Beste mensen,
ik heb vandaag mijn schakelstang vervangen, die stang onder het subframe van de versnellingppook naar de een ander stangetje. Reden hiervoor is dat het nylon busje er uit gefliebert is, en daardoor schakelt de auto als wat ik eerder beschreef een pollepel in een stevige pan snert: hij blijft rechtop staan, maar wiebert alle kanten op.
Ik heb alles kunnen vervangen, behalve dat het mij niet gelukt is om het nylon busje over het kogeltje (van volgens mij de versnellingsbak) te krijgen. Met als resultaat dat er een mooie nieuwe stang in zit, maar het schakelen wil nu helemaal niet. Hoe krijg ik die nylon bus nu weer over het kogeltje?!
Morgen heb ik een lange rit te gaan, vandaar ook het vervangen van de stang. Maar zoals het nu staat ga ik morgen nergens heen… Help me out please!
Fijne avond ieder en alvast bedankt

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Krijg je hem er gewoon niet op, of is ie te kort?
In het eerste geval even kijken of het cupje wel de juiste maat heeft.Klopt de maat, harder douwen!

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hij bedoel deze Marcel: die is er maar in één maat.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Pieter,
welke nylon bus past niet ? deze van de grote schakelstang naar het verdeelstuk naar de 2 stangen ?
ik weet iig dat op de schakelstangen zelf borgclips zitten en ik neem aan dat je deze eruit hebt gehaalt voor het terug monteren en anders zou het toch zo er overheen te drukken meoten zijn.
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ik heb gewoon een nieuwe stang, met busje en al… Heb gewoon aangenomen dat er 1 busje was.
Heb ik inmiddels gelezen verhalen over bankschroeven en een vergelijkbaar verhaal in yke’s draadje. Denk dat ik het kogeltje er ook maar uit moet halen, dat in het busje plaatsen en dan de hele boel terug zetten.
Voor nu zet ik morgen mijn oude stang er maar weer op. Heb even geen toegang tot fatsoenlijk gereedschap. Jammer als je denkt dat je er bijna bent, en dan bedenkt dat je morgen eigen opnieuw zou moeten beginnen, maar ach: sleutelen is leuk!

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Dan snap ik z’n verhaal niet Hij heeft het toch over de versnellings bakzijde??
Maakt ook niet uit trouwens, ook hier is geweld nodig én het hele ding uitbouwen (3boutjes) maakt het werk véél makkelijker.
Succes

Oh je had een complete stang MET nieuw busje??
Dat had ik niet begrepen, ik dacht dat je een los busje had!!
In dat geval….
Die zou je er toch wel op moeten kunnen drukken, al weet ik niet hoe (op een slimme manier dan behalve kracht zetten).
Je kunt ook het bolletje demonteren en het in de bankschroef (jawel) erin drukken en dan het setje weer monteren, maar ik weet niet welke van de twee opties handiger/makkelijker/sneller is.
Zoals gezegd: kijk even in het draadje van Yke
Maar die had dus wel een los nylon busje gekocht om erin te persen.
Sorry voor de verwarring!
Léo
Ik heb inderdaad de hele stang, zoals op de foto. Heb nu mijn oude stang maar terug geplaatst. Terug plaatsen was trouwens in een half uurtje klaar tov 2 uur demonteren. Je word handiger. Ik dacht dat het een aardig klusje was. Wacht nu tot in terug ben, dan monteer ik hem in een bankschroef. Na het lezen van yke en Leo lijkt me dat de beste manier.
Bedankt voor de reacties!
je hebt een PB
Dank je wel mensen!
Heb de stang terug geplaatst, maar wat wil nu het feit: ik heb ergens een kabeltje losgetrokken, of een kabelbreuk veroorzaakt. De auto start nu niet… net als je een lange rit moet maken. Had gister al het idee dat ik beter had kunnen wachten met het vervangen van de stang en jawel: my guts were right!
Kan nu de auto van mijn zus lenen… jawel: een volkswagen, wie anders!
Dank voor de tips. Als ik terug kom, wacht mij een klusje met de kabels en een bankschroef!

