Ik heb een testrit gedaan met de nieuwe Berlingo E-HDI met gerobotiseerde versnellingsbak.
Deze wagen rijdt lekker, zowel manueel als in “automaat” maar soms net iets te lui en heeft wat veel turbogat.
De dealer waar ik de Berlingo nieuw zou kopen, zei me dat hij de wagen kan laten chippen tot 125 pk (met behoud van garantie) voor dat hij aan mij uitgeleverd wordt.
Heeft iemand al een (E-)HDI 90 pk laten chippen? Wat zijn de bevindingen? Voor alle duidelijkheid, het moet van mij geen racekar worden, maar hij moet wel vlot wegkunnen en bij voorkeur zonder turbogat…
Dank voor de antwoorden!
de mijne 90 pk hdi xtr zal volgende week gechipt worden.(geen e-hdi model,maar de euro 4 norm versie)
vorige was een 75pk versie lichte vracht.
deze had ik laten veranderen en een wereld van verschil.
veel soepelder en je had vermogen over.
dat turbogat kan komen omdat deze een klassieke turbo is.
110pk is variabele(wil eigenlijk simpel zeggen dat het een kleine en grote turbo in elkaar is)
doordat de schoepen kan verdraaien kan die bij lage toeren en hoge toeren altijd voldoende turbodruk geven.
Nadeel bij zo systeem is als je iemand bent die zoals bompa rijd en korte afstanden,cruise controle veel gebruikt,de schoepen vast komen te zitten,door de roet…..
nu en dan als de motor warm is,eens goed in toeren jagen richting 4000tr/min.
Partikelfilter is ook een ramp voor korte ritten gebruik…..
Bedankt voor de goede uitleg. Ik begrijp hieruit dat wanneer men vooral korte afstanden doet, de 90pk versie interessanter is. Zelf rijd ik wekelijks 10 korte ritten van amper 5 km. In het weekend rijd ik naar Nederland en terug en dan is het zo’n 300km. Aangezien dat veelal autobaan is, heb ik dan ook niet al te veel last van de slechts 90pk.
Toch ben ik benieuwd naar het resultaat van jouw gechipte XTR. laat je daar bij gelegenheid iets over weten? veel dank!
graag gedaan,daarvoor is de forum
morgen ga die binnen
kben ook benieuwd,vooral koppel zal flink toenemen(Nm)
zal daarbij ook egr-klep laten dicht zetten (softwar matig wel te verstaan,daar is bij alle merken veel problemen bij
zo klepke kost +/- 300 euro als die moet vervangen worden.
je kan die eventueel wel reinigen maar is meestal kapot aan de de stang…
grtz
Zopas bij een andere dealer geweest om te zien of die mij een betere prijs kon aanbieden. Prijs blijft min of meer hetzelfde, maar deze dealer kon de wagen niet laten chippen (chiptuning) met behoud van de garantie, maar hij kon wel een powerbox laten plaatsen zonder garantie te verliezen.
powerbox komt wel op 800 euro t.o.v. 200 voor de chiptuning.
Nu weet ik het natuurlijk niet goed meer. Ik ben precies meer voor de chip, maar anderzijds zou ik liever de wagen kopen bij de de dealer die enkel met powerbox werkt.
Iemand ervaring met een powerbox. Wat zijn de voordelen of nadelen van de powerbox tegenover de chip?
mmmm powerbox,ik vind dat veel te veel geld voor wat het is…..
de meninggen zijn verdeeld meer negatief dan positief voor powerbox.
naar mijn mening wel slim gezien van dealer, verkoopt die box met winst.
is er iets verkeerd aan de wagen,koppeld de box los en geen vuiltje aan de lucht als er schade zou optreden door die box.(kan je perfect dan zelf doen)
zou citroen zelf controleren hoe het kwam gaan ze niets vinden omdat powerbox verwijderd is.
daar in tegen chip sta er in geprogrameerd,kan je in mijn ogen altijd zien…
ik ga nu vandaag voor chiptuning.
kzou zeggen surf eens het net af voor de reactie tussen chip en powerbox.
ik zou geen powerbox doen. het blijft de signalen manupuleren. wat met noodprogramma…...
Crusty123
hoe is het intussen met de gechipte Berlingo?
hoeveel koppel en vermogen heeft hij nu gekregen?
http://www.br-performance.be/nl-be/chiptuning/1-wagens/17-citroen/785-berlingo/786-2007/789-1-6-hdi/
origineel 88pk 228NM naar 115pk en 268NM.
ik vermoed dat de mijne origineel software van een euro 5 had,want normaal is het 215NM als koppel.
de euro 5 heeft 92pk en 230Nm,tis maar een veronderstelling.
ik heb 390euro betaald,was een aktie met 100 euro korting
rijd veel beter,geen bom op wielen maar aangenaam,je kan vlot voorbij steken.
het aanzetten is ook beter in eerste,men vrouw had daar soms problemen mee en ook om een rondpunt te nemen in 2de versnelling ging vroeger niet zo soepel nu wel.
Ik welde nog EGR-klep dicht zetten,softwarematig,omdat die nog in garantie was wilde ze dat niet doen.
Ik ben serieus aan het overwegen om toch te laten doen.(bijna uit garantie)
mvg
heb vroeger met een powerbox gereden, niks mis mee, maar kan niet tippen aan chiptuning.
en 800€ voor een box is echt wel veeeeeeeeeeeel te veeeeeeeeeeeel.
geen ervaring met powerbox,maar 800 euro voor een powerbox is inderdaad veeeeel te veel.
ervaring op het net genoeg van die boxen.
nu als het een box is die de signaal van de comonraildruk en turbodruk en gaspedaal meet en wijzigd,kan ik daar wel inkomen dat het redelijk safe is.
maar van die boxen die enkel raildrukwijzigen,brrrrrr…...
Je hebt voor en tegenstanders van chiptuning.
Draai het of keer het,als een 1000.000 hdi motoren van de band rollen en ze steken daar altijd dezelfde software op,zal daar bij sommige motorblokken wel beter kunnen.
Die originele software is gemaakt dat wagen in alle omstandigheden kan rijden.
de middenweg dat we zeggen.
Ook hier geen eHDi maar een gewone 1.6HDi ‘Multispace’ origineel 75pk met standaard manuele bak, ECU laten herprogrammeren naar 115Pk/270Nm en zoals hierboven al gezegd; dit maakt een wereld van verschil!!
meer details hierover op ‘mijn Citroën pagina’
zéker een aanrader maar zorg ervoor dat je bij een specialist gaat en niet bij een amateur, betaal liever iets meer en laat je NIET leiden door goedgemaakte professioneel ogende websites!
bezoek fora, praat met mensen, lees klantenreviews…
http://www.citroen-forum.nl/register/citroen/4961
Nobody expects the Spanish Inquisition!
de waarde al gezien van de 112pk versie slik..
112pk naar 136pk niet slecht.
270nm naar 330nm jameeee(wel ne 6bak,kan veel meer koppel aan dan die 5 bak van ons)
by the way schoon fotoke,bruno sta er ook op zo te zien.
dat is deze met zo een variable turbo,ook niet alles zene,kunnen vast komen als je daar niet te sportief mee rijd.
die van 75 en 90 is een vasten,zoals je al weet.
kga nog vragen of ze me egr-klep dicht zetten.(softwarematig)
die rommel is voor niets goed.
tis een euro 4 of 5 van jou ?(mijne 4 zonder dpf dus.)
ken nog wat plannen in me achterhoofd.
zoals die opbouw van die luchtfilter,dat maakt een omweg,als je dat vergelijkt met andere merken die motor ook gebruiken,zoals ford.
want om een luchtfilter van berlingo te vervangen is om mee te vloeken.
welke slimmen die dat bedacht heeft om deze daar te steken,amaai me voeten.
die kat/roetfilter zou ik ook weg willen ,vervangen door een buis
Nu kan dat problemen geven,iets opgevangen dat turbo dan te rap zou opspoelen,grrrr(lijk me softwarematig toch wel te wijzigen,al weet ik niet hoe de waste-gate geregeld wordt)
goh, daar vraag je iets…; de mijne is BJ 2010 (euro 5 is vanaf okt. 2009) maar dat neemt niet weg dat ik vermoed dat het manuele 5-traps gewone hdi (niét ehdi dus) blok van 75pk weliswaar zonder dpf is en dus euro 4… wie kan hierover uitsluitsel geven? heb het hier in m’n instructie/onderhoudsboekje nagekeken en vind er niks van terug, hoe kom ik dit te weten? kan natuurlijk ook eens onder de achterkant gaan liggen, zal ik direct wel zien of er dpf hangt of niet maar ik dacht van niet.
tja, die foto… had ik geweten dat die foto’s online gingen komen had ik mijnen Berlingo toch eerst eens gewassen!! er lag een laag vuil op van ongeveer een maand of langer dagelijks autosnelweg te rijden in zo goed als altijd slechte weersomstandigheden; mijn auto was smerig!! idd. Bruno staat ook op de foto… geconcentreerd op z’n scherm.
dat luchtfilter is inderdaad een miserie, bij mijn (sorry) Seatje was filters vervangen (zowel lucht als olie) echt een klusje van 1-2-3, hup en klaar dat ging even snel als tandenpoetsen! dacht onlangs luchtfilter van die Berlingo eens uit te blazen met compressor maar heb het opgegeven, m’n armen lagen in een knoop, moet nu wel zeggen dat ik er toen ook niet veel tijd heb voor genomen (dacht dat het op 5 minuutjes ging klaar zijn maar niet dus)
Die EGR-klep, voorlopig blijf ik er bij mij af, in ieder geval zolang ik geen problemen ondervind toch, bij mijn vorige wagen had ik die uitgeschakeld (wagen van ‘98) was heel simpel: stekker uittrekken en waterdicht maken dmv rubberen ballon en stevige elastiek maar had toch wel veel rook telkens bij het starten en warmrijden, ‘s winters veroorzaakte ik mist voor gans de buurt! dus nu blijf ik daar af, het ding gaat nu toch goed genoeg.
Nobody expects the Spanish Inquisition!