Ik rijd met veel plezier in mijn mooie wagen, maar ik merk dat als ze koud is de versnellingen niet zo soepel lopen als ze zouden moeten. Vooral bij het schakelen van de 1 of de 3 naar de 2 knarsen haar tandjes. Ook bij het schakelen van de 2 naar de 3 is dit het geval. Ik heb het idee dat als ik een tijdje heb gereden het een stuk minder is.
Kan iemand mij iets zinnigs over vertellen, en vooral ook of ik er iets aan kan doen?
Bakolie al eens ververst?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Nee nog nooit. Misschien moet ik even verduidelijken. Ik heb pas net besloten om de auto te gaan opknappen. Het makkelijk doorkomen van de APK is voor mij het startsein geweest om er meer mee te gaan doen. Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen die mij kunnen vertellen welke stappen ik in het geval van de versnellingsbak kan nemen.
Hoe kan ik die bakolie vervangen?
Weet iemand hoeveel tijd zoiets kost (als leek)?
Ik meende te hebben gehoord dat de keuze voor de juiste bakolie erg nauw komt. Klopt dit?
Schakelstangetjes vernieuwen.
Die gaan uitlubberen op den duur , waardoor het schakelen moeilijker gaat of ze zelfs los kunnen schieten.
Ik meen dat er op dat schakelsysteem ook nog wel wat bij te stellen is door het verdraaien van de hoofdschakelstang op je versnellingsbak.
XM TCT Ambiance`94
ff nieuwe olie erin, en dan de GOEDe 75w80 en dus geen duits 80w90 spul. Dat scheelt al een hele boel, zeker nu het weer kouder wordt.
Onder je dif zit een aftap plug; bakje dr onder en bijna alles loopt eruit.
Als je via je wielkuip op zijkant van je bak kijkt (ff modderschot weghalen) zit je 1 grote bout met een vierkant gat zitten. Dit is je vulgat.
Zorgen dat je auto horizontaal staat en bijvullen tot het er uitloopt, dan zit er genoeg in.
30 tot 60min ben je wel klaar, afhankelijk hoe leekig je bent
Ouwe mopperkont
Dank voor de tip. Ik zal eens een poging wagen. Maar zal dit het probleem oplossen of is dit gewoon de eerste stap (als dit niet werkt moet er iets anders geprobeerd worden)?
Franse bakken zijn matig van kwaliteit.. soms is het genoeg, maar als het alleen rondom de 2 zit heb je wel risico dat de synchro’s van die versnelling gwoon op zijn.
Ouwe mopperkont
En in dat geval is het er maar ‘omheen’ schakelen, of een bakrevisie ofzo?
bakrevisie, of 2e hands bak scoren voor weinig
Ouwe mopperkont
Is het kostbaar en arbeidsintensief/de moeite waard om daartoe over te gaan?
een dag werk, bak heb ik hier wel liggen voor 100 euro. ik weet niet hoe handig je bent ?
Ouwe mopperkont
Wauw dat is snelle service! Ik ben best handig, maar verstand hebben van het verwisselen van een versnellingsbak? Nee.
Overigens staat zeker ook in verband met de financiën het vervangen van de distributieriem bovenaan het lijstje..
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bakolie wisselen is altijd stap 1. Als je synchro matig is wil rustig schakelen ook wel helpen. Eerst naar de vrij en dan pas naar de twee schakelen. Gewoon de pook rustig tegen de twee houden en hem er in laten rollen, de bak het werk laten doen en niet de pook er in trekken zeg maar. Overigens als je geen race aspiraties hebt kun je echt nog lang met die bak doen. Bij mij is de synchro nu zo ver op van de twee dat ik hem als ie koud is zonder dubbel clutchen altijd in de twee kraak maar dat mag van mij wel na ruim 4 ton. Een bakwissel is wel weer een uitgelezen kans om er meteen een nieuwe koppeling in te zetten. Maar goed met wat beleid kun je er best nog een tijd mee rijden.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Rustig schakelen helpt zeker inderdaad. Maar klopt het wel dat als de auto warm is ze beter schakelt?
Ja want dunnere olie smeer nou eenmaal wat makkelijker
Ouwe mopperkont
Voila Matthijs309, dank voor dit korte doch noodzakelijke college