Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Om vervelende verrassingen te voorkomen graag de tips en trucs om veilig de airbags van stuur en dashboard te verwijderen.
De auto staat inmiddels al zonder stroom. Is dat voldoende om te voorkomen dat de boel afgaat?
Stuur: kan het deksel er gewoon af getrokken worden of zitten er ergens schroefjes?
Dash: dashboerdkastjes - bak wegschroeven den de rest wijst zich vanzelf?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Onder het stuur zitten twee schroeven , ik meen, torx. dashboard kast weet ik niet. In het verleden heb ik de airbag van het stuur los gemaakt met gewoon de spanning erop, als je het met beleid doet, zie je vanzelf hoe het zit.
suc6
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
marcelka schreef:De auto staat inmiddels al zonder stroom. Is dat voldoende om te voorkomen dat de boel afgaat?
ja. accu los. 15 min wachten, veilig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat heb ik ook al eens ergens gelezen.
Daar hadden ze het over een half uur.
Dan zou je het airbag gedeelte zonder gevaar los kunnen halen.
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Bedankt voor de tips!
Ben er nog niet aan begonnen. De veilige tijd zonder stroom is nu in ieder geval bereikt
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
stuur is torx 30 ( op 6 uur zetten, kom je er het beste bij) en dop 21 voor de centrale moer
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Waar komt het toch vandaan dat de accu een bepaalde tijd losgekoppeld moet zijn? Al verscheidene keren heb ik met alles aangekoppeld de airbag in het stuur verwijderd. Puur geluk, of is dat loskoppelen een broodje aap? En in geval van puur geluk, waar heeft Citroen die procedure beschreven?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Naja, broodje aap of niet, redelijke aanname is dat iets zonder stroomvoorziening niet af kan gaan.
En wat die 15 minuten betreft, baat het niet dan schaat het niet. Als ik mijn contact afzet dan blijft de radio ook nog 1-2 seconden naspelen alsof die de laatste restjes stroom uit de draden trekt.
Overigens, ik heb de keren dat ik de handel los heb gehaald het ook gewoon met de accu aangekoppeld gedaan hoor. Voor de zekerheid wel ff je hoofd uit de gevaren zone houden, dat dan weer wel.
Brian schreef:Waar komt het toch vandaan dat de accu een bepaalde tijd losgekoppeld moet zijn? Al verscheidene keren heb ik met alles aangekoppeld de airbag in het stuur verwijderd. Puur geluk, of is dat loskoppelen een broodje aap? En in geval van puur geluk, waar heeft Citroen die procedure beschreven?
Dat is een algemeen gegeven. Als je je papieren voor autotechnicus gehaald hebt, heb je dat op je opleiding gehad.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
En het staat in de vraagbaak, waarom zou ik daar aan twijfelen?
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Onder het motto baat het niet, schaad het niet, kan ik me voorstellen, dat het loshalen van de accu een bepaalde zekerheid geeft.
Maar een airbag gaat af via de versnellings sensor.
Je kan dan beredeneren, dat met het loskoppelen van de connector er misschien een stoorpuls komt waardoor dat ding afgaat,
Maar waarom zou je die stoor puls dan niet krijgen, als je de accu afkoppelt of juist weer op nieuw aansluit?
nee, ik ben het met Brain eens, dat je de accu gewoon aan gesloten kunt houden.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
ik citeer uit citroen service:
“2. Voorafgaande handelingen
VERPLICHT : Vóórdat handelingen worden verricht Neem de veiligheidsvoorschriften met betrekking tot de airbag in acht.
Voer de volgende werkzaamheden uit :
* Zet het contact aan
* Controleer de werking van de controlelamp “airbag” op het instrumentenpaneel�� (controlelamp airbag gaat branden en dooft vervolgens)
* Verwijder de contactsleutel
* Maak de minpool van de accu los
* Wacht minimaal 2 minuten (wacht 10 minuten als het controlelampje airbag niet normaal brandt)”
zal dus best een broodje aap zijn, maar citroen schrijft het voor in de uit te voeren handeling
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS