1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Visa 17D 1984
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 08 september 2011 03:17 PM

En dan is het ook voor mij eindelijk ook zover. Net nu Maurice me nog een mailtje had gestuurd over een VisaD die hij te koop wist heb ik gisteren een wagen bij de RDW ingevoerd.

Het is een Visa17D (volgens mij) van 1984 maar op kenteken staat 1985, 4-bak helaas maar oké. Heeft maar 130.000 gelopen en van 1e eigenaar. Kleur is Bordeaux en origineel. Geen spatje roest te ontdekken, enkel langs de deurranden wat lak afgespat hier en daar. Welk type motor erin zit weet ik nog niet precies maar er wordt voor de zekerheid door iemand een andere distributieriem opgelegd dus daarna zal ik het wel weten. Zit wel een Boschpomp op en zo’n lullig open dakje wat maar 3 cm. open kan.

Ben trouwens verbaasd dat er een thuiskomertje als reserve in ligt. Is dat origineel ?
Nu kan ik eindelijk de Aca helemaal uit elkaar halen en restaureren.

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 08 september 2011 03:24 PM
  [ # 1 ]

Zoals gevraagd eindelijk een nieuw topic gestart omdat ik nog een vraagje had.

Mijn visa heeft de oudere XUD7 motor, type 161A

In mijn Visa zit bij mij het dieselfilter helemaal vooraan bij de rechter koplamp. Is dit de orriginele plek. Dit omdat er aan de achterkant van de motor (ergens onder het koelvloeistofpotje) een voorverwarming zit.

Weet iemand of dit goed werkt. Bij de latere XUD7 zit het dieselfilterhuis met voorverwarming bovenop het thermostaathuis.

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 08 september 2011 07:09 PM
  [ # 2 ]

Alles wat je schrijft klopt, het dieselfilter hoort daar te zitten, reservewiel is een thuiskomertje (heel erg hard oppompen)
En het brandstofsysteem heeft een voorverwarmer tegen het cylinderblok (mooi voor als je in de toekomst op PPO wilt gaan rijden)

Denk eraan dat je bij het vernieuwen van de tandriem de waterpomp en spanrol ook laat vernieuwen hè?

Het verschil tussen de 17D en 17RD is de standaarduitrusting;
17RD;
Uurwerk in de teller
Luxere stoelen met vierkante rugleuning
Stootstrips op de flanken
lange armsteunen met asbakjes bij de achterbank
Tapijtvloerbedekking op de achterschermen in de kofferbak
5-bak

17D;
Stoelen met ronde rugleuning als in de visa 11E & special
Korte armleuningen zonder asbak achter
Dunnere stoelbekleding (verbazend dat het uberhaupt nog dunner kon dan die troep in de RD uitvoering)
4 bak standaard, optie 5-bak
kale deuren zonder stootstrips

Alle diesels hadden rembekrachtiging met een vacuümpomp aan de koppelingszijde van de motor.

Als ik namens allen mag spreken hier;
FOTO`S !!!  cheese

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 12 september 2011 10:54 AM
  [ # 3 ]

@maurice

Weet je zeker dat ook het eerste type dieselblok een voorverwarming heeft voor de diesel. Bij mij zit de diesel hier in elk geval niet op aangesloten. Ik kan wel voelen dat er ‘iets’ op het blok zit maar de leiding zit er i.e.g. niet op aangesloten. Zal er straks (weer) even onder en boven kruipen om te kijken.

Die voorverwarming is voor de GPO inderdaad wel belangrijk, anders moet ik het anders oplossen. Los daarvan is het voor de diesel ook wel belangrijk in de winter.

Er zitten nu vóór 2 winterbanden op die ik op zich wel wil behouden. Daarom zoek ik 2 velgen. Zitten de velgen van de diesel ook op andere auto’s toevallig ?

Wat er op de velgen ook op zit zijn plastic sierranden. Die zitten met maar liefst 12 imbusboutjes vast. Je zal maar in de stromende regen een lekke band krijgen…hihi. Ik heb aardig wat imbussleutels maar deze maat ontbreekt, dus ook dit even kopen en bij de auto houden.

Ik zag in de vraagbaak inderdaad dat het thuiskomertje met 6bar moet worden opgepompd ! En dan ligt ie ook nog eens in die warme motorruimte.

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 12 september 2011 06:44 PM
  [ # 4 ]

Voor de velgen kun je bij de Peugeot 205 terecht, wellicht dat de 309 en de 305 dezelfde (13 inch) maat hebben.
Hoe het precies zit met die voorverwarmer weet ik niet.

De plastic naafkapjes die bij de originele velgen horen kom je nog heel vaak tegen, ik meen dat ze ook nog ergens nieuw zijn te krijgen.

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
patrijsraam
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 12 september 2011 07:42 PM
  [ # 5 ]
Maurice van Mourik schreef:

Het verschil tussen de 17D en 17RD is de standaarduitrusting;
17RD;
Uurwerk in de teller
Luxere stoelen met vierkante rugleuning
Stootstrips op de flanken
lange armsteunen met asbakjes bij de achterbank
Tapijtvloerbedekking op de achterschermen in de kofferbak
5-bak

17D;
Stoelen met ronde rugleuning als in de visa 11E & special
Korte armleuningen zonder asbak achter
Dunnere stoelbekleding (verbazend dat het uberhaupt nog dunner kon dan die troep in de RD uitvoering)
4 bak standaard, optie 5-bak
kale deuren zonder stootstrips

 

Er zijn nog meer verschillen.
Zo heeft de 17 RD ook;
ruitenwisser en sproeier op de achterklep
spoiler op de achterklep
halogeen koplampen
radio voorbereiding
en een hoedenplank

Profiel  
 
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 12 september 2011 11:40 PM
  [ # 6 ]
Maurice van Mourik schreef:

Voor de velgen kun je bij de Peugeot 205 terecht, wellicht dat de 309 en de 305 dezelfde (13 inch) maat hebben.
Hoe het precies zit met die voorverwarmer weet ik niet.

