










Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Hebben we op ons forum al een banden topic? Ik kan al zoekende niet zo snel iets vinden.
Nu jullie mijn angst inzake de oude banden hebben aangewakkerd en mijn CX (nog) niet is getaxeerd noch casco is verzekerd alle reden die maar even aan te pakken.
Het worden weer Michelins.
Vraag is welk maat nog te leveren is en wat verstandig is.
Ik heb nu 195/70 voor en achter. Het ligt voor de hand deze maat weer te gebruiken.
Ik kan ook voor 205/70 nemen (aannemende dat die ook voor 14” bestaat). Voordeel is dan dat ik iets lager in de toeren kom te zitten bij een gelijke snelheid.
Achter zal 205 wel te breed zijn.
Je kunt ook 185/80 nemen, maar dit zijn bestelauto banden…. wat is daar mis mee?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Michelin Energy Savers in 195/70R14 zijn zonder problemen te krijgen en ook nog wel voor een redelijke prijs.
Bij 205 heb je misschien wel minder wielomwentelingen, maar ook een tellerafwijking. Eerlijk gezegd zie ik het voordeel niet zo ...
Bestelwagenbanden hebben een hogere draaglast en zijn wat stugger.
Voor een CX, -zeker voor een Prestige- geen ideale keuze, lijkt me.
Comfort is het devies bij een auto als de CX, dus zou ik gaan voor Michelins, die hebben zachtere wangen dan veel andere banden, hetgeen het comfort van de auto ondersteunt.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Ik heb ze (Michelin Energy Savers in 195/70R14) onlangs via internet gekocht voor € 80 per stuk exclusief montage. Binnen 2 dagen thuis afgeleverd.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
maartens schreef:Achter zal 205 wel te breed zijn.
Qua passen of qua rijden?
Ik heb 220 achterop, dat past prima!
Volgens mij past 225 zelfs
Een Turbo is standaard zelfs geleverd met 210, dus 205 is echt geen probleem
(mogelijk alleen voorop bij een smalspoor)






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
maartens schreef:
Je kunt ook 185/80 nemen, maar dit zijn bestelauto banden…. wat is daar mis mee?
185/80 zijn ook te koop als gewone personenwagen-banden hoor: Michelin MXV-P, alleen die zijn erg duur.
Ik zou voor 195/70 gaan, staat ‘dikker’ en je hebt wat meer contact met de weg.
En 205 op een niet-turbo is eigenlijk nergens voor nodig.
Met 205/70 is de tellerafwijking wel iets minder dan bij de 195/70 t.o.v. de 185/80 maat, maar och…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik kan ook voor 205/70 nemen (aannemende dat die ook voor 14” bestaat).
205 i.c.m. een 14 inch velg bestaat eigenlijk niet. Nouja, als je zoekt vind je nog een michelin XWX (klassiekerband) in 205/70 R14, maar die kost dan wel 416 euro per stuk! Niet echt een optie lijkt me.
Ik heb zelf op mijn 14 inch blokjesvelgen Michelin energy savers in de maat 195/70R14. Opmerking hierbij is wel dat deze banden alleen nog maar in de T-snelheidsindex (= tot 190 km/u) geleverd worden en eigenlijk is dat voor een GTi dus niet genoeg. In Nederland niet zo’n probleem, maar in b.v. Duitsland mag zoiets absoluut niet. Enkele andere merken leveren nog wel banden met hogere snelheidsindexen in de 195/70R14 maat.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
docitro schreef:Ik kan ook voor 205/70 nemen (aannemende dat die ook voor 14” bestaat).
205 i.c.m. een 14 inch velg bestaat eigenlijk niet. Nouja, als je zoekt vind je nog een michelin XWX (klassiekerband) in 205/70 R14, maar die kost dan wel 416 euro per stuk! Niet echt een optie lijkt me.
Voor die prijs kan je ook TRXen kopen van 210 breed
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jaaa, er is een CX banden topic! Beetje stoffig dat wel…
I.v.m. de Raid Arctique overweeg ik om nieuwe banden op de GTi te zetten. Er zitten nu Michelin Energy Savers maat 195/70 R14 onder met allemaal zo rond de 5 mm. Lijkt nog even voldoende maar voor de RA wordt dat als minimum geëist. Bovendien heb ik een andere (betere) reserveband nodig.
De Energy Savers bevallen me prima, echt de perfecte band voor de CX. Veel grip, zowel droog als nat, weinig geluid en slijten niet zo hard. Dus liefst weer dezelfde banden, hoewel ze nu Energy Saver + heten, zag ik.
Ze zijn echter jammer genoeg moeilijk te krijgen. Bij alle bandenboeren stuit ik op “niet leverbaar”.
Online hier en daar nog wel verkrijgbaar maar dan moet ik weer op zoek naar iemand die ze voor me wil monteren. Ik wil gewoon one stop shop.
Graag hoor ik over goede ervaringen met alternatieven in dezelfde maat!
Ik heb mijn oog al laten vallen op Dunlop SP Streetresponse die qua bandenlabel vergelijkbaar met de Michelins zijn.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik had Toyo’s op de beline. Perfect!!
Ik laat alles doen bij Matterhorn in Hilversum. Perfect bedrijf.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik had van de hele rijstebrijberg aan Chinese merken al goede dingen gehoord over Toyo en Hankook. Mogelijk een alternatief.
Ik zie nu trouwens bij Popgom (die de Michelins op voorraad hebben) dat ze 400 montagepartners hebben waarvan een bij mij in het dorp.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hankook is echt wel een enorm B-merk hoor. Toyo en Yokohama zijn serieuze banden en prima geschikt. Uniroyal maakt ook een “rainexpert” in 196/70-14. Vind ik een superband voor de wat slechtere omstandigheden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
De Rainexpert was mij ook opgevallen. In Noorwegen en Zweden kunnen de omstandigheden behoorlijk slecht zijn, dus wat dat betreft misschien wel de beste keuze.
Ze lijken qua profiel op winterbanden en juist op winterbanden vind ik de CX minder goed (lees: een beetje zoekerig) rijden. Maar het zijn geen winterbanden natuurlijk.
Bedenk me nu ineens dat ik ook nog 4 wielen met vrijwel nieuwe Vredestein Snowtrac winterbanden heb liggen. Die gebruik ik nu ‘s winters niet meer dus daar zou ik de RA ook op kunnen rijden.
Weet alleen niet wat de technische keuring dan gaat zeggen van een reservewiel met een zomerband…




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De technische keuring zegt; geen mix van zomer en winterbanden.
En twee gelijke banden op de dezelfde as.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Die laatste eis betekent eigenlijk: 5 gelijke banden.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Of 1 extra Snowtrac regelen




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Kortste klap!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986