Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Ik ben met enige regelmaat wezen kijken tijdens de restauratie en moet zeggen dat hier een heel serieuze job verricht is; chapeau Maurice!
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
makado’s Ami 8 volledig gerestaureerd
Op het forum lezen we wel vaker restauratieverslagen van de grootste (DS, SM) en de kleinste (2CV) Citroëns. De modellen daartussen (Ami, GS) krijgen zelden zo veel aandacht, dus worden ze steeds zeldzamer. Maurice “makado” en zijn schoonvader wilden juist een Ami 8 opknappen. Dat is goed nieuws. Nog beter nieuws: het project is klaar!
In tegenstelling tot “Help mijn man heeft een hobby”, had ik zelf veel interesses, maar geen specifieke hobby. Toen ben ik op het idee gekomen een auto op te knappen. Het moest beslist een Citroën zijn, want die rijd ik al vanaf mijn 19e jaar en met veel plezier. Toen ik mijn monteur bij Piet Landman in Winkel vertelde van mijn voornemen een auto op te knappen waar mijn gezin van vijf in zou moeten passen, adviseerde hij mij een Eend te nemen, omdat deze gemakkelijk te demonteren is. Ik wilde iets exclusievers, omdat er nog zo veel Eenden rondrijden. Een Ami 8 moest het worden!
Via marktplaats.nl vond ik een Ami 8 bij een garage in Oosterbeek. Op de teller zouden 17.000 kilometer staan en de foto’s waren redelijk goed. Na een aantal on-line biedingen waarop de verkopende partij niet reageerde, ben ik toch maar naar Oosterbeek gegaan voor een proefrit. Die viel eerst tegen, want er moest minstens nog een 1 voor de kilometerstand en de foto’s bleken van enkele jaren terug te dateren. Inmiddels waren er heel wat roestplekken bijgekomen. Toch zijn we het uiteindelijk eens geworden; ik wilde immers een opknapper.
Niet gehinderd door enige voorkennis van de historie van de Ami, maar wel door een muurtje en een lantaarnpaal, stapte ik in om de 150km naar huis terug te rijden, alsof hij het elke dag reed. Mijn vrouw had nog gebeld, zei ze, ik geloof het direct. “Een radio hoeft er dus niet in,” dacht ik gelijk, “daarvoor maakt zo’n ding veel te veel herrie.” Het eerste jaar heb ik ermee getoerd. Om verdere achteruitgang te voorkomen, heb ik daarna besloten om de auto te demonteren en alle delen op te knappen.
Mijn schoonvader zag het hele project wel zitten en heeft zijn werkplaats ter beschikking gesteld. De auto hebben we samen gestript, behandeld en weer opgebouwd. Het lassen van de bodemplaat en de dorpels, het spuiten van het plaatwerk en de motorrevisie zijn door Piet Landman uit Winkel gedaan, die zit op loopafstand. De bekleding is nieuw en opnieuw door mij opgespannen met nieuwe rubber veren.
De motorruimte en motor waren doordrenkt met olie, de versnellingsbak hoort in een steun vast te zitten, maar de steun was vergaan. Alles rammelde met de motor mee. Het chassis hebben we schoongemaakt en geborsteld, daarna in de tectyl gezet. Alle bouten zijn los geweest. Overal stonden dozen met zakjes met onderdelen en briefjes, waar en hoe ze gemonteerd zaten.
Bijna elke zaterdagmiddag zijn we met zijn tweeën bezig geweest aan ons project. Alle onderdelen zijn weer gemonteerd, bouten in het vet en onderdelen in de lak en/of tectyl gezet. Alleen met de montage van de motorkap werd de lak beschadigd, toen liep ik een paar uur met de pest in mijn lijf, maar voor de rest is alles redelijk vlotjes gegaan, de ene klus wat beter dan de andere en steeds samen overleggen of oplossingen bedenken. Wanneer ik naar mijn werk was, ging mijn schoonvader het plaatwerk te lijf. Ik zou nooit zover gekomen zijn zonder zijn hulp. Ik heb de ontspanning van het toeren gigantisch onderschat en vreselijk gemist. Nu de auto helemaal klaar is, wil ik dus graag met meerdere toertochten mee gaan doen.
tekst en foto: makado, redactie: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Stukkie effe uitprinten,inlijsten en aan je schoonvader geven.
Is eens wat anders dan Tatjana boven het bed
Met z’n vieren in je Eendje.
Mooi hoor. Leuk dat je nu je “eigen” wagen hebt gemaakt, dat geeft extra veel voldoening.
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Daar weet jij natuurlijk alles van.
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Omdat de meter niet goed uitsloeg en ik een nieuw tankelement met vlotter had liggen, heb ik die vervangen.
Ik dacht al dat het drijvertje lek was en het klopte.
Met geweld het “oude” element eruit en ook de nieuwe moest even doorgedrukt worden.
Nieuwe kurken pakking ertussen en in de vaseline gezet.
Nog even het filter omgezet op het nieuwe element en stekker aangepast.
De meter geeft nu weer het juiste niveau aan.
Ik kan niet wachten om naar de beurs te gaan.
Doei,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Erg handig als je tankmeter het juiste niveau aangeeft…....,ben in mijn Talbot Horizon destijds tot 2 x toe stil komen staan doordat de meter ‘het’ soms wel aangaf, maar de andere keer zomaar wat deed.
Met z’n vieren in je Eendje.
Hallo Makado,
een tijdje geleden hebben we een ami 8 super uit 69 gekocht n nu ben ik op zoek naar manieren om de achterspatborden te verwijderen, voor spuitwerk. Dus dacht ik je foto’s te bekijken maar ik kom niet verder dan de homepage van de server. Kun je me verder helpen?
Groeten Ád Seelt
ja, ik ben christen, en nee, dat betekent niet dat ik geen lol kan maken!!!