Hallo allen.
nu de hydrauliek weer dicht zit, tijd om eens wat aandacht aan de remmen van de rode 16 TGI break te geven (zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205601/P195/ )
naast het vervangen van de schijven en blokken voor wilde ik eigelijk ook de rubbers rond de remgeleiders vervangen, maar als ik daar op zoek, kom ik niets tegen. weet iemand hoe dat heet en waar ze te krijgen? de term “revisieset rem citroen bx” leverde niets op helaas.
—
de groeten van simon
Ik denk dat je de rubber stofhoezen bedoelt die om de remzuigers zitten.
Het Citroën onderdeelnummer is 95618408 [set], en een grote kans dat de dealer het nog wel heeft.
Je bedoelt een Reparatie set voor remtang.
Kost bij de dealer 90euro, maar bij winparts is ie 53euro.
http://www.winparts.nl/642/remsysteem/remmen-diversen/0089836/rep-set-remtang-psa
Blijft een prijzig setje, en dat voor een paar rubbertjes.
Maar ja, de remmen zijn er wel voor je veiligheid.
Nee, de set met het Citroën onderdeelnummer 95618408 bestaat uit de twee stofringen en kost ongeveer 14 euro.
Hm. als het goed is zijn het er vier. twee voor de bovenste geleider, twee voor de onderste…
maar waar vind je die nummers. werkplaatshandboek? (dubbele woordwaarde)
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009
- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Het bovengenoemde setje bij winparts is voor 1 remklauw. Voor alle twee ben je dus 100 euro kwijt.
Ook bij brezan te krijgen.
Citroën onderdeelnummer 95618408 - niet meer leverbaar
zo, na een paar hele drukke weken eindelijk tijd om er weer eens mee aan de gang te gaan. heb de zaak besteld. update volgt.
—
de groeten van simon
...en ze zijn vandaag binnengekomen. gelukkig kon ik een nadere auto lenen. morgen de zaak er maar eens onder zetten. ik kan me herinneren dat de geleiders met twee 5kant bouten vastzitten. moet eens kijken hoe ik dat ook al weer er af kreeg.
wat is jullie ervaring. klemmende remmen, is dat door geleiders of zuiger?
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009
- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Allebeide wel voorgekomen.
De laatste keer waren het de zuigers.
zo, het zit er onder. bij deze waren de hoezen om de remgeleiders opengescheurt waardoor er roest was ontstaan op de einden van de geleiders. overigens was een remblokje compleet kaal. levensgevaarlijk… kon ook nergens de draadjes van het alarmlampje vinden. de zaak lekker in het kopervet gezet en weer dicht gemaakt met nieuwe rubbers.
de vijfkant bouten hoeven niet los, die zijn om de buitenkant van de remklauw aan de binnenkant vast te maken. alleen de twee M17 bouten die door de remgeleiders gaan moeten los. handremkabel en drukleiding blijven gewoon zitten. wel voorzichtig manouvreren, maar je kunt zonder brug gewoon overal bij. natuurlijk braken de schroeven waar de remschijf mee vastzit af, maar dat geeft niet. om de remcylinder terug te duwen heb ik wel de ontluchtschroef open moeten draaien waar mooie groene olie uit kwam. gen oude bruine zooi.
waarschijnlijk zal het verbruik ook een stuk beter zijn, nu ik niet een groot gedeelte overzet in wrijving…
controleer meteen de retourleidingen van de lekzak om de veerpoot heen. daar kun je nu mooi bij.
—
de groeten van simon