Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
De nieuwste c5 motor in het rijtje is er één met een 2.2 liter HDi dieselblok, wij gingen na hoe dat blok zich in de C5 Tourer gedraagt.
Geen misse verschijning, de nieuwste C5 tourer, dat staat meteen vast, zeker onze geteste variant. Onze testwagen is er deze keer een in de exclusive-uitrusting, voorzien van volledig lederen interieur in een lichte grijstint en met een onboard navigatiesysteem. De nieuwe versie van de C5 is op enkele punten gewijzigd. Zo is de verlichting aangepast, en zijn er hier en daar wat details gewijzigd aan het design en de uitrusting. Qua lijn is de tourer sportiever dan zijn sedan zus want een dalende daklijn en een vloeiende lijn doorheen de deuren onder de ramen zorgen er voor dat je niet met een brooddoos onder weg bent. Hetzelfde geldt voor de achterzijde. Daar vallen voor de twee brede uitlaatpijpen op langs beide kanten van de wagen en die enkel leverbaar zijn op de 2.2HDIF en de 3.0 HDIF modellen. De LED-achterlichten en kleine taartschep op het dak bevestigen de sportieve toets. Ook vooraan zijn strakke lijnen troef. De twee aluminium lijnen waarin het logo werd verwerkt lopen uit tot in de koplampen, die het geheel verder door trekken naar de zijkanten en over de motorkap. Aan aluminium geen gebrek op de C5, waarschijnlijk het geheim van de strakke looks ervan. Net zoals de omlijning van de grille vooraan, krijgt ook de zijkant een aluminiumstreep mee, zowel onderaan als vlak onder de ramen. Geen praktische reden, wel een esthetische. Want daardoor krijgt het koetswerk een onderbreking en oogt hij scherper. Sportieve looks dus die steeds terugkomen bij de nieuwe breaks op dit niveau
Wel enkele kleine foutjes zoals… waarom de Fransen de drukknop om het aanzetten van de vier richtingaanwijzers, aan de passagierskant monteerden. Niet echt handig als je in nood verkeerd.
De reden voor deze test is uiteraard het nieuwe motorblok onder de kap. De 2.2 HDi, die hier goed is voor 200 pk, vervangt de oudere 2.2 HDi met 170 pk. Citroën paste dat blok aan door de twinturbo er uit te gooien en deze te vervangen met variabele turbogeometrie. Die wijziging komt er eerst en vooral om het verbruik te drukken. Een verbruik dat tijdens onze testweek rond de 7,8 liter schommelde. Geen hoogvlieger, maar met wat moeite krijg je de C5 makkelijk onder de 6 liter. Wij waren vooral op zoek naar de 200 pk, en dat vraagt soms een inspanning van de benzinepomp. Met dit vermogen ben je met de wagen altijd vlot mee in het verkeer. Er met een 450Nm vanaf 2000tr/min geen gebrek aan koppel in deze uitvoering. Deze motor standaard gekoppeld aan een 6-traps automaat van Aisin. Het gaat hier om een “klassieke automaat” met elektro-hydraulische regeling en niet om een mechanische bak welke electro-hydraulisch bediend wordt of om een DSG bak met dubbele koppeling zoals bij VW of Audi. Toch is die klassieke automaat helemaal is geen probleem. De bak wisselt snel van verzet en schakelt bij lage snelheden in mijn ogen zelfs vloeiender dan een ‘DSG’. al betrap je hem vaak op een gat tussen het indrukken van de pedaal en het effectief reageren hierop. Datzelfde probleem doet zich voor bij de start, waardoor je vaak plots in een hoger toerenbereik komt en net iets te Johnny uit je startblokken komt. En dat laatste kan je uiteraard zelf perfect uitlokken. Want zelfs met de zestrapsautomaat die wij hadden, ben je in staat om al eens wielspin te krijgen. Vergeet echter niet dat je met een viercilinder onder weg bent en dus het geluid van de motor je niet in extase brengt….
Technische gegevens
Motor:
2.2 HDi viercilinder
gewicht
1667
Vermogen:
200 pk
Koppel:
450 Nm
Overbrenging:
automatische 6-traps
Aandrijving:
voorwiel
Topsnelheid:
225 km/u
tekst: waterman en bxsport
foto: 2d
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dat is een mooi testverslag! Bij de eerste keer lezen dacht ik: “Taartschep?!?”, maar toen ik deze foto zag, was alles duidelijk :
foto: 2d
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!