Motor ploft uit de uitlaat xantia 1.8 16v 2000
Michiel smit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-06-2011

Gepost: 04 september 2011 11:44 AM

Hallo mede citroeners,

Gisteravond kwam ik een kennis tegen en stond met hem te praten naast mijn auto terwijl deze aanstond.
Het viel mij op da tijdens stationair draaien mijn motor uit de uitlaat ploft.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Het gaat om een xantia2 1.8 16v uit 2000 welke altijd netjes is onderhouden.
Iemand suggesties?

Ik hoor graag wat het is(zou kunnen zijn)

Gr.
Michiel smit

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 04 september 2011 11:49 AM
  [ # 1 ]

klepspeling niet goed of ontsteking niet op tijd?

Geplof in de uitlaat is meestal wat naverbranding van benzine…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 september 2011 03:00 PM
  [ # 2 ]

Deze motor heeft hydraulische stoters, klepspeling zal wel goed zijn Wink

Als de auto verder goed rijd en het verbruik normaal is, dan zou ik me niet zo druk maken.
En anders zou je kunnen beginnen met de bougies, neem bij voorkeur NGK, daar heb ik goede ervaring mee voor 16V motoren.

Profiel  
 
matdb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011

- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
Gepost: 04 september 2011 09:35 PM
  [ # 3 ]

xm 2.0L heeft soms ook dat probleem, gasklephuis reinigen en het probleem was opgelost. alle kanaaltjes eens goed inspuiten met remreiniger en goed doorblazen, of desnoods het boeltje demonteren en een nacht laten weken in wasbenzine. het stationair regelklep ook onder handen nemen, zijn meestal vervuild met olieaanslag van de carterventilatie.

sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 04 september 2011 09:53 PM
  [ # 4 ]

De mijne doet het ook. Al die tijd dat ik hem heb. (9 jaar). Inmiddels alles al wel eens onder handen genomen, maar fenomeen blijft. Ik maak me er niet druk over.

Profiel  
 
Michiel smit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-06-2011

Gepost: 05 september 2011 01:12 AM
  [ # 5 ]

Ik heb vandaag de bougies er eens uitgedraaid en deze hadden een rode uitslag erop.
Verder zien ze er goed uit, dus ik heb ze schoongeborsteld en weer terug gezet. Maar eens 100km rijden en dan weer eens zien.
Zitten nu champion super plus bougies in. Als ze na 100km weer rood zijn ff nieuwe erin. Dat rode schijnt te kunnen komen van iets wat is toegevoegd is geweest aan de benzine? Dat is wat diverse forums ervan zeggen dus, nu maar afwachten en testen.
Alvast bedankt voor het meedenken, gasklephuis zal ik wel reinigen als het probleem blijft et nieuwe vonkstenen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook