Ik ben sinds een tijdje de trotse eigenaar van een mooie CT Turbo. Laatst ging ie weer zonder problemen door de APK. De monteur vroeg me toen ik de wagen ging ophalen of ik wist wanneer de distributieriem vervangen was. Dat antwoord moest ik hem helaas schuldig blijven. Ik heb geen contact meer kunnen krijgen met de vorige eigenaar en ik kan niets aan hints op de auto vinden (ik heb ook geen boekje).
Kent iemand toevallig de historie van de NR-ZD-97?
Of kan iemand me vertellen wanneer ik de riem moet vervangen? Ik hoor daar veel verschillende verhalen over.
Ik vrees dat ik zelf niet handig genoeg ben om het te doen, dus kent iemand een mooi adresje in het noorden (ik woon in Groningen) waar de prijs/kwaliteitverhouding goed is?
Wat kost zoiets eigenlijk?
ps: De auto heeft 218k gelopen.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Meestal wordt bij het vervangen van de riem de dan huidige kilometerstand op een sticker voorop de balk waar de radiateur in hangt of op het distributiedeksel geschreven. Als dat niet het geval is zou ik geen risico’s nemen, qua kilometerstand zou hij net een 3e riem kunnen hebben of op het moment zitten dat de 2e vervangen moet worden. Bij een 8v is het niet zo’n heel moeilijke klus dus je moet wel een garage kunnen vinden die het voor niet te veel geld kan doen. Laat ook keteen je spanrol en waterpomp vervangen. Aan materiaalkosten zit je dan rond de 200 euro, de tijd die er voor staat is 3 uur als ik me niet vergis.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik heb helaas niets kunnen vinden wat een aanwijzing kan zijn dat ie vervangen is..
Maar voor een prijs tussen de 350,- en 400,- moet het te doen zijn?
(het blijft een nare kostenpost, zeker als je het afzet tegen de aanschafprijs van de auto..)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik denk dat je ergens rond de 400~450 euro kwijt zult zijn voor de klus. Op zich is het om uit te geven wel wat geld maar het is gewoon regulier onderhoud, als je het uitstrijkt over de jaren dat je met zo’n riem doet valt het allemaal wel mee. Het is een stuk prijziger als ie klapt natuurlijk.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ben ik het helemaal mee eens hoor Mechuccio, maar ik heb sinds de aanschaf van de wagen nog geen 5000km gereden, dus in zoverre is het wat snel veel cash.
Vergeet de krukaspoellie (trillingsdemper) niet, die zijn altijd versleten na c.a. 100K, word dus ook aangeraden om met de D-riem mee te vervangen. Als deze losloopt, dan heeft de riemwissel niet zoveel zin gehad, multi-snaar kan dan tussen de D-riem komen, met motorschade als gevolg.
Krukaspoellie, is tussen de 150 a 200 euro, maar nog altijd goedkoper dan een kop moeten lichten i.v.m. kromme kleppen.
Ook nog een krukaspoelie?!!? Mán ik raak nog failliet op deze manier.. Ik kan beter een nieuwe auto kopen… Oh nee toch niet, want die hebben geen karakter!
Maar goed, er kom zo serieus wel veel geld bij kijken..
Je heb zelf een grote en dure auto gekocht, dan kun je niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten wat onderhoud betreft
Die realiteit kickt steeds meer in inderdaad
(het blijft een nare kostenpost, zeker als je het afzet tegen de aanschafprijs van de auto..)
En daarom zijn er in onze gelederen diegenen die vaststellen, “als dit soort kosten zich aankondigen haal ik gewoon weer een andere voor 500 tot 1000 euros”. Ik oordeel daar verder niet over hier, want niet alle mensen die op dit forum schrijven zijn echte XM fanaten, maar het doet me denken aan de zestiger jaren toen de Traction Avant massaal werd gedumpt voor de DS. Men kon een uiterst betrouwbare Traction kopen in die tijd ook voor iets van 250 tot 500 gulden, als je nog weet wat een nederlandse gulden is!)
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Nouja ik begrijp de redenatie, zeker als de hoge kosten van de reparatie maken dat ik niet meer XM kan rijden. In zo’n geval koop ik liever een nieuwe.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Wees blij dat je geen 2.5TD hebt. Die heeft ook nog een riem voor de balansas met een spanrol die ook vervangen moet worden….
Kijk ook naar de catalogus waarde, jouw XM heeft ooit een dikke 70.000 gulden gekost, dat was heel veel geld 14 jaar geleden. Het onderhoud is dan nog steeds evenredig duur.
Klopt allemaal.. Maar het gaat nog steeds meer om veel geld jongens! Maar ik laat me er niet onder krijgen! Ik ga op zoek naar de onderdelen en een juist adresje. Dank voor de tips allen!
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Bij een 2,5td kom je er ook een heel stuk beroerder bij. Een 2 liter 8 klepper is dan nog de makkelijkste. Maar goed, geld blijft het kosten. Al voor banden, remmerij, uitlaat enz gekeken?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Hier ging iets niet goed - post gewist
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569