Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik heb de prehistorische autoradio eruit gehaald en iets nieuws erin gezet.
Vraagje, ik kwam daarbij het volgende tegen. De draden van de spanning / continustroom waren doorgekipt en er tussen was een soort relais gezet. Alle twee de draden hadden ook een zekering gekregen. De massa was niks mee gedaan.
Enig idee waarvoor dit kan zijn?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Misschien zorgt het relais dat de radio uitgaat samen met het contact?
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dat is inderdaad het geval. Is dat niet het geval als je er niks aan doet?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Standaard ligt er alleen een continue 12V en massa. Ik heb bij mij ook een relais ingebouwd dat schakelt op volgens mij de sigarettenaansteker.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Aha… Ik zal nog eens kijken bij die van mij. Dan maak ik ook wel even een fototje.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Net de auto bij de garage afgeleverd voor een aantal zaken. Dat gaat financieel ongetwijfeld pijn doen, maar we hebben het ervoor over. Het was in ieder geval goed om te zien dat de garage er plezier in heeft om aan een BX te sleutelen en dat de monteur die de klus gaat klaren al vele leidingen heeft vervangen bij BX-en. Hij moest wel toegeven dat het al even geleden was. Logisch. Er stond trouwens ook een mooie rode CX te wachten voor leidingwerk en adals.
Het volgende gaat gebeuren:
- HD-leideingen LV en RV en alles naar achteren toe.
- Binnenste stuurkogels links vervangen
- Remslang LV
- Draagarmrubber RV (voorste en achterste gedeelte)
- Uitlaat stukje lassen
Ook heb ik weer wat andere zaken geconstateerd voor de toekomst.
- Brandstofleidingen mogen een keer vervangen worden
- LHM lekt bij voorraadbol (rubbertjes?). Het valt mee hoeveel het is. Sinds het vervangen van de LHM 4000 km geleden heb ik niks erbij hoeven doen.
Verder nog wat dingen die eerder al gepost zijn en ik wacht op mijn nieuwe mistlampen .
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Jij bent echt goed bezig! Ben je er zondag nog bij in Oss of is de BX dan nog niet klaar?
Vermond schreef:Standaard ligt er alleen een continue 12V en massa. Ik heb bij mij ook een relais ingebouwd dat schakelt op volgens mij de sigarettenaansteker.
Dit snap ik niet,
De schakeldraad van de radio (meestal de rode) behoeft maar een stuurstroompje want de continu aansluiting (meestal de gele) vraagt de grote stroom.
Als je dus je radio wil laten schakelen dmv je contactslot maak je een aftakking van je dashboard verlichtings weerstand (wel de juiste kant aftappen) en dan hoef je geen contructie’s te maken met relais ed.
suc6
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:
Dit snap ik niet,
De schakeldraad van de radio (meestal de rode) behoeft maar een stuurstroompje want de continu aansluiting (meestal de gele) vraagt de grote stroom.
Als je dus je radio wil laten schakelen dmv je contactslot maak je een aftakking van je dashboard verlichtings weerstand (wel de juiste kant aftappen) en dan hoef je geen contructie’s te maken met relais ed.suc6
Ik had in het begin de contactplus op m’n dashboardverlichtingdimmer aangesloten en ook een constante plus aangesloten (voor het onthouden van de zenders enz). Toch pakte ie z’n hoofdvoeding van de dimmer, want hoe meer ik deze uit draaide, hoe verder de radio ook uit ging (storen en verlichting radio ging minder branden). Vond het ook vreemd.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik had geen idee hoeveel stroom die vroeg, dus heb het op deze manier gedaan.
Felice, heb je de schakelspanning wel aan de goede kant van de dimmer aangesloten?
Vermond schreef:
Felice, heb je de schakelspanning wel aan de goede kant van de dimmer aangesloten?
Moet wel toch? Als m’n radio en radioverlichting minder gaat werken als ik aan de knop draai? Heb het inmiddels al beter aangesloten. Via een normale contactplus.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je de 12V aansluiting pakt van de dimmer dan zou de dimmer geen invloed moeten hebben op de spanning die naar de radio gaat. Dus los van het verhaal of het de schakelspanning of constante spanning betreft.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik maak over twee weken (duurt even voordat ik de auto terug heb) wel even een foto van hoe het bij mij is geregeld. Volgens mij is het anders dan alle beschrijvingen hierboven.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Ik had dus de uitgangsspanning van de dimmer gepakt (via de verlichting van de aansteker).
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring