Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Update!
Het is alweer een tijdje stil hier, maar dat komt eigenlijk gewoon door volledige tevredenheid. En dat is goed!
Inmiddels heb ik sinds de aankoop alweer meer dan 20.000 km gereden in de 16V en dat eigenlijk zonder noemenswaardige problemen. De APK zit er weer aan te komen ergens in juni, dus de komende tijd maar weer wat gaan klussen, hoewel er niet echt dikke APK-punten lijken te zijn.
Wat wil ik zoal gaan doen?
Het probleem met de electra wordt volgens mij toch veroorzaakt door een gara accukabel / klem. Deze moet ik maar eens snel vervangen, om te kijken of dat de probleempjes verhelpt. Die problemen zijn nog steeds de meters in het dashboard die af en toe raar doen en de ABS die dan wel en dan niet werkt.
Verder moet de achterste demper rechtgezet worden. Het rare geluid wat hierboven geschreven is komt echt van het trillen van de uitlaat tegen de bumber. Een van de nokkenaskeringen lekt nog steeds, maar nog steeds niet zo zorgelijk dat ik de boel moet vervangen. Datzelfde geldt voor de versnellingsbakstangetjes. Alle versnellingen gaan soepel genoeg. Wat wel echt moet gebeuren is iets met de debietregelaar. Deze doet niet meer goed zijn werk denk ik (lekt). De klachten zijn traag omhoog komen en een niet goed functionerende stuurbekrachtiging de eerste 5 a 10 minuten na starten. Verder even olie en filter vervangen en dan is het klaar.
Verder is het het een oerbetrouwbaar zestienkleppertje voor mij. Altijd rijden en altijd snel Daardoor heb ik er nog steeds veel plezier van. De enige down is dat het verbruik in de winter echt 1 op 10,5 is ipv de 1 op 13 die ik in de zomer haal. Daar krijg je wel veel lol voor terug, maar even op en neer naar het westen, wat ik vaak doe, doet toch wel pijn in de portemonnee. Daarom denk ik soms aan verkopen en iets zuinigers ervoor terugkopen, maar ik wil ‘m eigenlijk helemaal niet kwijt, maar dat geldt voor elke BX die ik tot nu toe heb gehad en toch verkocht
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Klinkt als een niet verkeerde auto! Als hij én traag omhoog komt én slechte stuurbekrachtiging heeft, dan zou de pomp ook het probleem kunnen zijn. De debietregelaar regelt de LHM-stroom tussen die twee.
Gaat hard met km’s dan.
Debietregelaar vervangen is een klusje die valt onder het kopje “fijn”
Tenzij je de radiateur er even uitpakt, dan heb je zeeën van ruimte.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
HD pomp schijnt voor een 16v toch ook net iets anders te zijn, of niet? Vermond, had jij er niet nog eentje liggen voor mij? Ik bedenk me net dat ik nog een soort onderdelentegoed had ivm met een bandendeal van een tijd geleden of niet? haha… ik heb het niet meer zo scherp in het geheugen..
Het kan ook en de pomp en de debietregelaar zijn natuurlijk. Die stuurbekrachtiging was er eerder dan het trage omhoog komen. Dat is pas sinds een maand ofzo. Een debietregelaar kun je toch ook ‘reviseren’, ofwel, wat rubbertjes vervangen e.d.?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
HD pomp van een Xm monteren, alleen wel “even” de poelie overpersen.
Toevallig pas bij de mk2 van Michelio16V gedaan voordat hij hem kocht.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hoe vers is de LHM? Filters en dergelijke al een keer schoongemaakt?
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
LHM is van januari 2012. Toen zijn de bollen ook gedaan.
Bram, ik ben benieuwd naar jouw XM-pomp truc. Het klinkt als iets wat ik zelf niet kan, maar het lijkt me wel een optie. XM-pompen zijn wat minder schaars neem ik aan.
Vermond, had jij nou nog een pomp liggen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Inderdaad, die zijn er nog wel.
Je woont aardig in de buurt geloof ik.
Als je intresse hebt hoor ik het wel
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Bedoel je daarmee Utrecht of Groningen?
Is er hier ook ervaring met de debietregelaar? Vervangen of reviseren? Wat is verstandiger?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Haha, doe danaar Utrecht.
Ik meende te lezen dat je wel is in Rotterdam kwam.
Ik woon in Alblasserdam.
Debietregelaar moet je voor bij Coen zijn.
Ik zou vervangen, weet niet of revisie wel mogelijk is…
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Klopt, ik werkte in Rotterdam, maar nu niet meer. Maar, ik kom nog wel eens in de buurt.
@Coen / BasisBX: heb jij nog een debietregelaar? Is die voor een 16V hetzelfde als voor een ander met SB?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Simon, je inbox is vol, dus kan je geen Pb sturen. Ik heb nog 1 HD pomp van een 16v, en meerdere debietregelaars mocht je interesse hebben.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Klinkt goed Jeroen!
De Inbox is geleegd, dus er kan weer PB gestuurd worden.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Lijkt me wel handig om te weten welke XM pomp je eventueel zou moeten hebben. Die van een type 2 is namelijk compleet anders als van een type 1. Nu lijkt me dat je een pomp uit een XM type 1 moet hebben, maar of die zoveel makkelijker te vinden zijn als een BX pomp vraag ik me af.. Ik zie vaker een BX op de sloop dan een XM type 1.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Een normale Bx en een 16v hebben een verschillende pomp als ik mij niet vergis
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en