Ok, klein beetje uitleg is op de plaats voor de titel….
Ik ben een eendrijder, maar zonder eend is dat altijd lastig.
Na 17 jaar eend, in principe dezelfde, maar das een lang verhaal, hebben 2 Visa’s mij van wielen voorzien toen de eend :
1. Total loss was (tot wederopbouw)
2. Rot was (tot chassis restauratie voltooid was)
en dan nu,
3. De eend overleden is…..
Omdat de 2 visa’ hiervoor mij beide toch veel lol hebben laten beleven, is het niet erg dat er nu weer 1 voor de deur staat, maar wel erg “toevallig”.... De reden voor “Worst Nightmare” heeft meer te maken met het feit dat ik weer in een watergekoelde auto rijd zonder open dak….
Anders dan dat, het is een relatief ruime wagen, rijdt lekker, goedkoop en simpel. En, zeldzamer dan de eend, maar heeft, vind ik, wat minder charme…..
Goed, to the point.
Dit is dus mijn 3e visa.
Na een Rode 1100 RE
Een Bordeaux Rode 1100 RE
nu een Echte Leader.
Net zo rot als de vorige, en jawel, rijdt ook net zo “apart” ook.
Jutteren als ie koud is, slecht lopen wanneer ie warm is, alleen stationair op de choke wanneer hij even loopt. Gaat bij stoplichten goed, maar moet het niet te lang duren, want dan slaat ie af, en slaat ie heel moeilijk weer aan. Als ie warm is, dan loopt ie lekker door, maar met half gas, snelheid of toeren maakt niet heel veel uit, maar bij een constante snelheid juttert het blokkie nogal. Geef je even gas bij, is het weg, maar komt later weer terug.
Als het blok dan echt op temp is, zeg na 30 KM snelweg, is het over. Stop je even, is het weer terug.
Nu kan ik me nog voor de geest halen, met Visa no. 1, dat ik alles wat met lucht en luchtfilter te maken had verwijderd had, incl alle slangen en bende na vacuum dingen etc, en toen liep ie perfect. Zoop als een dolle, maar reed heerlijk.
Ik zal nog even wat recente foto’s schieten binnenkort, maar, hier is vast een preview.
Oude pix : http://www.spookeend.nl/various-rides/?album=16&gallery=68
De uitlaat is rot, de koets ook redelijk krokant, de deuren niet best, en de achterklep, naja. En natuurlijk 4 sleutels, allen verschillend, bij de auto.
Er zit nog 3 maanden APK op, als het allemaal meevalt bij de proefkeuring gaan we proberen er nog even mee verder te gaan. Moet ik echt gaan investeren, tja, dan weet ik het eigenlijk nog niet…... Sorry….
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Visa. Altijd leuk!
En inderdaad: Veel zeldzamer dan een eend.
Citroen!
Jawel die is het waard om nog wat te investeren.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Te beginnen bij dat rijgedrag… Dat hoeft beslist niet zo bokkig. Het lostrekken van alle vacuumslangen en het luchtfilter is m.i. niet nodig. Gewoon de carb. even goed schoonmaken en daarna correct afstellen. Verstopte filters kunnen ook nog bokkig gedrag veroorzaken, evenals een verlopen of slecht werkende ontsteking. Dit zijn hele dankbare, doch niet de moeilijkste of duurste klusjes.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Bij hangt er nog maar 1 vacuüm slangetje aan de carb;die van de vervroeging. De rest is eraf,weg met die zooi!
Met z’n vieren in je Eendje.
Ik zal in de loop van de komende week de Visa eens op de brug hangen en de onderzijde bekijken.
Ik weet al dat de binnenschermen achter behoorlijk weg zijn.
Verder zal een beurtje zeker geen kwaad doen. Ontsteking, uhm, ik ben een eend gewend, en van dit weet ik alleen nog het gedoe met de verdeler bende, had ik toen gedoe mee met mijn eerste Visa. Maar goed, eens checken en schoonmaken zou zeker verbetering kunnen geven, zeker in geval van koude start.
Ook is de snelheids meter nogal optimistisch. Ik heb gister ruim 300 KM gereden, en de tomtom gaf 120 aan (op den duur, maar dan is de teller de 155 al ruim gepasseerd…...
Bij 50 op de teller, geeft tomtom aan dat ik 35 rijdt, wel lekker veilig, lol
En, ik moet zeer zeker de remmen bekijken, want volgens mij is het rechtvoor en links achter die goed remmen, en linksvoor en rechtsachter die niet heel veel doen. Ook de handrem doet helemaal niets!
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Remmen is echt een visa eigen!
Maar op het eerste gezicht lijkt het een leuk autootje!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Je kunt in principe alle vacuümslangendingen er wel uitslopen, zeker de s6 apparatuur met de computertjes achter de accu.
Maarrrrr; die electronica regelt ook voor een deel je ontsteking m.b.v. de temperatuursensor e.d. (en dat doet de vacuümvervroeger op de verdeler ook).
Je zult dus wel flink moeten sleutelen voor de apk, zo met die stotterende en humeurige motor kom je zeker te staan als je niet investeerd in het wegwerken van veel achterstallig onderhoud (I learned that the hard way)
Remmen;
Begin eerst eens met doorspoelen, daarna kun je ze altijd nog eens uitelkaar halen.
Het belangrijkste;
Was hij goedkoop???
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
De prijs, hahahaha, tja, zeer weinig!!!
Ik weet bv ook nog dat ik heb zitten kloten met de winter en zomer stand in het luchtfilter kanaal?
Is al zo lang geleden, ik weet het niet precies meer. Hij loopt nu normaal, behalve als je iets over half gas heen gaat, dan loopt ie echt maar op 2 of 3 pitten en rookt ie als de neten. En dat is dan nog met vol de choke erop, anders loopt ie helemaal niet…. Dan staat ie echt maar een beetje te ploffen en te pruttelen, en denk je zelfs maar aan gas geven, dan is het gelijk over.
Volgende week maar eens tijd vrij maken, nu fiets ik gewoon wat meer, maar dan moet het weer wel normaal blijven, lol
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De protestbuien kun je zoeken in de bougies en de verdeler/kabels.
Het thermostaathuis van de inlaat kun je eenvoudig opbeunen, demonteren , plastic puntlasjes doorboren met een klein boortje, meccanoformaat schroef met dito boutje weer aan elkaar schroeven. Deze beunklus valt onder het copyright van de sleutelmeneer van de panhardclub…
Dat thermostaathuis hoef je niet op zomer en winterstand te zetten, want dat gaat (als het waselement goed is) automatisch als de onderdelen in die snorkel nog op hun plaats zitten.
Carburateur schoonmaken is een flutklusje, in een half uur ben je rond.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Komt ook wel goed denk ik, ik ken nog wel wat hoor, lol
Ben alleen niet zo’n grote fan van dat watergekoelde gedoe, lol
Pas bij de Xantia (2001) nog een electrisch raam gefixed, beide fans weer gangbaar gemaakt en bij die van paps en mams (xantia 1996) de kachelaansluiting onder de kap, stappenmotor, etc, ervaring is er wel wat hoor.
Wordt gewoon weer even wennen dat ik voor mijzelf sleutel aan een ingewikkelde wagen, en vergeleken bij de eend, is de visa dat, die heeft meer nodig dan een vonk, compressie en brandstof om goed te lopen, lol
Maar, wel enorm bedankt voor de uitleg, weet ik wel makkelijker waar te zoeken!!!
effe op leboncoin kijken staat een gti te koop 700euris en vast en zeker hard want hij staat bij mij in de buurt LOT ET GARONNE
Kom je gewoon effe bij me op de koffie dan krijg je er een pain au chocolat van me bij LOL
Wel wat werk maar dan heb je een hele bijzondere visa
Kijk, het is niet dat ik niet wil, ik zou alles wel willen hoor, echt waar!!!
Visa’s. Als ik het ga optellen, hebben we er hier in de familie bijna net zoveel gehad als A-types.
