid van olie (een beetje vettig mag, maar geen plassen).

Succes, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
fransman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 04 september 2011 04:10 PM
  [ # 9 ]

okee ik zal de olie aftappen en het cirquit schoonmaken het zou niet de eerste keer zijn dat een garage veel te veel bijvult
En dan te bedenken dat hij al olie heeft verbrand dus hij zal nog hoger hebben gestaan
Ik wou de motor wel horen daarom heb ik hem even gestart want ik wou zeker zijn dat ie niet vaststond
Maar nu wil eerst het probleem vinden

OFFTOPIC

Mijn moeder zegt me trots ik heb ZEFF olie bijgevult!!
IK ZEG oh ja verbruikt ie dan? nee zegt ze maar hij stond te laag
Okee zeg ik en hoeveel heb je bijgevult???
Nou zegt ze totdat het uit de vuldop liep
MIJN MOEDER HAD 5LITER BIJGEVULT DE OLIE LIEP UIT DE DOP VAN HET KLEPPENDEKSEL !!!!!!!!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 04 september 2011 04:14 PM
  [ # 10 ]

ONTOPIC

Whoo,
Tja, dat verklaart alles!

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
fransman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 04 september 2011 04:31 PM
  [ # 11 ]

naar wat ik begrepen heb is de beste man geboren met veel kwaliteiten maar met 4 rechter handen ik denk dat hij klakkeloos naar de franse anwb geluistert heeft ,en zo bang is geworden dat hij een andere auto gekocht heeft.
Met een beetje geluk is het te hoge oliepijl de schuldige

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 04 september 2011 04:38 PM
  [ # 12 ]

Idd, met een beetje geluk is het probleem nu eenvoudig te verhelpen en houd je er een fijne wagen aan over. De 1.9td zijn bijna niet stuk te krijgen.

Ik wens je veel plezier met de nieuwe aanwinst.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
fransman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 12-10-2008

Gepost: 04 september 2011 06:15 PM
  [ # 13 ]

Ik heb gekeken op le bon coin en er staant 10tallen turbo,s op de duurste was 100E dus vervanging is niet duur
Het valt me op dat de 1.9 td hier heel veel gelevert is ook de 2.1 zie je veel

Profiel  
 
matdb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011

- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
Gepost: 04 september 2011 09:25 PM
  [ # 14 ]
@lfred schreef:

De 1.9td zijn bijna niet stuk te krijgen.

mijn xantia had meer dan 400.000 km, verbruikte meer olie dan een koe water drinkt. 3L op net geen 7000km, turbo was in perfecte staat en klepseals ook. de carterontluchting was net een compressor en de uitlaat was nog slechter dan die van een stoomtrein.

heb de wagen uiteindelijk verschroot waar ik veeeeel spijt van heb, ik mis mijn hydractiefje crying

sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 september 2011 01:02 AM
  [ # 15 ]
fransman schreef:

Ik heb gekeken op le bon coin en er staant 10tallen turbo,s op de duurste was 100E dus vervanging is niet duur

Het is een pestklus om de turbo te vervangen, dat doe je niet even.
Ik zou persoonlijk een turbo kopen welke getest is of waarvan je zeker weet dat deze goed is.
Of de turbo voor montage laten testen en/of reviseren, dat kost helaas wel een paar centen.

Mijn 1.9TD gaat richting de 360K en doet het perfect, op de turbo na zijn deze motoren onverwoestbaar. De levensduur van de turbo heb je voor een groot deel in eigen handen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook