Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
deur63 schreef:Maar daar die stekkers even oud zijn als jouw huidige, zal die ook niet veel beter zijn.. of durf je de gok aan?
Ik zou hem gewoon solderen en afwerken met krimpkous, pas zo min mogelijk aan aan het elektrisch systeem van de BX, de stekkers zijn berucht om hun slechte kwaliteit.
Haha, het valt heus wel mee met die BX-stekkers…
En voor wat betreft het vervangen ervan: als uit de sloper een stekker komt die altijd op zijn plaats heeft gezeten, dan zal ie allicht beter zijn dan de mijne (want daar is mee gerommeld.) Daarna moet ik toch solderen, of het nou de ene stekker of de andere is.
BasisBIX schreef:Niet overdrijven he?
Was inderdaad misschien een beetje erg extreem.. Excuses.. Dat neemt niet weg dat je af en toe VEP’s (vage elektrische problemen) hebt als je hebt zitten rommelen aan de stekkers..
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Joh, je hoeft je niet te verontschuldigen voor VEP-ervaring natuulk!
Momenteel ben ik het klokkenwerk incl. kap van een sloopwagen aan het demonteren. Enerzijds schrik ik van de goedkope (echt cheap-ass) printplaat waar met name de lampjes op zitten. Dat kom ik in de goedkoopste geluidsapparatuur nog niet tegen… Anderzijds zijn de schakelaars voor bijvoorbeeld alarmlichten en sproeier zo gek nog niet. En dan met name de stekkers, die elk hun eigen pasvorm hebben om vergissingen te voorkomen. Daar is dan weer wèl over nagedacht bij het ontwerpen.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Wel potverd.. #$%^&*%!!!
Nu start het kreng wederom niet! Zelfde symptomen als 6 weken geleden. Koude start, met benzinetank thans 3/4 vol; de motor slaat niet aan. Ook geen pruttel of plof… Helemaal niets. De garage heeft daarom 4 weken geleden de benzinepomp vervangen, en alles gecontroleerd. Zelfs de wagen een dag extra gehouden ter controle…
Sindsdien, en tot en met vorige week vrijdag, startte ze elke ochtend binnen 2 slagen van de startmotor, en reed ze met gemak 200 km op een dag.
En nu: niets! Ik weet even niet waar ik het euvel nog zoeken moet… Iemand suggesties?
beginnen bij het begin, krijgt ie brandstof? en dan bedoel ik, leiding eraf, in een emmer oid en starten. benzine moet blijven komen.
punt 2: vonken de bougie’s en hoe zien ze eruit.
punt 3 luchtfilter niet te vuil?
punt 4 rotor en onstekinghuis.
in 1 van deze punten moet de oorzaak zitten.
leuk om te proberen is startpilot in de luchtfilter en dan starten, als ie even blijft draaien en dan stilvalt zit het in de benzinetoevoer.
kijk dan zeker na of je echt nog benzine hebt in je tank en niet enkle op de meter, de meetsensor durft kapot gaan en halverwege te blijven hangen!!
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Punt 4 kan je deels schrappen: Chics hebben geen rotor.. Je kan wel de ontstekingsmodule verdenken, maar dan: geen enkele vonk = waarschijnlijk ontstekingsmodule.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
streetfighter schreef:beginnen bij het begin, krijgt ie brandstof? en dan bedoel ik, leiding eraf, in een emmer oid en starten. benzine moet blijven komen.
punt 2: vonken de bougie’s en hoe zien ze eruit.
punt 3 luchtfilter niet te vuil?
punt 4 rotor en onstekinghuis.
in 1 van deze punten moet de oorzaak zitten.
Woensdag komt een makker met kennis van zaken meekijken naar de wagen. Dan zal ik je punten 1 voor 1 nalopen. De benzinemeter is goed, ik weet ook zeker dat de tank (fysiek) voor ca. 3/4 gevuld is. En de ontstekingsmodule is ook in orde, want ter controle al een keer gewisseld.
Inmiddels heb ik haar wel weer aan de praat gekregen met hulp van de buurman. Twee meter duwen, koppeling op laten komen, en dan start ze prima. Zo was dat 4 of 5 weken geleden ook. Geen kick op de startmotor, echter bij duwen/trekken slaat ie na paar meters alweer aan.
Kortom: de motor start meteen en loopt goed (meestal) of ze start helemaal niet (eens in de paar weken.) Wat is dit nou?
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Startmotor ?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 10264
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het wel lukt met aanduwen hou ik het op accu/spanningsregelaar/dynamo.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
De startmotor draait vrolijk rond, die is goed.
Toch de BDP sensor? Blijft ie hangen op het dode punt zeker? De monteur van de garage riep dat ook als eerste, hoor toen ik de wagen daar 4 weken geleden bracht. Toen zei ik nog: “Dat lijkt me sterk, die heb je zelf in september nog vervangen.”
Maar is het niet zo, dat met kapotte BDP-sensor de wagen sowieso niet rijdt? (Ook niet met starten door aanduwen? Of komt juist op die manier het “dode punt” los, omdat het blok dan in beweging komt?)
-EDIT- Hee, dat is nog een nieuwe: de spanningsregelaar. Waar vind je die bij een 1.6? Accu & dynamo leveren voldoende stroom.
Totaal aantal Berichten: 10264
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het aan de BDP-sensor ligt kun je hem duwen tot Parijs, maar zal hij niet aanslaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wat Jantje1948 zegt, die BDP sensor zal wel goed zijn. Er is geen sprake van een ‘dood punt’ dat los komt, de bdp sensor bepaalt de plek en/of snelheid van het vliegwiel, dus deze zal ook informatie doorgeven als de startmotor ronddraait.
De spanningsregelaar zit op de dynamo en - logisch -, die houdt de spanning op een bepaald niveau. Zoals je zegt laadt de accu bij en draait de startmotor goed rond, dus die regelaar zal niet het probleem zijn.
maar het lijkt ook niet op een of andere sensor, want het is wel toevallig dat de motor wel start als je de auto aanduwt, maar niet start als je hem met de startmotor wil starten.. zou het kunnen dat de startmotor gewoon slecht is, en de motor om een of andere reden niet goed loopt (of dat de startmotor juist tegengaat dat de motor start)...?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Staat de startmotor niet los van het vliegwiel te draaien?
Was de BX altijd te starten door aan te duwen/trekken? Dan zou je inderdaad aan de startmotor denken.