Nu ik een aantal draadjes in dit forum heb gelezen en veel foto’s heb gezien, valt het me op dat sommige BXen over isolatiematten op het schutbord en aan de onderkant van de motorkap. Zo te zien heeft in ieder geval de GTi deze isolatie.
Omdat ik bij langere ritten (langer dan een paar uur) zelfs bij 100 km/u het motorgeluid als storend (dreunend) begin te ervaren, vroeg ik me af of deze isolatie nut heeft, los te koop is en achteraf in te bouwen valt. Aan de onderzijde van de motorkap lijkt me dit geen probleem, maar op het schutbord lijkt het me lastiger.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Wat is die zwarte plaat onder je motorkap en de beschadigde zwarte plaat tegen het schutbord?
Volgens mij geluidsisolatie…
[edit;] Bij mij zit hier de geluidsisolatie (nog behoorlijk heel) tegen het schutbord;
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die mat op de motorkap zit er zo op. Die verschilt overigens wel voor een stalen en een plastic kap. Voor de stalen kap is er een mat die zit gepopnageld. De isolatie voor het schutbord lijkt me wat lastig te plaatsen, of je moet een aantal snedes erin maken zodat je ‘m kan monteren zonder alle leidingen, slangen en bekabeling los te moeten maken. Ik heb overigens nog matten voor de motorkap liggen mocht je geïnteresseerd zijn.
Pascal, hoort die schutbordbekleding niet door te lopen tot onder?
pascalvm schreef:Wat is die zwarte plaat onder je motorkap en de beschadigde zwarte plaat tegen het schutbord?
De foto die ik heb gepost heb ik van hier ergens op het forum. Zal ff een foto zoeken van mijn 14 TE…
gevonden, zie onder
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ter info: heb meer dan 10 jaar in een BX zonder isolatie gereden en heb er nu eentje met. Verschil is voor mij best aanzienlijk. Vooral op de snelweg merk ik dat het gemiddelde geluidsniveau stukje zachter is.
Motor is wel anders (1.6 ipv 1.4.) En ik weet niet dat of ook dat verder uitmaakt omdat ie bij dezelfde rijstijl minder toeren maakt dan de 1.4?
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Sorry even niet goed gelezen (dat de foto ter illustratie was)
waarschijnlijk heeft de 1400 dan geen isolatie, ik heb tot nu toe alleen 1900 en 1600 gereden.
Op de foto die ik heb geplaatst zijn we bezig om de motor terug in de auto te plaatsen, door de auto over de motor te laten zakken, misschien dat dat een vertekend beeld geeft; (de motor ligt hier nog onder de auto) de isolatie op het schutbord is naar mijn weten origineel af fabriek zo geplaatst en er nooit meer af geweest of veranderd… (een ‘84er 16trs)
ik zal bij mijn sloper eens kijken hoe het zit; een 86er 16trs
[edit]
Even een ander punt;
Een BX is natuurlijk geen nieuwe auto die vol zit met allerlei kappen en isolatie om het geluid te dempen, dat kan irritant zijn maar de andere kant is wel dat je overal beter bij kunt en minder last hebt van vocht en / of rommel die zich overal ophoopt.
Ik rijd `s zomers in een DSuper van `71 en die maakt iets meer geluid dan de BX; een goede geluidsinstallatie doet ook wonderen en is zo geplaatst
Ik heb ook geen isolatie op het schutbord. Best vreemd voor een TZI.
Ik was aan het overwegen matten van brandwerende akoestisch schuim te plaatsen van de Conrad of een ander degelijk merk. Acusticab of zo. Het kost wel wat.
Maar als een oude mat overzetten ook kan lijkt me dat voordeliger.
Of zit je dan met los hangende delen waar je moet snijden in de mat?
Dat Acusticab had ik ook gevonden:
Ik vind de prijs nog wel meevallen. Origineel is mooier, maar ik ga het overwegen:
Totaal aantal Berichten: 27897
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De luxere BX modellen hebben idd die isolatie op het schutboard.
Volgens mij bestaat dat niet alleen uit die schutboard isolatie, maar is dat op diverse plaatsen in de auto verwerkt, dat als geheel zal zijn werk doen om een stillere auto te geven.
Vergeet ook niet dat er nog verschil zitten tussen een plastic en een stalen motorkap, dat zal op wat voor manier dan ook invloed op het geluid hebben.
Zo zijn er ook GTi’s met een stalen kap die ook is voorzien van motorkap isolatie.
Ik heb nog een nette isolatiemat voor een bx liggen, bij interesse graag PM !
Wat mij opviel aan de TZD en TZI die ik recent uit elkaar gehaald heb, is dat deze modellen standaard onder het voortapijt een laagje dempingsmat op de bodemplaat gelijmd hebben, samen met een losse dikke laag stoffen isolatie, waar weer een laagje bitumen overheen ligt, met vervolgens het tapijt. Ook heeft een TZX een dikke stoffen isolatie mat onder de achterbank liggen, en is de balk onder de voorstoel zelfs gevuld met stoffen isolatie mat.
Een 1.4 heeft alleen een stoffen isolatie laagje en een tapijt laag en onder de achterbank ligt helemaal niets, dit maakt dus best wel veel verschil!
Ik heb ooit een 1.4 Deauville uitgerust met motorruimte isolatie uit een BX GTI, dit scheelde dag en nacht, en maakte de BX een stuk fijner om mee te rijden.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 27897
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Isolatie of niet, echt stil vind ik het niet.
Persoonlijk vind ik dat 1 van de grotere nadelen van een BX, dat toch het geluidsniveau wat hoog ligt
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Een BX is natuurlijk bepaald niet het nieuwste model, dus het is vrij logisch dat dat gepaard gaat met wat meer geluid. Overigens vind ik de 1400 TU niet echt een lawaaipapegaai, de XU heeft die extra geluidsisolatie harder nodig. En natuurlijk was het voor Citroen destijds gewoon een kostenbesparende maatregel. Het ging tenslotte wel om de basismotor.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik vond het qua motorgeluid eigenlijk altijd wel meevallen in m’n BX, alleen het windgeruis op de snelweg erg aanwezig.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 27897
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
winnetou schreef:Een BX is natuurlijk bepaald niet het nieuwste model, dus het is vrij logisch dat dat gepaard gaat met wat meer geluid. Overigens vind ik de 1400 TU niet echt een lawaaipapegaai, de XU heeft die extra geluidsisolatie harder nodig. En natuurlijk was het voor Citroen destijds gewoon een kostenbesparende maatregel. Het ging tenslotte wel om de basismotor.
Ik vergelijk het niet met een nieuw model.
Meer met een CX of XM uit die tijd. Maar dat waren natuurlijk veel duurdere auto’s