Goedendag allemaal,
Omdat mijn saxo bij het optrekken bokkend opgang komt wil ik graag een een openluchtfilter in de auto installeren het probleem is echter dat als ik zo’n filter wil bestellen nergens bij staat of het ook voor mijn type beschikbaar is ik beschik over een Saxo 1.1i SX uit 1999
<—zo’n model
nou ben ik dus het internet af wezen zoeken naar een model met hetzelfde soort luchtsysteem als wat ik heb deze dus
eentje met een aansluiting vanuit de motor en van voor bij de grill,,
Alleeen wil ik het tuitje wat uit de motor afsluiten met een klein filtertje en een openluchtfilter kit installeren op de plek waar nu dus de gesloten bak zet met een standaard filter erin,,
nou is dus nogsteeds de vraag Welk type saxo heeft zo’n zelfde motorruim als deze heeft?
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 326
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Dit ziet er mij een saxo uit phase 1 (tot 1999).
Er rijden veel zo’n auto’s nog rond dus u bent waarschijnelijk niet de eerste die zo’n luchtfilter wilt.
Contacteer de verkoper die deze luchtfilter verkoopt en zeg dat u in het bezit bent van een saxo phase 1.
Deze zal u wel kunnen vertellen of de luchtfilter geschikt is voor uw auto.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Het is inderdaad een 1999 phase 1 (met de platte koplampen nog)
Ik kan het inderdaad eens navragen bij de leverancier.
Maar ik kan weinig andere saxo types vinden met hetzelfde soort blok als ik heb desnoods een 1.4 1.6 of wat dan ook. zolang het filtersysteem maar hetzelfde is.
In elk geval bedankt voor je tip:D
ik denk dat je een hdy motor hebt (kan je zien in je chassisnummer)
maar een bonkende motor oplossen met een luchtfilter hmm modelen voor 2000 zal moeten passen
kijk eerst een naar de bougies
en het brandstoffilter daar ik zie dat er een ongeluk mee is gebeurd en er zou vuil is losgekomen in de benzine tank.
haha nee dat is niet mijn auto
das een plaatje wat ik van het internet heb gehaald om een indicatie te geven van hoe mijn motorblok eruit ziet ( puur toeval dat beide foto’s de auto de zelfde kleur heeft )
er zit praktisch een nieuw motorblok in sinds 2 maand geleden en daarbij ook nieuwe bougies kleppendeksel koppakking en bobine.
Benzinefilter is ook onlangs vervangen.
het huidige luchtsysteem zit bij mij enorm brak in elkaar met een stel taairepjes ( was al toen ik m kocht ) zoals die pijp die vanuit t blok kruist met de luchtinlaat vanuit de grille hangt er gewoon los op en zuigt veel valse lucht aan daarom bokt hij en dus wil ik het complete systeem vervangen met wat solide materiaal ipv plastic rommel om het zo maar even te zeggen
Mvg rhandy
ah dat verklaart wat maar die zaken zijn dus al vervangen.
Op de sloop nabij antwerpen hebben ze een passende originele luchtfilterhuis.
ALs je een openluchtfilter wil moet deze wel passen 0065974. KN Luchtfilter CI, PE
http://winparts.be/295/filter/sportluchtfilters-k-n/0065974/kn-luchtfilter-ci—pe
Dus niemand weet wat voor motor dit is? hdx of hdz of hdy ?!
hij lijkt op een HDZ maar ik heb nog een bevestiging nodig
K_saxo schreef:ah dat verklaart wat maar die zaken zijn dus al vervangen.
Op de sloop nabij antwerpen hebben ze een passende originele luchtfilterhuis.
ALs je een openluchtfilter wil moet deze wel passen 0065974. KN Luchtfilter CI, PEhttp://winparts.be/295/filter/sportluchtfilters-k-n/0065974/kn-luchtfilter-ci—pe
Als ik me niet vergis is dat ook een gesloten filter,, het complete systeem wil ik uit men auto hebben en vervangen met wat fatsoenlijk stevig materiaal ipv de standaard plastic troep
mvg
mephixzz schreef:Dus niemand weet wat voor motor dit is? hdx of hdz of hdy ?!
hij lijkt op een HDZ maar ik heb nog een bevestiging nodig
Is dit je motor?
Dan heb je waarschijnlijk een HDZ motor net als ik.
in iedergeval geen hFx als je zeker bent dat je de sx hebt dan is dit zeker ee, hdz.
Tip kijk even naar je chassisnummer daar kan je dit uit afleiden je ziet daar ergens hfx / hdx / hdz
yep das mijn motor ziet er exact zo uit alleen zit het dan erg verrot in elkaar taairepjes enzo,,, mnoet de boel veranderen maar dan moet ik dus weten welke motor het is het blijkt dus een hdz motor te zijn ik had al wel n tijd gezocht en kwam meerdere keren uit op hdz.
Weet iemand toevallig ook of het een Multi point injection is of een singlepoint?
mvg
Bij mijn weten single point indirect injection. Maar 100% zeker ben ik dit ook niet, deze info heb ik ook slechts gevonden via internet.
100% zeker dat dit een monopoint injectie is.
jou injector zit eg maar bij het gedeelte waar je luchtfilter overgaat in je injectiehuis deze ene injector voorziet alle 4 je cilinders van benzine.
Als je besluit om een openluchtfilter te plaatsen zorg er dan voor dat deze zo veel mogelijk bij de voorbumper komt eventueel met buizen maken. mocht je je luchtfilter onder de plaats zetten waar je huidige filter zit dan zul je een aantal pk’s gaan mislopen omdat je warme lucht aanzuigt.
klopt, ik wil hem naar een van de koplampen werken kijken wat het gunstigst uitkomt de huidige behuizing van het normale filter gaat eruit ik laat het ding wat er bovenop zit erop, maar werk daar aan de onderkant een 90 graden bocht ergens anders heen. maar dan weet ik genoeg want dan kan ik een bestelling maken.
Iemandd nog een goed idee wat ik met het tuitje wat uit het blok komt kan doen?
een garage zei dat er kleinere filtertjes zijn, en dat hij absoluut niet afgedopt mag worden omdat via dat pijpje uitlaatgassen hergebruikt worden ( als een soort van kathalysator ) en je mag m dan dus wel afwerken met een minifilter (milieu redenen)
mvg
Ja gewoon van die kleine filtertjes op plaatsen is de beste oplossing.
Dit is een nette set-up (vind ik), let ook op het kleine groene filtertje.
Realiks schreef:mephixzz schreef:Dus niemand weet wat voor motor dit is? hdx of hdz of hdy ?!
hij lijkt op een HDZ maar ik heb nog een bevestiging nodigIs dit je motor?
Dan heb je waarschijnlijk een HDZ motor net als ik.
Hier op deze foto zie je de oude behuizing van de luchttoevoer van vooraf.. daar heb je op het gegevenmoment een koppelstuk waar ook een pijp vanuit de motor komt, daaruit loopt een smaller buisje naar de top van het huidige luchtfilter waar dient die voor?
mvg ja idd daar zet ik een klein filtertje op maar ik heb voor aan de motor ook iets zitten ik post zometeen ff een foto met een cirkeltje om het geen wat ik bedoel
mvg