Ik maak een lijstje, lol (zonder jaartallen, want das wel erg zoeken) Lijst is ook niet helemaal chronolochies, en er zitten behoorlijk wat andere Citroens tussen nog)
Visa Club, Groen, Varkensneus, heel kort van paps en mams
Visa Club, Rood, van paps en mams (kort gereden, opgeknapt, en nog 2 jaar mee gedaan)
Visa 1100 RE, Rood paps en mams
Visa Club, Bordeaux Rood, door mij aan mijn meisie als haar eerste auto geregeld
Visa 1100 RE, Rood, mijn eerste visa
Visa Club, Rood, van mijn broer en zijn meisie
Visa Club, Bordeaux Rood, schoonouders, na hun BX 1400 RE
Visa 1100 RE, Bordeax Rood, mijn 2e visa
Visa Leader, Van mijn broer, na 2 bx kort gereden te hebben, plantte hij deze na een half jaar op de kop de sloot in
En dan nu deze Visa Leader, door mijn broer gekocht van en via iemand bij de Visa club, met berg onderdelen ergens 12-2007.
Was echt super strak, hij reed er graag in, maar kreeg een grande bedrijfsongeval, en kon jaren niet rijden.
Is deze naar mijn pa gegaan, zodat hij de Xantia niet als bedrijfs/timmer/vervoer wagen hoefde te gebruiken nadat zijn bedrijfs Jumpy verdween. Dus, de visa is al vanaf 2007 in onze fam, lol. Nu was deze niet echt meer in gebruik, Paps heeft ook nog een Meharie (die ik samen met een maatje rijdend hou) en de Xantia nog. En de timmer werkzaamheden zijn wat over.
Nu mijn eend na zoveel jaar eindelijk overleden is, had ik toch ff een auto nodig. Omdat ik niet heel veel werk door allerlei omstandigheden, waaronder onze 2 geweldige kids, was er nu net ff geen cash om wat regelen, en zonder 2e auto is lastig als je meisie in de vol contimu zit, dus kreeg ik de Visa Leader onder de kont geschoven.
Het doel is om toch op den duur weer eend te gaan rijden, maar dan wel zelfbouw custom. Dus mag wat jaarjtes duren. Kost allemaal al geld zat, en het gezin gaat voor. Dus dit wil ik gewoon zolang mogelijk rekken met zo min mogelijk kosten.
Klinkt wat hard allemaal, want diep in mij, toch wel warme herrinneringen aan de diverse visa’s. Al was het maar omdat ze mij toch regelmatig uit de brand geholpen hebben. En die GTI en Rally versies, man, die zien er zo kick uit, zo bij elkaar op Citromobiel!!!
En dan ben ik ook nog van de ICE (Audio bende in auto’s) en van het toch wel eigen maken van de auto die ik rij (mijn auto, niet de gezinsbak) En de visa leent zicht uitstekend voor gekkigheden wat dat betreft!!! Ruimte zat in de deuren om flink los te gaan met speakers, lol. En Hammerite zwart met grijs (dus andersom als de Leader) zal best wel staan denk ik!!!
Ooit eens getwijfeld over zo’n Noire uitvoering, stond bij een zeeuwse dealer in de showroom, maar met 7500 Gulden toen, toch wel veel geld, maar dat was wel een Visa hoor, mooi…..............
Dus helemaal hopeloos is het niet met me, maar het ontbreekt nu aan geld, simpel als dat, en als er weer geld is, dan toch graag weer een eendje…...
mmm, geen geluk tot nu. Carb gecleaned, slangenbende schoon gemaakt en weer gemonteerd, geen verschil in het lopen….
Verdeler bende schoon gemaakt, bougies, 2 los gehad, 2 geen beweging in te krijgen, ben bijna bang ze te breken…..
Morgen nog es kijken
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De bougiegaten rijkelijk volspuiten met WD40, en daarna geduld…
Wel een goede bougiesleutel gebruiken , ze kunnen aardig wat overredingskracht gebruiken soms
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Waarom geen echte kruipolie gebruiken?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017