Totaal aantal Berichten: 735
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Hoi,
Aangezien de speakerkabels bij mijn BX allebei kapot zijn (rechts is al kapot, links komt eraan), wil ik deze gaan vervangen. Het gaat om de speakers in de deur.
Weet iemand zo wat je daar allemaal voor los moet halen? Of heeft iemand een duidelijke beschrijving?
Alvast bedankt!
Groet, Justin.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 354
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Mmm, ik heb eigenlijk exact dezelfde vraag, maar dan aangaande de antennekabel. Kunnen we dat meteen meenemen, of is dat dan offtopic?
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Vind ik ook goed hoor. Denk dat die kabel via de raamstijl naar het plafond gaat, achter de bekleding?
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
Ja, en de vraag is dan: achter de linker of rechter raamstijl? En ik ben ook benieuwd naar anwoord op jouw vraag, want ik wil bij mij ook de oorpronkelijke deurspeakers opnieuw installeren. Heb nu twee speakers in de hoedenplank, van de vorige eigenaar. Klinkt niet gek, maar is toch niet wat ik wil.
En dus… ik zoek ook nog een nieuwe hoedenplank in zwart, zonder gaten…
shortwave schreef:En ik ben ook benieuwd naar anwoord op jouw vraag, want ik wil bij mij ook de oorpronkelijke deurspeakers opnieuw installeren.
Zitten de kabels er niet meer dan?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
Marviin schreef:
Zitten de kabels er niet meer dan?
De antennekabel is inderdaad weg. En ik heb geen idee hoe die oorspronkelijk gelopen heeft. Ik vermoed achter het handschoenenkastje langs via de rechter raamstijl omhoog. Iemand die dat kan bevestigen? En hoe ga je dan van raamstijl naar het midden van het dak? Gewoon kabel doortrekken en dan van binnen/onder bevestigen aan antennevoet?
De groene en bruine luidsprekerkabeltjes zitter er nog, alhoewel ik niet weet of ze goed in de luidsprekerkastjes uitkomen nog. In een van de deurkastjes ontbreekt ook een luidspreker. Ik heb verder nog geen gelegenheid gehad dat goed na te zien. Bovendien ontbreken aan de snoertjes de gekleurde stekkers. En omdat de groene en bruine draden geen kenmerk hebben voor + en - (met zwart randje o.i.d.) is het weer zo’n gedoe de luidsprekers straks goed in fase aan te sluiten. Dan vervang ik die draden liever ook maar meteen met goede. Maar ik ga niet zomaar het dashboard opentrekken. Dat doe ik liever nadat Bossinkje antwoord heeft op z’n vraag!
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Ja, dat dacht ik ook… Waarom zoveel moeite doen als het makkelijker kan? Ik zou zobiezo even kijken in de deur, daar lopen de kabeltjes door dat zwarte rubberen ding, die trek je er met behulp van een schroevendraaier wel uit (beetje wippen, hefboommethode ). Meestal zit er in die draden daar een knik..
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
De antennekabel loopt inderdaad via de rechterstijl naar het dak, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij echt verwijderd is. Trek maar eens wat vloerbekleding bij de passagier weg, waarschijnlijk ligt hij nog wel ergens. De draden van de speakers hebben trouwens wel een markering, al is het maar heel erg dun. Als ik het me goed herinner staat er een onderbroken streepje op.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
En anders hang je er even een multimeter tussen om te kijken wat de plus bij de radio en bij de deur is.
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
Bedankt voor de tips. Dat “gedoe” met een meter wil ik mezelf nou juist besparen.
Dit weekend zal ik eens rustig kijken naar de luidspreker- en antennekabels, en hoe die lopen. Wellicht zit die laatste idd. nog ergens verstopt. Zou wel fijn zijn.
Totaal aantal Berichten: 174
- BX Cannes
- BX Deauville
Bossinkje schreef:Hoi,
Aangezien de speakerkabels bij mijn BX allebei kapot zijn (rechts is al kapot, links komt eraan), wil ik deze gaan vervangen. Het gaat om de speakers in de deur.
Weet iemand zo wat je daar allemaal voor los moet halen? Of heeft iemand een duidelijke beschrijving?
Alvast bedankt!
Groet, Justin.
Boven je zekeringenkastje zit een 4-polige stekker, zeker omdat je een basis uitvoering hebt kan dit niet missen. Deze kabels gaan vandaar uit naar je speakers controleer eerst of de goed zit. Als je relais van je interval niet goed vast zit lijkt me dit ook niet onwaarschijnlijk.
Als dat het probleem niet is kun vanuit die stekker gaan meten met een multimeter waar je kabel kapot is. Als je het origineel wil houden is het trouwens best veel werk, want de kabels voor je speakers zijn vervlochten met je kabelboom, alhoewel die bij een basisversie niet heel uitgebreid is.
Wat betreft die antennekabel; een draagbare radio werkt vaak ook al met ingeklapte antenne.
Mocht die kabel echt weg zijn, probeer het dan eens met een kort stukje kabel wat ergens anders heen loopt, dat is makkelijker monteren dan een nieuwe antennekabel. Grote kans dat het werkt ook.
Of scoor een losse (auto) antenne welke je op een makkelijke plaats monteert..
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
Bedankt voor de tip, maar ik wil geen geïmproviseerde oplossingen…
Inmiddels heb ik de lijst van de raamstijl even los gehad en een stuk van de vloerbekleding aan de bijrijders zijde losgehaald. Er zit (gelukkig) nog een antennekabel, maar ik kan ‘m niet verder herleiden dan tot aan de het punt waar de kabel onder bij de deurstijl de vloer ingaat.
Denk dat ik het middenconsole maar eens loshaal, zodat ik de vloerbekleding makkelijker opzij kan krijgen, kijken of ik dan het uiteinde vind.