Hallo allemaal,
Ik heb opzoek naar een Citroen Saxo omdat ik het wel een leuke auto vind.
Ik hoef niet zoveel te rijden woon7werkverkeer van ongeveer 11 km.
Nou heb ik deze advertentie gezien http://link.marktplaats.nl/479967637
ziet er wel goed uit maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten kunnen jullie mij helpen.
Alvast bedankt…
Totaal aantal Berichten: 48
- Saxo 1.4i 538 sport
Hoi nesli,
Ziet er best goed uit maar via foto’s is het meestal lastig te zien als het er goed uit ziet kan er alsnog vanalles mis meegaan.
Vraag me alleen af waarom die elastiekies bij kentekenplaat zitten.
Paar puntjes waar (ik) altijd op let bij advertenties kijken en als ik bij die autobedrijf kijk.
- Ten eerste uiterlijk paar kleine krassies, deukies of vuil moet je doorheen kennen kijken (niet teveel krassen en deuken natuurlijk), kleine lakbeschadigingen zijn weg te werken met een lakstift + commandant.
- Ook altijd kijken wanneer de distributieriem + waterpomp is vervangen, die moet om de 100.000 km of 5 jaar vervangen worden, (tenzij het een goedkope auto is ken je het zelf laten doen kost je zo’n 300-350 euro geloof ik.
- km stand (bij deze advertentie is die prima 165.000 voor 1996 is wel goed, heb zelf eentje van 1998 met 190.000)
- Na al deze punten moet je kijken of je de prijs waard vind.
Zal vast een paar punten vergeten zijn, maar dit zijn denk ik wel de hoofdpunten.
Wanneer je naar een auto ga kijken en deze punten kloppen, je vind hem er goed uitzien/geen erge dingen te merken, testritje maken dan nog tevreden? kopen! haha
Ziet er best nog goed uit. Zoals hierboven gezegd, kijken naar grote schade, krassen en ander uiterlijke problemen.
* Controleer de banden of deze nog niet versleten zijn
* Kijk zeker eens naar de uitlaat want deze gaan nogal snel door heb ik ondervonden (ben naar 5 gaan kijken en bij 4 waren ze in belabberde toestand)
* Vraag naar een onderhoudsgeschiedenis: distributieriem + waterpomp, en wanneer hij laatst groot onderhoud heeft gehad (bougies vervangen, olie + olfiefilter, luchtfilter, benzinefilter,...)
* Kijk naar olielekken of een lekke koppaking dit is een zwakke plek bij de motoren van een saxo.
* kijk even in het motorcompartiment naar schade, deze kan aanduiden dat de wagen ooit een ongeval heeft gehad.
* tijdens je testritje eens goed doorduwen en temperatuur in de gaten houden
* Kijken of hij nog recht loopt
* remmen checken
* alles van elektronica (verwarming, radio, alles van lichten)
voorgaand +
belangrijk spelling achteras controleren staat hier al ergens uitgelegd.
ophangingsrubbers controleren gezien leeftijd en kms
remschijven al vervangen? blokjes zullen bijna op zijn (max 45 000 km / set) = +- 35 euro + montage (ferodo)
d-riem is alle 10jaar/120 000 km eerst bereikt. bij twijfel altijd vervangen.
onderhoudsgeschiedenis
Als ik deze zou kopen zou ik afgaande op de foto een bod doen van 990 als er geen spelling is in de ophanging anders kijken naar een andere.