Draait de motor wel maar slaat niet aan?
Check de BDP-sensoren eerst even, vooral de stekkers die erop aangesloten zitten.
Plus de dikke stekkers onder het reservewiel.
Ik neem althans aan dat je in elk geval in die buurt hebt geknutseld en niet elders.
Hoi Allemaal, ik ben er weer!
Bij terugkomst heeft de cx zichzelf helaas niet gerepareerd…
Bij het starten draait ze rond, maar slaat niet aan. Terwijl ik met de schakelstang bezig was, zijn de draden losgekomen van de toerentalsensor. Deze zit praktisch naast de BDP sensor. Als de auto op contact staat, loopt er ook geen stroom doorheen. Ik vermoed dus een draadbreuk.
Nu heb ik een los draadje op de sensor gezet om het even te testen, maar die moet ik aansluiten op de injectiecomputer denk ik(?) die in mijn dashboard kastje zit. Toevallig hangt er in mijn dashboard al een zelfde soort groen/bruin draadje die volgens mijn logische redenatie de draad moet zijn die naar die sensor leidt. (als ik dit sterkertje loskoppel of weer vastkoppel, hoor ik heel zachtjes een motorisch geluidje ergens bovenin de middelconsole. Misschien is dit dus ook niet de draad naar mijn sensor).
De dikke draden onder het reservewiel zijn allemaal in orde.
Suggesties iemand?!!
zie foto’s voor de sensor en het draadje in het dashboard.

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Pieter,
eerste kijken wat ie wel doet, dus is er een vonk, is er benzine en van daaruit meten of de onderdelen die niet werken wel aangestuurd worden.
Losje draadjes trekken etc blijft gokwerk zonder dat je de oorzaak weet.
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Goed advies, en jawel: ik heb geen vonk.
Vermoed Een kabelbreuk: als ik aan de startcontactjes kom daar bij de accu, dan hoor ik een relais klikken die naast het reservewiel zit. Morgen kijken wat ik daarmee ga doen.

PieterT schreef:Nu heb ik een los draadje op de sensor gezet om het even te testen, maar die moet ik aansluiten op de injectiecomputer denk ik(?) die in mijn dashboard kastje zit. Toevallig hangt er in mijn dashboard al een zelfde soort groen/bruin draadje die volgens mijn logische redenatie de draad moet zijn die naar die sensor leidt. (als ik dit sterkertje loskoppel of weer vastkoppel, hoor ik heel zachtjes een motorisch geluidje ergens bovenin de middelconsole. Misschien is dit dus ook niet de draad naar mijn sensor).
\
Wat Mark zegt!! Niet zomaar draden gaan (los)trekken!!!!!
Deze auto heeft bovendien een uniek elektrisch schema dat op veel punten afwijkt van de ‘gewone’ 25IE. Dat nu vormt juist die uitdaging waarover ik op dit forum al vaker sprak c.q. waarschuwde.
Het feit dat je bij de schakelstangen bent bezig geweest, doet vermoeden dat je het in die hoek moet zoeken. De BDP-sensor gaat meestal eerst muiten als hij warm wordt, maar heb je reeds getest met een bewezen goed exemplaar? Ik bedoel dus: omwisselen met een andere.
Je kunt ook beide sensoren eens omwisselen, om te testen. (daarna wel de kapotte vervangen).
Sluiten de stekkers écht goed aan? Soms worden de ministekkertjes die in de multistekker zelf zitten, teruggeduwd doordat je ‘m strak aandrukt.
Is je accu echt goed opgeladen? Met te weinig stroom krijg je zo’n apparaat ook slecht aan de praat namelijk… (deur openlaten -> binnenverlichting aan tijdens klussen kan al problemen geven)
Verder is het helaas extreem lastig je via een beeldscherm te helpen. Het is al vaak erg lastig en lang zoeken als de auto vlak voor mijn neus staat, weet ik uit ervaring.
Maar check alle stekkers nogmaals. Er moet met contact ingeschakeld wel + staan op één van de twee BDP-stekkerpooltjes.
Zie eventueel ook:
Mme Salope
Ik ben verder ook geen electricien, dus losse draadjes heb ik maar weer snel teruggeplaatst en ga er verder niet mee klooien.
Heb een andere bdp geplaatst, maar nog geen resultaat. ANWB is geweest, vertelde dat het ook wel eens bobine kan zijn of toch een draadbreuk…
De auto is naar Timmer gebracht, ik wacht op nader nieuws.