De plastic naafkapjes die bij de originele velgen horen kom je nog heel vaak tegen, ik meen dat ze ook nog ergens nieuw zijn te krijgen.

Dus dat plastic is origineel. Weet je toevallig dan of dit ook speciale imbusboutjes zijn want ik ben al bij diverse zaken geweest maar kan nergens de juiste maat vinden. Verschillende autozaken zeggen ook dat die niet bestaat.

Mocht het niet lukken met die voorverwarmer dan maak ik voor de diesel een aparte kleine.

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 13 september 2011 07:39 AM
  [ # 7 ]

naafkapjes, dus heel kleine zwarte dopjes middenop de velg, en die zitten niet met inbusjes vast.

@patrijsraam, bedankt voor de aanvulling Wink

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 13 september 2011 12:51 PM
  [ # 8 ]

Ik denk nu dat het torks is.

Bedoel je met “naafkapje” misschien iets anders dan ik bedoel. Bij mij zit er over de gehele velg een plastic siervelg. Zit met 12 plastic boutjes vast. Die zitten rondom dus zeker niet in het midden.

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 13 september 2011 06:41 PM
  [ # 9 ]

Dit zijn de originele velgen van een 17RD. Voor een 17D waren ze hetzelfde of nog kaler; daar heb ik geen plaatje van gevonden. Dus wat betreft jouw wieldeksels… huh

Foto zou helpen!

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 13 september 2011 06:51 PM
  [ # 10 ]

idem

Misschien heeft ie wel heel exotische accesoirie wieldopkes….

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Gepost: 13 september 2011 06:53 PM
  [ # 11 ]
hoiwessy schreef:

Ik denk nu dat het torks is.

Bedoel je met “naafkapje” misschien iets anders dan ik bedoel. Bij mij zit er over de gehele velg een plastic siervelg. Zit met 12 plastic boutjes vast. Die zitten rondom dus zeker niet in het midden.

Niet om lullig te doen, maar ik denk niet dat de wieldoppen vast zitten met die boutjes. Sterker nog, die boutjes zijn waarschijnlijk hartstikke nep. Er is echt geen enkele fabrikant die 12 draadgaatjes gaat trekken in een velg om daar een wieldop op te monteren. Een normale volledig wielbedekkende wieldop zit geklemd met een veer. Grote schroevendraaier tussen de rand van de velg en de wieldop en je wipt ze er zo af.

Profiel  
 
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 13 september 2011 08:12 PM
  [ # 12 ]

Ik vind je best wel een beetje lullig maar ben toch meteen met een schroevedraaier aan de gang gegaan. werd toen een beetje pissig omdat het allemaal flink buigt en breken dichtbij was en ben toen maar gaan trekken…..enjawel, ik trek het hele geval er zo af….haha.

Tsss….heb ik vanmiddag toch bij de automaterialenhandel met 2 medewerkers een half uur staan stoeien op zoek naar een passend imbussleuteltje. We hebben echt heel veel setjes uit elkaar getrokken om iets te zoeken wat er op paste. Oké opgelost dus, bedankt.

Heb de wagen opgekrikt om beter naar de voorverwarmer te kijken die achter tegen het blok aan zou zitten. Ik had al gevoeld dat er ‘iets’ zat maar zie nu dat er enkel wateraansluitingen zitten. 3 in getal.
- 1 is de afvoer waarschijnlijk (of aanvoer) naar verwarming interieur
- 1 is afvoer (onderste aansluiting) radiateur
- 1 is aansluiting op overdrukpotje

Verder kan er niets op aangesloten worden dus die WW snap ik niet. Daarbij komt, op dit punt zitten dus alle koude slangen aangesloten en kan dus nooit dienen voor warmteoverdracht.

Zit ik toch op het verkeerde punt ? ik denk het niet, onder het spruitstuk, onder overdrukpotje. De aanvoer en retour diesel lopen er netjes in de buurt langs.

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
Gepost: 13 september 2011 11:16 PM
  [ # 13 ]

Jaja soms kun je beter naar iemand luisteren die niets van Visa’s weet Very Happy

Profiel  
 
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 05 oktober 2011 12:42 PM
  [ # 14 ]

ik heb nu bij diverse Citroën specialisten en bij Peugeot geïnformeerd naar de zgn. voorverwarming van diesel aan achter- onderkant blok.

Tot mijn verbazing is dit een totaal onbekend ding en het lijkt alsof het geheel niet bestaat. Iedereen verwijst me naar de voorverwarming op het thermostaathuis.

Ook op internet kan ik niets vinden.

Heeft iemand hier een plaatje van of informatie over ?

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 05 oktober 2011 06:21 PM
  [ # 15 ]

Het zou ook een soort van oliekoeler kunnen zijn, ik heb even op google zitten zoeken, maar ik zie dat niet bevestigd.

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook