Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een Citroen Xsara 1.6i uit 1998 (Type I). Nu valt mij op dat tijdens het rijden maar ook bij stilstand de temperatuurmeter van de koelvloeistof oploopt tot wel 105 graden. Ik heb al veel topics op dit forum gelezen over temperatuur problemen, maar kan eigenlijk nog niet inschatten wat er met mijn Xsara aan de hand is.
- Temperatuurmeter loopt langzaam op tot 105 graden, maar kan soms binnen 20 seconden ook ineens weer 5 graden minder aangeven wanneer je wat snelheid mindert (gas loslaat).
- Tijdens het stationair draaien van de motor (auto staat stil) gaat de ventilator op de radiateur afwisselend aan en uit, maar pas bij 105 graden op de koelvloeistof temperatuurmeter. Meter blijft ondanks het steeds aanslaan van de fan 105 graden aangeven.
- Wanneer de fan aanslaat bij stilstand, hoor je de motor heel even wat minder toeren maken.
- Radiateur wordt warm, ook beide radiateurslangen worden warm (aanvoer en retour), slangen zetten ook uit wanneer de motor draait, er staat druk op.
- Radiateur lekt niet.
- Er gaat geen waarschuwingslampje branden wat aangeeft dat de motor oververhit is.
- Meter heeft bij hoge snelheid maar ook tijdens file, nog geen hogere waarde dan 105 graden aangegeven.
- Aanjager blaast wel hele hete lucht, wanneer de kachel aangezet wordt, daalt de temperatuur tot 95 graden.
Nu hoop ik dat iemand op dit forum mij aub precies kan kan vertellen waar dit aan ligt bij het type I model Xsara (1.6i/1998), voordat ik alle oplossingen die ik in andere topics heb gelezen ga uitproberen.
Mocht ik toch alle oplossingen moeten proberen, wat is dan de beste volgorde?
Thermostaat vervangen, reinigings flush (verstopping radiateur), nieuwe koelvloeistof, ontluchten, temp sensor, radiateur vervangen?
Alvast bij voorbaat heel veel dank voor jullie advies.
Citroën XM 2.0i 8v 1991
Citroën Xsara 1.6i 8v 1998
Totaal aantal Berichten: 6132
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou een paar zaken vervangen (na doormeten): het thermo-contact voor de fans, de thermostaat en vooral: de koelvloeistof zelf, en dan ook het koelsysteem goed spoelen. Je zal de eerste niet zijn die z’n koppakking in rook ziet opgaan omdat er erg oude kvs in een totaal versmeerd systeem zit.
Bovenstaande zijn simpele klusjes en de onderdelen zullen, alles bij elkaar, ergens rond de 100 Euro zijn.
Bedankt voor het advies, zal in deze draad laten weten of het geholpen heeft.
Citroën XM 2.0i 8v 1991
Citroën Xsara 1.6i 8v 1998
Update.
De preparatie voor operatie “Xsara” goed verlopen.
- 5 liter groene koelvloeistof 14 euro
- Nieuwe thermostaat 17 euro
- Schakelaar radiateurventilator 13 euro
- Koelsysteemreiniger 9 euro
Morgen de auto maar eens onder handen nemen.
Citroën XM 2.0i 8v 1991
Citroën Xsara 1.6i 8v 1998
Totaal aantal Berichten: 6132
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Probleem verholpen….
- Nieuwe thermostaat gemonteerd.
- Toch ook maar gelijk de radiateur vervangen (was gelukkig maar 60 euro), had wel even wat moeite om - de retourslang los en weer vast te krijgen.
- Schakelaar radiateurventilator vervangen
- Koelvloeistof vervangen. (colafles zonder bodem als trechter gebruikt)
- Systeem goed ontlucht (op waterhuis thermostaat, radiateur en ventiel op slang naar de verwarming)
Temperatuur blijft nu keurig 90 graden.
Citroën XM 2.0i 8v 1991
Citroën Xsara 1.6i 8v 1998
Totaal aantal Berichten: 6132
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed werk hoor!
Koelsystemen worden nogal eens “vergeten” bij het onderhoud, met alle nare gevolgen van dien.
Veel fijne kilometers maar weer!