1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Versnellingsbak 2.0 CT Turbo ‘96
clemsel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 19-09-2011

- XM 2.0 CT Turbo
Gepost: 19 september 2011 06:52 PM

Ik rijd met veel plezier in mijn mooie wagen, maar ik merk dat als ze koud is de versnellingen niet zo soepel lopen als ze zouden moeten. Vooral bij het schakelen van de 1 of de 3 naar de 2 knarsen haar tandjes. Ook bij het schakelen van de 2 naar de 3 is dit het geval. Ik heb het idee dat als ik een tijdje heb gereden het een stuk minder is.

Kan iemand mij iets zinnigs over vertellen, en vooral ook of ik er iets aan kan doen?

Afbeelding Bijlagen
foto 3_kleinst.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 19 september 2011 09:53 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
clemsel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 19-09-2011

- XM 2.0 CT Turbo
Gepost: 20 september 2011 10:45 AM
  [ # 2 ]

Nee nog nooit. Misschien moet ik even verduidelijken. Ik heb pas net besloten om de auto te gaan opknappen. Het makkelijk doorkomen van de APK is voor mij het startsein geweest om er meer mee te gaan doen. Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen die mij kunnen vertellen welke stappen ik in het geval van de versnellingsbak kan nemen.

Hoe kan ik die bakolie vervangen?
Weet iemand hoeveel tijd zoiets kost (als leek)?
Ik meende te hebben gehoord dat de keuze voor de juiste bakolie erg nauw komt. Klopt dit?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 20 september 2011 11:09 AM
  [ # 3 ]

Schakelstangetjes vernieuwen.
Die gaan uitlubberen op den duur , waardoor het schakelen moeilijker gaat of ze zelfs los kunnen schieten.
Ik meen dat er op dat schakelsysteem ook nog wel wat bij te stellen is door het verdraaien van de hoofdschakelstang op je versnellingsbak.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 september 2011 11:27 AM
  [ # 4 ]

ff nieuwe olie erin, en dan de GOEDe 75w80 en dus geen duits 80w90 spul. Dat scheelt al een hele boel, zeker nu het weer kouder wordt.

Onder je dif zit een aftap plug; bakje dr onder en bijna alles loopt eruit.

Als je via je wielkuip op zijkant van je bak kijkt (ff modderschot weghalen) zit je 1 grote bout met een vierkant gat zitten. Dit is je vulgat.
Zorgen dat je auto horizontaal staat en bijvullen tot het er uitloopt, dan zit er genoeg in.
30 tot 60min ben je wel klaar, afhankelijk hoe leekig je bent

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
clemsel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 19-09-2011

- XM 2.0 CT Turbo
Gepost: 20 september 2011 11:59 AM
  [ # 5 ]

Dank voor de tip. Ik zal eens een poging wagen. Maar zal dit het probleem oplossen of is dit gewoon de eerste stap (als dit niet werkt moet er iets anders geprobeerd worden)?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 september 2011 12:29 PM
  [ # 6 ]

Franse bakken zijn matig van kwaliteit.. soms is het genoeg, maar als het alleen rondom de 2 zit heb je wel risico dat de synchro’s van die versnelling gwoon op zijn.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
clemsel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 19-09-2011

- XM 2.0 CT Turbo
Gepost: 20 september 2011 12:35 PM
  [ # 7 ]

En in dat geval is het er maar ‘omheen’ schakelen, of een bakrevisie ofzo?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 september 2011 01:39 PM
  [ # 8 ]

bakrevisie, of 2e hands bak scoren voor weinig

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
clemsel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 19-09-2011

- XM 2.0 CT Turbo
Gepost: 20 september 2011 02:00 PM
  [ # 9 ]

Is het kostbaar en arbeidsintensief/de moeite waard om daartoe over te gaan?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 september 2011 02:23 PM
  [ # 10 ]

een dag werk, bak heb ik hier wel liggen voor 100 euro. ik weet niet hoe handig je bent ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
clemsel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 19-09-2011

- XM 2.0 CT Turbo
Gepost: 20 september 2011 02:44 PM
  [ # 11 ]

Wauw dat is snelle service! Ik ben best handig, maar verstand hebben van het verwisselen van een versnellingsbak? Nee. Smile
Overigens staat zeker ook in verband met de financiën het vervangen van de distributieriem bovenaan het lijstje..

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 20 september 2011 09:58 PM
  [ # 12 ]

Bakolie wisselen is altijd stap 1. Als je synchro matig is wil rustig schakelen ook wel helpen. Eerst naar de vrij en dan pas naar de twee schakelen. Gewoon de pook rustig tegen de twee houden en hem er in laten rollen, de bak het werk laten doen en niet de pook er in trekken zeg maar. Overigens als je geen race aspiraties hebt kun je echt nog lang met die bak doen. Bij mij is de synchro nu zo ver op van de twee dat ik hem als ie koud is zonder dubbel clutchen altijd in de twee kraak maar dat mag van mij wel na ruim 4 ton. Een bakwissel is wel weer een uitgelezen kans om er meteen een nieuwe koppeling in te zetten. Maar goed met wat beleid kun je er best nog een tijd mee rijden.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
clemsel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 19-09-2011

- XM 2.0 CT Turbo
Gepost: 20 september 2011 11:01 PM
  [ # 13 ]

Rustig schakelen helpt zeker inderdaad. Maar klopt het wel dat als de auto warm is ze beter schakelt?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 september 2011 11:55 PM
  [ # 14 ]

Ja want dunnere olie smeer nou eenmaal wat makkelijker Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
clemsel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 19-09-2011

- XM 2.0 CT Turbo
Gepost: 21 september 2011 12:13 AM
  [ # 15 ]

Voila Matthijs309, dank voor dit korte doch noodzakelijke college Smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook