










Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Beste mensen,
Gisteren heb ik vanwege het hikken van mijn motor bij stationair toerental (zie betreffende topic) mijn luchtmassameter eruitgehaald, deze iets rijker gezet en de slangen en aansluitingen gecontroleerd.
De bende slangen zitten maar matig vast. De carterontluchting knikt zich zelf dicht en de bypasses zitten ook maar matig vast.
Wat viel mij op:
- olie in het inlaattraject bij de gasklep. Schijnt niet ongebruikelijk te zijn (zie http://www.youtube.com/watch?v=mq-gajhBKGQ), maar ik vraag me af waarom die olie zich zo verzamelt.
- de ‘potten en pannen’ van het luchtfilter. Jaren geleden heb ik deze al eens uit elkaar gehaald en de bouten waarmee het luchtfilterhuis dicht zit vervangen (helaas zijn er twee afgebroken) dus het huis zit maar met twee boutjes (ipv vier) vast.
Ik moest mij bedwingen om niet alle potten en pannen eruit te halen en deze eens opnieuw aan een inspectie te onderwerpen. Toen bedacht ik mij dat sommigen van jullie een K&N filter hebben gemonteerd (oa Yori en EJ): alle potten en pannen eruit en een K&N op de luchtmassameter. Simpel, schoon, roestvrij.
Dat idee trekt mij wel aan. Wat ik mij alleen afvraag of je daardoor niet aanmerkelijk meer geluid genereert. Het inlaat traject van een CX kent immers ook een trommel die - naar ik aanneem - storende inlaatgeluiden dempt.
Tweede vraag is, hoe bouwen we een dergelijk filter in. De llm zit met een bout vast en ik kan me voorstellen dat dit onvoldoende is.
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI