2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Onduidelijkheid over saxo types
mephixzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 12-09-2011

Gepost: 14 september 2011 09:26 PM
  [ # 16 ]

Hierbij de foto van mijn motor

1 rood:  Kan ik dit complete stuk de vuilnisbak in gooien als ik een openluchtfilter aansluit en die naar voren laat lopen voor de koele lucht?

2 geel:  Waar is dit leidinkje voor? en is die nodig?

3 groen: Dit komt uit de motor en het huidige buisje bungeld een beetje los eromheen kan ik dat gat van de motor afdichten met desnoods een soort filtertje?  en heb ik hetgeen wat hieruitkomt nodig om de motor goed te laten lopen ( aangezien veel mensen dit niet eens aangesloten hebben?


mvg

Profiel  
 
Realiks
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 23-02-2011

Gepost: 14 september 2011 09:36 PM
  [ # 17 ]

1 kan volgens mij weg ja maar hoe het luchtsysteem van de saxo werkt weet ik ook niet zo goed. Leuk dus dat jij even die vraag stelt zo leer ik ook weer wat bij.

Misschien een leuke link voor jou.

http://www.saxperience.com/forum/showthread.php?t=368842

Profiel  
 
mephixzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 12-09-2011

Gepost: 15 september 2011 12:43 AM
  [ # 18 ]

ja die heb ik gezien en al in favorieten gezet alleen er word daar niet uitgelegd wat het precies is dat kabeltje van 2   en hij laat dat andere deel er overbodig opzitten:P ja zorgt voor extra lucht mjha werkt dat wel zo goed samen met de hete lucht die dat openfilter van hem aanzuigt?

persoonlijk denk ik van niet   daarintegen die vent heeeft niks aangesloten op het tuitje wat uit de motor zelf komt.

Profiel  
 
brian tel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 15 september 2011 09:54 PM
  [ # 19 ]

Oke voor jou duidelijkheid leg ik even alles uit wat je op de tekening ziet. Sorry als het een lang verhaal word maar ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Als dit een foto van jouw motor is dan zit alles precies zoals het hoort en moet het goed werken.

Het groene gedeelte bij nummer 3 is een schild welke de warme lucht welke vanaf je uitlaatspruitstuk komt naar je motor te brengen dit gebeurd als je motor koud is zodra de motor warm is dan word de lucht vanaf onder de voorbumper gehaald. Dit schild inclusief de rvs buis kun je gewoon helemaal weghalen deze hoef je niet af te dekken of iets.

Het slangetje welke je geel hebt getekend is een vacuüm slang welke naar een klep toe gaat zodra je motor koud is komt er in de slang een vacuüm deze opent de klep welke ervoor zorgt dat jou motor warme lucht krijgt vanaf je uitlaat spruitstuk zodra je motor warm is verdwijnt deze vacuüm en gaat de klep dicht hierna word er koude lucht aangezogen welke vanaf onder de grill komt.
Als je dit slangetje weg haalt moet je de plek op je luchtinlaat wel afdoppen ander zuigt je motor valse lucht aan.

Het gedeelte wat vanaf je kleppendeksel komt en naar je motor gaat is een carterontluchting deze kun je het beste zo laten zitten en je luchtfilter pas hierna aansluiten dit is ook het beste.
Mocht je deze wel willen weghalen dan kun je het beste een oil-catch-can nemen en deze hiertussen aansluiten als je namelijk een filtertje hierop zet dan komt er soms wat olie uit maar voornamelijk een verbrande olie lucht wat weer via je ventilatie je auto binnen komt en dat ruikt niet lekker.

Mocht je nog vragen hebben stel ze maar.

Profiel  
 
mephixzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 12-09-2011

Gepost: 16 september 2011 12:09 AM
  [ # 20 ]

ik zag vandaag inderdaad dat die plaat waar die tuit aanzit wat waar die warmelucht vandaan komt etc (Groen) dat dat gewoon een los stuk is als je het erafhaalt zie je 4 pijpen dus het heeft verder geen functie   het is slechts een trechter ( bij wijs van spreke )  enne er komt waarschijnlijk een oil breather filter voor de luchtinlaat zegmaar,, dat andere tuitje.

Dus dat gele ding kan ik er gewoon afhalen en die ingang afdoppen?

er lopen er namelijk 2   1tje gaat erin en de ander uit en die loopt ook achter door richting een ander onderdeel ik geloof het geen wat naast de standaard luchtfilterbox zit.


maar je zegt dat als de motor koud is gebruikt hij warme lucht,,  is dat perse nodig?  of werkt hij prima zonder?

Sorry voor de vragenlijsten:P wil het graag in 1 keer goed hebben zonder dat de boel kapotgaat :p


ps je legt het duidelijk uit thanks Very Happy

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 16 september 2011 01:01 AM
  [ # 21 ]

Je kan alle gekleurde onderdelen in jouw afbeelding t/m het luchtfilterhuis zonder problemen verwijderen en vervangen door een open luchtfilter. Geen enkel probleem.
Om valse lucht te voorkomen wel even het geel gemarkeerde slangetje afdoppen.

Bij jou onder de motorkap is het bijna identiek aan de AX. Kijk ook ‘s op het AX forum. Daar zijn topics vol geschreven over open luchtfilters.

Elk willekeurig open luchtfilter met een aansluitdiameter van 76 mm past direct op de plek van het originele luchtfilterhuis. Dat is trouwens ook een standaardmaat om bij een bouwmarkt rioleringspijp te kopen om zelf een inlaattraject te maken Wink
Op de eerste pagina staat een foto van een blauwe Saxo met een multipoint ontsteking. Deze heeft een hitteschildje boven het uitlaatspruitstuk zonder luchtopening. Als vervanging voor jouw hitteschildje zou je zo één op de sloop kunnen zoeken.
Zonder hitteschildje droogt het rubber van de kleppendekselpakking sneller op.
Ook voor de vulpijp van de radiateur zit het dan net niet helemaal lekker.

Bij mijn AX had ik behalve een open luchtfilter ook een ander uitlaatspruitstuk aangebracht.
Zelf heb ik puur voor de zekerheid van een oud nummerbord een hitteschild voor de radiateur gemaakt.

Mijn ervaring is wel dat het bij vorst lang kan duren voor de motor op temperatuur is. (Voor zover dat af te lezen is van de kvs temperatuurmeter.)
In de winter dekte ik met een kartonnetje een groot gedeelte van de radiateur af. Zoals 2cv rijders een wintergril gebruiken.

Waar het open luchtfilter moet zitten is voer voor discussie.
In eerste instantie had ik mijn filter ongeveer tussen de koplamp en de accu.
Maar hier bleek het filter toch veel warme lucht vanaf de uitlaat te pakken.
Alweer een paar jaar heb ik het filter op de plek van het originele luchtfilterhuis hangen.
Tijdens het rijden is dit koeler dan naast de uitlaat. Alleen in de file wordt de auto wat “chagrijniger”.

Groet, Rogier

Profiel  
 
mephixzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 12-09-2011

Gepost: 16 september 2011 02:10 PM
  [ # 22 ]

ah kijk das allemaal zeer nuttige informatie aan de hand hiervan kan ik er dus eentje bestellen heb gister een aantal diameters opgemeten (voor zover het kon tijdens schemer Razz)

ik kwam uit op 6,5 cm onder het luchthuisje (waar de gesloten filterhuis normaal zit) oftewel 2,5 inch


en voor het olieluchtgaatje kwam ik op 1,6cm uit voor het oil breathing filter

nu alleen nog een goed filter met de juiste diameters voor een SPi uitvoering vinden   het buiswerk moet ik maar even apart bestellen denk ik aangezien hij waarschijnlijk achter het rechter koplamp komt (aanzicht vanaf achter het stuur)


mvg

Profiel  
 
brian tel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 16 september 2011 04:05 PM
  [ # 23 ]

Waarom zou je eigenlij keen oil breather filtertje plaatsen op je carter ontluchting? In principe heb je deze namelijk niet nodig bij het plaatsen van een openluchtfilter omdat je het bovenste gedeelte van je filter behoud.

Mocht je wel een breather filtertje plaatsen dan moet je er rekening mee houden dat je het gedeelte bij je luchtinlaat afdopt het gedeelte onder je injectiehuis ook afdopt.
Aan een oil braether zit wel een groot nadeel namelijk de lucht in je auto.

Als je motor warm is draai dan eens met lopende motor je olie dop eraf deze lucht die je ruikt komt ook uit het filtertje wat je wilt plaatsen, houd er rekening mee dat deze lucht via je ventilator je auto ingeblazen word wat dus niet prettig is. Om dit op te lossen kun je er een slang op plaatsen welke je naar beneenden laat lopen richting de onderkant van je auto hierdoor word tijdens het rijden door de rijwind de lucht afgevoerd onder je auto.

Nog een tip het afdoppen moet goed gebeuren anders zuigt je motor valse lucht aan en gaat hij heel beroerd lopen.

Profiel  
 
mephixzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 12-09-2011

Gepost: 16 september 2011 05:54 PM
  [ # 24 ]

beroerd lopen doet hij al aangezien dat complete luchtsysteem in elkaar hangt met een stel tairepjes Razz
afdoppen gebeurd wel goed denk ik heb van die rubberen sokjes ervoor

mvg

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook